امام خمینی(ره) جامعیت قرآن را متجلی کرد/ امام(ره)؛ حافظ حقیقی کلام وحی
کد خبر: 3364861
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
مترجم قرآن به زبان روسی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

امام خمینی(ره) جامعیت قرآن را متجلی کرد/ امام(ره)؛ حافظ حقیقی کلام وحی

شعب خارجی: ناظم زینال‌اف اظهار کرد: امام خمینی(ره) با عملکرد خود نشان دادند که قرآن تنها برای رشد و تکامل شخصی نیست؛ بلکه کتابی جامع بوده و در تمامی عرصه‌های مختلف زندگی قابل تطبیق است.

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) قصد دارد ضمن برگزاری همایش بین‌المللی «قرآن و امام خمینی(ره)»، به بررسی موضوعاتی نظیر اصول، مبانی و روش تفسیری قرآن از منظر امام خمینی(ره) و جایگاه و نقش قرآن در اندیشه نظری و سیره اجتماعی و سیاسی امام خمینی(ره) بپردازند. در همین راستا، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در گفت‌وگو با صاحب‌نظران به بررسی ابعاد اندیشه قرآنی امام خمینی(ره) می‌پردازد.

ناظم زینال‌اف، مترجم قرآن کریم به زبان روسی و دانش‌آموخته جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه از روسیه در گفت‌و‌گو با ایکنا با تأکید بر ضرورت برگزاری همایش‌هایی همچون همایش «قرآن و امام خمینی(ره)»، گفت: معرفی شخصیت امام خمینی(ره) در قالب برنامه‌های مختلف فرهنگی و دینی مسئله‌ای ضروری است و با برگزاری چنین همایش‌هایی می‌توان به اهداف مختلف در این زمینه رسید.

امام خمینی(ره) شخصیتی جامع داشتند

وی شخصیت امام خمینی(ره) را شخصیتی جامع خواند و افزود: افراد به‌دلیل عدم شناخت درست از امام راحل تنها به شناخت و معرفی یک بعد از ابعاد شخصیتی آن امام می‌پردازند؛ در حالی که ایشان یک شخصیت جامع داشتند.

مترجم قرآن کریم به زبان روسی بیان کرد: در تاریخ کمتر شخصیتی را می‌توان یافت که در سیر و سلوک، سیاست، مدیریت حکیمانه و همچنین در دیگر ابعاد مانند امام خمینی(ره) باشد. ایشان با زندگی عجیب خویش توانستند به همه نشان دهند که زندگی‌کردن طبق آموزه‌های الهی ممکن است. امام راحل از جوانی تا آخرین لحظات عمر شریف خویش بر بندگی، تزکیه نفس و دیگر اوامر قرآن کریم تأکید داشتند.

بنیانگذار انقلاب مصداق توکل واقعی به خداوند بود

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) شخصیتی هستند که هیچ وقت تردیدی در اهداف والای خویش نداشتند، گفت: در طول تاریخ مصلحان در مراحل زندگی به مشکلاتی برمی‌خوردند و بعضا از اهداف خویش دست برمی‌داشتند؛ اما امام(ره) مصداق توکل واقعی و امید به نصر و یاری خداوند بود.

زینال‌اف تصریح کرد: تکلیف‌شناسی و عمل به تکلیف از مهم‌ترین وصیت‌های امام خمینی(ره) بود که اگر ما امروز تکلیف خودمان را بشناسیم و پایبند به آن باشیم خواهیم توانست به اهداف خودمان برسیم.

شخصیت امام راحل، یک شخصیت قرآنی به تمام معنا بود

وی با اشاره به جایگاه آموزه‌های قرآنی در گفتار و رفتار امام خمینی(ره)، گفت: شخصیت امام راحل، یک شخصیت قرآنی به تمام معنا است. ایشان با عملکرد خود، قرآن کریم را به تمام عرصه‌های زندگی انسان آورده و نشان دادند که قرآن تنها برای رشد و تکامل شخصی نیست؛ بلکه در عرصه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قابل تطبیق است.

امام(ره)؛ حافظ حقیقی قرآن کریم

مترجم قرآن کریم به زبان روسی اظهار کرد: امام خمینی(ره) را می‌توان حافظ حقیقی قرآن کریم دانست؛ چراکه ایشان توانست در وجود والای خویش اوصاف متقین و صالحان را که در آیات وحی بر آن تأکید شده است، تجلی بخشد.

وی افزود: امام راحل، الگوی زنده تطبیق اوصاف مؤمنان هستند؛ چراکه نه تنها در سخنرانی‌های حکیمانه خویش به آیات قرآن کریم استناد می‌کردند؛ بلکه در عمل و رفتار شخصی، اجتماعی و سیاسی خویش تعالیم قرآن کریم را بر همه چیز ترجیح می‌دادند.

تأکید بنیانگذار انقلاب بر خودسازی و اصلاح نفس

زینال‌اف درباره نمود اخلاق قرآنی در آثار و تألیفات امام خمینی(ره)، اظهار کرد: تمامی نوشته‌های امام(ره) مملو از آیات و آموزه‌های قرآنی است. مسئله خود‌سازی و اصلاح نفس، مسئله‌ای است که قرآن کریم بر آن تأکید دارد و در آثار امام(ره) این تأکید به وضوح به چشم می‌خورد.

وی گفت: امام خمینی(ره) معتقد بودند که قبل از همه چیز باید خویشتن را ساخت و بعد به اصلاح دیگران پرداخت و این اصل اساسی اخلاق اسلامی است که بدون آن همه چیز بی‌‌‌ارزش می‌شود. زمانی که کتاب «آداب الصلاة» آن حضرت را می‌خواندم بارها با این اصل اساسی مواجه شدم.

مترجم قرآن کریم به زبان روسی ادامه داد: ایشان در بیانات حکیمانه خویش همیشه مردم را به خودسازی دعوت می‌کردند و می‌توان گفت که تمامی توصیه‌های حضرت امام خمینی(ره) بر این اصل خودسازی استوار است؛ چراکه با استناد به آیه 9 سوره شمس تنها راه نجات در «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا: که هر کس آن را پاک گردانید، قطعاً رستگار شد» نهفته است.

امام خمینی(ره)؛ شخصیت همیشه زنده تاریخ

دانش‌آموخته جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه از روسیه با اشاره به اهتمام امام خمینی(ره) به قرآن و آموزه‌های قرآنی در فعالیت‌های سیاسی امام(ره) و نحوه مدیریت ایشان در نظام جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد: بی‌شک امام راحل(ره) در همه فعالیت‌های خویش قرآن کریم را اصل اساسی قرار می‌داد. ایشان به تمام دنیا نشان داد که غایت و هدف نهایی فقط خداوند متعال است و رسیدن به آن تنها از طریق عمل به تعالیم الهی ممکن است. مدیریت حکیمانه انقلاب و همچنین مدیریت امام(ره) در دوران دفاع مقدس برگرفته از تعالیم قرآنی بود.

زینال‌اف گفت: امام خمینی(ره) یک شخصیت همیشه زنده تاریخ خواهد بود و رهنمودهای آن حضرت در قلوب مؤمنان جایگاه خاصی خواهد داشت. حضرت امام(ره) تجلی انسان کامل است که هدف آمدن انبیاء (ع) و نزول کتب آسمانی است.

مطالب مرتبط
captcha