ورود قرآن به عرصه زندگی فردی و اجتماعی؛ مهم‌ترین میراث امام(ره)
کد خبر: 3361784
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
معاون مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنوان کرد:

ورود قرآن به عرصه زندگی فردی و اجتماعی؛ مهم‌ترین میراث امام(ره)

گروه اندیشه: محمد سالار معتقد است مهم‌ترین تلاش و میراث امام خمینی(ره) این بود که قرآن را وارد عرصه زندگی فردی و اجتماعی مردم کرد و این‌گونه مهجوریت قرآن را زدود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سالار، معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) پیرامون همایش قرآن و امام خمینی(ره) گفت: یکی از مسائلی که همواره امام بزرگوار را رنج می‌داد و بارها در فرمایشات و گفتارهای حکیمانه خود دردمندانه به آن اشاره می‌کرد، مسئله مهجوریت اسلام و قرآن بود. در بسیاری از فرمایشات امام بزرگوار به این مطلب اشاره می‌شود که قرآن و اسلام مهجور و مظلوم مانده‌اند. در صحیفه نور ج15 ص 184 همان در همین کتاب ج اول ص88 امام می‌فرمایند «اسلام  همه چیز برای مسلمین آورده است. قرآن  همه چیز است لکن ما از آن استفاده نکردیم و مسلمین مهجورش کردند و استفاده‌های که باید بکنند را نکرده‌اند». این مهجوریت آنچنان در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان نمود پیدا کرده‌بود که امام به آن استناد می‌کرد.
وی افزود: می‌توان با قطعیت گفت یکی از مهم‌ترین تلاش‌های و میراث امام راحل  این بود که قرآن را از مهجوریت خارج کرد و قرآن را از کنج خانه‌ها، کتابخانه‌ها و قبرستانه‌‌ها وارد زندگی فردی و اجتماعی مردم کرد. این از دستاوردهای مهمی است که از معمار بزرگ انقلاب به یادگار مانده‌است.

قرآن رمز حرکت و پویایی جامعه
سالار در ادامه افزود: قرآن رمز حیات،  وسیله نجات، عامل حرکت و پویایی و هدایت  انسان‌ها است. قرآن  نسخه شفا بخش و رحمت مومنان است. خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‏‌کنیم و[لى] ستمگران را جز زیان نمى‏‌افزاید»(الاسراء82).

متاسفانه ما به جای عمل کردن به دستورات حیات بخش قرآن از این کتاب آسمانی تنها در بدرقه مسافران، مراسم‌های عقد و عروسی و عزا استفاده می‌کردیم. اما امام امت با خرد و دانایی خود و اشرافی که به مباحث قرآنی داشتند. قرآن را هر چه بیشتر به سمت زندگی مردم سوق دادند و قرآن را احیا کردند. این یکی از اقدامات و دستاوردهای بزرگ امام بود.
وی در ادامه گفت: امام راحل در یکی دیگر از فرمایشات خود می‌فرماید «قرآن کتاب انسان‌سازی است؛ کتاب، انسان متحرک است کتابی که آدمی را تا آخر دنیا و آخرت راه می‌برد و هدایت می‌کند». این کتاب از شرق تا غرب تمام بشر از عامی، عارف، فیلسوف و فقیه می‌توانند از بهره و استفاده کنند. به هرحال  ما باید به خوبی از قرآن استفاده کنیم نه آن استفاده‌های که قبلا می‌شد و مورد تائید اسلام نیست.
معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار کرد: کد دیگری که درباره امام و قرآن قابل طرح است، این است که امام راحل پیروزی انقلاب اسلامی را به خاطراتکا و تمسک مردم به قرآن می‌دانستند و در سخنرانی‌های بسیاری، رمز پیروزی انقلاب اسلامی را تمسک به قرآن و عمل به دستورات می دانستند.
وی در ادامه گفت: امام خمینی(ره) به دست آوردن رضای خداوند را یکی از مهمترین عوامل در پیروزی انقلاب اسلامی می‌دانستند. آن بزرگوار گام نخستین مبارزه‌اش را در سال اول نهضت با این آیه شریفه آغاز کردند: « قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَّکُم بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ: بگو من فقط به شما یک اندرز مى‏دهم که دو دو و به تنهایى براى خدا به پا خیزید سپس بیندیشید که رفیق شما هیچ گونه دیوانگى ندارد او شما را از عذاب سختى که در پیش است جز هشداردهنده‏‌اى [بیش] نیست» (سباء 46).
امام در توضیح این آیه می‌نویسد: «قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلت رسانده و از جلوه‌های گوناگون عالم طبیعت رهانده. قیام لله است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند. قیام برای خداست که خاتم پیامبر(ص) را یک تنه بر تمام عادات وعقاید جاهلیت غلبه داد و بت‌ها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت.

تمسک به قرآن راه‌حل رهایی از استبداد و استکبار
محمد سالار افزود: همان‌طور که اشاره‌ شد، امام خمینی(ره) یکی از رموز پیروزی بر دشمنان انقلاب را تمسک به قرآن بیان می‌کردند. وقتی از دستاوردهای انقلاب اسلامی سخن می‌گفتند، بر این مسئله تاکید می‌کردند که به خاطر دستورات قرآن ما به اینجا رسیدیم.  به عنوان شاهد امام خمینی(ره) در ج6 ص113  صریحا می‌فرمایند: «امت‌ها و ملت‌های که می‌خواهند ار یوغ استعمار و استکبارنجات پیدا کنند، بدانند  تنها راهی که می‌تواند آنها را به سرمنزل مقصود برساند، همان عمل به دستورات کتاب الله است که پیامبر اکرم(ص) پیام آورش بود».
وی در آخر گفت: من  فکر می‌کنم همایشی که در ارتباط با قرآن و امام خمینی(ره) در مهر ماه با حضور تعداد زیادی از دانشجویان، صاحبان فکر داخل و خارج کشور برگزار می‌شود، در واقع راهی است که باید بیش از پیش به آن می‌پرداختیم و به آن اهمیت می‌دادیم. ابعاد و اندیشه‌های امام در بعد عرفانی و قرآنی  برای نسل امروز ناشناخته مانده‌است و باید بیشتر به آن اهتمام کنیم. مجمع اهل بیت ضمن اعلام آمادگی  همکاری و مشارکت در همایش بین المللی تعدادی از پژوهشگران خارجی از مصر و فیلیپین را به ستاد معرفی کرده‌ایم و امیدوار هستیم همایش با حضور مهمانان خارجی هر چه بهتر برگزار شود.

مطالب مرتبط
captcha