پرهیز از تفسیر به رأی از ویژگی‌های تفسیری امام(ره) بود
کد خبر: 3405145
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا در گفت‌وگو با ایکنا:

پرهیز از تفسیر به رأی از ویژگی‌های تفسیری امام(ره) بود

شعب خارجی: علیرضا اسماعیلی با اشاره به ویژگی‌های تفسیری امام خمینی(ره)، عنوان کرد: امام تفسیر به رأی کلام وحی را مذموم می‌دانست و از آن پرهیز می‌کرد.

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) قصد دارد ضمن برگزاری همایش بین‌المللی «قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی(ره)»، به بررسی موضوعاتی نظیر اصول، مبانی و روش تفسیری قرآن از منظر امام خمینی(ره) و جایگاه و نقش قرآن در اندیشه نظری و سیره اجتماعی و سیاسی امام خمینی(ره) بپردازند. در همین راستا، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در گفت‌وگو با صاحب‌نظران به بررسی ابعاد اندیشه قرآنی امام خمینی(ره) می‌پردازد.

برگزاری همایش در روشن‌گری نسل جوان نسبت به شخصیت والای امام مؤثر است

علیرضا اسماعیلی، رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان اینکه برگزاری همایش‌هایی با این موضوع جهت روشن‌گری نسل جوان بسیار مفید خواهد بود، اظهار کرد: هرچند به موضوع قرآن و امام خمینی(ره) قبلا پرداخته شده است؛ اما لازم به نظر می‌رسد که در ارتباط با این موضوع بیشتر کار شود که در این راستا باید امکان حضور خبرگان این حوزه برای ارائه مقالات بیشتر فراهم شود.

وی توجه به آموزه‌های قرآن، الگوگیری از قرآن و هدایت جامعه بر اساس آموزه‌های قرآن را از ویژگی‌های برجسته شخصیت حضرت امام خمینی(ره) دانست و گفت: قرآن کتاب آسمانی مسلمانان و بهترین الگو برای همه ماست؛ امام راحل به‌عنوان یک عالم برجسته دینی و متخلق به اخلاق الهی، آموزه‌های اصلی دینی را که برای همه ما مسلمانان وجود دارد، برای هدایت جامعه به کار گرفت.

رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا افزود: نسل امروز و آینده ما باید این را بدانند که آن حضرت در تمام مسائل چه در بحث‌های اجتماعی و سیاسی و چه در زندگی شخصی از آموزه‌های قرآنی بهره‌مند شد و از آنها الگو گرفت.

استناد به آیات قرآنی در جای جای تألیفات امام خمینی(ره)

وی با بیان اینکه تمام رفتار و اعمال حضرت امام(ره) نمودهای قرآنی داشت، عنوان کرد: در خلقیات و برخوردهای ایشان همه آن چیزهایی که مورد توجه قرآن است حس می‌شد؛ حتی در جای جای آثار و تألیفات امام راحل می‌توان استناد به آیات قرآنی را مشاهده کرد که این امر در وصیت‌نامه ایشان نیز نمایان است.

رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا با اشاره به روش تفسیری امام خمینی(ره) به ویژه تفسیر ایشان از سوره حمد، گفت: روش تفسیری امام(ره) به‌ویژه در بحث تفسیر سوره حمد، تفسیر قرآن به قرآن بود ضمن اینکه ایشان به تفسیر عرفانی نیز توجه داشتند.

اسماعیلی افزود: آن چیزی که علمای دین ما به آن توجه نمی‌کنند و در تفسیر آن را به کار نمی‌گیرند، تفسیر به رأی است؛ امام(ره) نیز از این قاعده مستثنی نبود و تفسیر به رأی کلام وحی را مذموم می‌دانست و از آن پرهیز می‌کرد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های سیاسی امام(ره) و نحوه مدیریت ایشان در نظام جمهوری اسلامی ایران برگرفته از قرآن و آموزه‌های قرآنی بود، گفت: از آموزه‌های قرآن این است که جلوی ظالم بایستید، از مظلوم دفاع کنید، در همه اعمال‌تان خدا را در نظر داشته باشید و اصل برای‌تان این باشد که به دین خدا پایبند باشید و همه این موارد در فعالیت‌های سیاسی امام(ه) کاملا مشهود بود.

مطالب مرتبط
captcha