ارائه آثار منسجم از آرای قرآنی امام خمینی(ره) مغفول بوده است
کد خبر: 3366319
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
حبیب‌الله موسوی اذعان کرد:

ارائه آثار منسجم از آرای قرآنی امام خمینی(ره) مغفول بوده است

گروه اندیشه: مدیر موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(ره) در قم با بیان این‌که بحث‌های منسجمی در خصوص امام و قرآن انجام نداه‌ایم، افزود: از آنجا که امام راحل حکومت اسلامی را بنا نهاد، جنبه‌های فقهی تفکر ایشان بیشتر مطرح شده و از بعد قرآنی امام غافل شده بوده‌ایم.

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) قصد دارد ضمن برگزاری همایش بین‌المللی قرآن و امام خمینی(ره) به بررسی موضوعاتی نظیر اصول، مبانی و روش تفسیری قرآن از منظر امام خمینی(ره) و جایگاه و نقش قرآن در اندیشه نظری و  سیره اجتماعی و سیاسی امام خمینی بپردازد. در همین راستا، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در گفت‌وگو با صاحب‌نظران به بررسی ابعاد اندیشه قرآنی امام خمینی(ره) می‌پردازد.
سیدحبیب‌الله موسوی، مدیر موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(ره) در قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: همایش قرآن و امام خمینی(ره) با همت معاونت قرآن و عترت وموسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. ما بحث‌های منسجمی در خصوص امام و قرآن انجام نداه‌ایم؛ و تا به امروز یک کار علمی ماندگار در این خصوص صورت نگرفته است.
وی افزود: از آنجا که امام حکومت اسلامی را بنا نهاد، به جنبه‌های فقهی تفکر ایشان بیشترمطرح می‌شد؛ و از بعد قرآنی امام غافل شده بودیم. موسسه تنظیم ونشر آثار امام در قم سال‌ها پیش همایشی با عنوان «اندیشه‌های قرآنی امام» برگزار کرد که حاصل آن دو جلد مجموعه مقالات بود. همین همایش آقایان را به فکر انداخت که همایشی بزرگتر با همین عنوان برگزار کند.

پیشنهاد برگزاری همه ساله همایش قرآن و امام خمینی
وی در ادامه تصریح کرد: البته مباحث قرآنی حضرت امام در کتاب‌های مختلفی چون «قرآن کتاب هدایت» از سلسله تبیان‌ها جمع‌آوری شده‌است.همچنین مباحث تفسیری امام در مجموعه 5 جادی ارائه شده است؛ این کتاب به زبان‌های عربی و انگلیسی نیز ترجمه شده است. ما امیدوار هستیم محصول این همایش کتاب چند جلدی باشد و در این کتب مباحث قرآنی از امام طرح شود که کمتر به آنها پراخته‌ایم.
موسوی افزود:بیش از 8 ماه است که فراخوان مقاله داده‌ایم. اقدامات اولیه برگزاری همایش را آغاز کرده‌ایم. تا به امروز بیش از 600 مقاله دریافت کرده‌ایم و مقالات را مورد  بررسی و ارزیابی قرار داده‌ایم.
مدیر موسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی در قم گفت: به نظر من محتوای مقالات باید با توجه به نیاز حکومت و جامعه نگارش شوند تا برای  حوزویان و دانشگاهیان مورد استفاده کاربردی قرار بگیرد.
وی افزود: برداشت‌های نو که امام از قرآن داشتند این ظرفیت  را دارد که یک سلسله همایش‌هایی با این عنوان هر ساله برگزار شود و محققین وقت بگذارند و تحقیق کنند و خروجی علمی برای جامعه پژوهشگران به همراه بیاورند. 
وی افزود: اصل همایش شکوهمند است. ابعادی از اندیشه‌ قرآنی امام مورد بررسی قرار می‌گیرد که کمتر به آنها توجه شده بود. در لایه‌های مختلف بیانات امام بحث اعجاز قرآن، زبان قرآن، مهجوریت قرآن و تحریف قرآن دیده می‌شود.
وی در آخر گفت: مقایسه تفسیر «سوره حمد» با سایر تفاسیر نشان می‌دهد که تا چه میزان افق دید امام باز و بلند بود. به نظر من اگر روی بحث قرآنی امام تامل بیشتری کنیم  بسیاری از مشکلات علمی ما قابلیت حل شدن پیدا می‌کنند. امام با توجه به آموزه‌های قرآنی مشی سیاسی، اخلاقی و تربیتی خود را تنظیم کردند. اگر از منظر امام به جریان های افراطی  اسلامی و مبارزه با فساد  توجه کنیم خروجی‌اش می‌تواند برای نظام راهگشا خواهد باشد.
گفت‌وگو از آروین شیرمردی

مطالب مرتبط
captcha