موفقیت امام(ره) مرهون بنیان قرآنی اندیشه او بود
کد خبر: 3441044
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
عالم اهل سنت آلبانیایی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

موفقیت امام(ره) مرهون بنیان قرآنی اندیشه او بود

گروه بین‌الملل: یتمیر چلا با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی در حرکت انقلابی خود موفق شد؛ زیرا اندیشه خود را بر مبنای قرآن و آموزه‌های وحی بنیان نهاد.

«یتمیر چلا»، مترجم آثار امام خمینی به زبان آلبانیایی و عالم اهل سنت آلبانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) جایگاه آموزه‌های قرآن در سیره امام خمینی(ره) را تبیین کرد و گفت: تأثیری که قرآن بر شخصیت‌هایی مانند امام خمینی دارد باید مورد بررسی قرار گیرد.

او در ادامه گفت: من معتقدم امام خمینی موفق بود؛ زیرا اندیشه خود را بر مبنای قرآن قرار داد و نتیجه این شد که امروز جمهوری اسلامی ایران نه تنها در میان کشورهای این منطقه پیشرفته‌ترین کشور است؛ بلکه در برابر دیگر کشورها نیز قدرت و نفوذ بالایی دارد.

امام(ره) نظامی سیاسی بر مبنای قرآن بنیان نهاد

این مترجم آلبانیایی افزود: مهم‌ترین تأثیر قرآن بر شخصیت امام خمینی این بود که یک نظام سیاسی بر مبنای قرآن بنیان گذاشت که بر اساس آن جامعه شکل گرفت و شرایط کنونی نتیجه آن است.

تیمیر چلا همچنین گفت: زمینه آشنایی من با امام خمینی از طریق ترجمه کلمات قصار امام و کتاب‌های ایشان در مورد جوانان و نیز کتاب‌هایی در مورد شخصیت ایشان فراهم شد.

وی افزود: من در مورد امام خمینی مطالعه کرده‌ام و مطالبی را که در مورد شخصیت او نوشته و یا ترجمه شده ویرایش کرده‌ام. اگر تأثیر واقعی که قرآن بر امام خمینی داشت بر دیگران هم می‌داشت، جامعه سالم‌تری می‌دیدیم.

این مترجم آلبانیایی که در همایش «قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی(ره)» در تهران حضور یافته بود، گفت: ما باید تأثیر قرآن را بر شخصیت امام بشناسیم و در مورد آن فکر کنیم و آن را بازتاب دهیم.

وی تأکید کرد: دانستن بیشتر در مورد ایران، مردم این کشور و شخصیت امام خمینی و پیروان او برای من جالب است. اگر بیشتر فرصت داشته باشم، کتاب‌های بیشتری ترجمه خواهم کرد.

یتمیر چلا در ادامه گفت: جایگاه قرآن در رفتار، گفتار، آموزه‌ها، عقاید و شخصیت امام مشخص است، او قرآن را تنها به عنوان یک کتاب الهی برای خواندن در نظر نمی گرفت بلکه شخصیت خود را بر اساس کلام وحی شکل داد و همه کارهای او بر مبنای قرآن بود.

یتمیر چلا در آلبانی ویراستار انتشارات بنیاد رومی بوده و به ویرایش کتاب‌هایی با موضوع متافیزیک، فلسفه و اخلاق می‌پرداخته است. وی  برای تحصیل در رشته فلسفه اسلامی به ایران آمده و اکنون در مقطع کارشناسی ارشد در جامعة المصطفی العالمیه، شعبه تهران، مشغول تحصیل است.

چلا همچنین مترجم عربی به آلبانیایی است و به ویراستاری و نظارت بر ترجمه‌ کتب و مقالات از عربی، فارسی و انگلیسی به زبان آلبانیایی نظارت دارد.

او که مانند اکثریت مسلمانان آلبانیایی اهل سنت است، معتقد است که همه مسلمانان باید یکدیگر را به درستی بشناسند تا بدانند که تفاوتی میان آنها نیست، همان طور که خداوند درآیه 13 سوره حجرات می‌فرماید «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ: اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏‌تردید خداوند داناى آگاه است».

مطالب مرتبط
captcha