حکم دیوان بین‌المللی دادگستری اجماع حقوقی جهانی بر جنایتکاری رژیم صهیونیستی است + صوت
کد خبر: 4196454
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹
صباح زنگنه:

حکم دیوان بین‌المللی دادگستری اجماع حقوقی جهانی بر جنایتکاری رژیم صهیونیستی است + صوت

تحلیلگر مسائل منطقه حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را موفقیت بزرگی علیه رژیم صهیونیستی دانست و گفت: یک نتیجه روشن این اتفاق، تأکید و اجماع حقوقی بین‌المللی بر خلافکار و جنایتکار بودن این رژیم است.

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت و تأثیرات حکم دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) علیه جنایات و نسل‌‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه به رغم بی‌توجهی این رژیم به آن و عدم الزام آور بودن این رأی گفت: ما در برابر رژیمی قرار داریم که از هیچ کدام از معاهدات و کنوانسیون‌های مصوب سازمان‌های بین‌المللی و حتی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نیز اطاعت نمی‌کرد، تسلیم نمی‌شد و متعهد به اجرای‌ آنها نبود. 

وی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی به راحتی به همه مقررات و دعوت‌های کشورها و ملت‌های جهان درباره جلوگیری از نسل‌‌کشی پا گذاشت و در این زمینه مقاومت می‌کرد، ادامه داد: رژیم صهیونیستی در هیچ دادگاهی تا کنون احضار نشده و تمکین نکرده است.


بیشتر بخوانید: 


زنگنه با اشاره به اینکه نخستین باری است که این اتفاق آن هم از سوی کشور بزرگی چون آفریقای جنوبی رخ می‌دهد که سابقه عبور از بحث نژادپرستی و تبعیض نژادی را دارد، گفت: اینک آفریقای جنوبی مدعی رژیم صهیونیستی است که باید از نسل‌کشی دست بردارد و از اینگونه اقدامات جلوگیری کند. 

حکم دادگاه لاهه؛ موفقیت بزرگ بین‌المللی علیه اسرائیل

این تحلیلگر مسائل منطقه ابراز کرد: همین که آفریقای جنوبی توانست، رژیم صهیونیستی را پای دیوان بین‌المللی دادگستری بکشاند، خودش موفقیت بزرگی است که البته نیازمند پیگیری در مراحل دیگر چه در همین دادگاه و چه در سایر دادگاه‌ها است. 

کد

وی در توضیح اینکه برخی معتقدند این نوع احکام به دلیل عدم ضمانت اجرا و بی‌اعتنایی رژیم صهیونیستی تأثیری ندارد و حال آنکه نوع واکنش رژیم صهیونیستی به این دادگاه از روز آغاز، نشان از برخی اثرگذاری های آن است، بیان کرد: شما در نظر بگیرید که در یک دهکده‌ای قرار دارید و آدم‌های این دهکده شناخته شده هستند و یکی از این آدم‌ها ناگهان با تمام خلافکاری‌هایش اظهارنامه و دعوتنامه‌ای برای حضور در دادگاه دستش برسد؛ همین اتفاق موجی از شادی و شعف درمیان مردم آن دهکده ایجاد می‌کند.

از بین رفتن تمام اعتبار رژیم صهیونیستی

زنگنه اضافه کرد: رژیم صهیونیستی هم با احضار به دیوان بین‌المللی دچار چنین وضعیتی شده است؛ یعنی با وجود همه بی‌توجهی‌ها به قوانین و مقررات و بی‌احترامی به تمام دعوت‌ها ناگهان به دادگاه احضار می‌شود. این احضاریه وجهه و اعتبار رژیم صهیونیستی را از بین برد. 

این تحلیلگر مسائل منطقه یادآور شد:‌ بحث دیگر این است که صدها حقوقدان در این موضوع وارد شدند و تماما متفق هستند که رژیم صهیونیستی جنایت کرده و باید این کشتار را متوقف کند. بنابراین یک نتیجه روشن این اتفاق، تأکید و اجماع حقوقی بین‌المللی بر خلافکار و جنایتکار بودن این رژیم است البته مقررات دیوان بین‌المللی، پیچیده و مفصل است و باید به تمام ادعاهای آفریقای جنوبی و همینطور رژیم صهیونیستی به طور مورد به مورد و مشخص رسیدگی و برای آنها نیز در آینده احکامی صادر کند. الان این احکام موقت یک موفقیت بزرگی برای آفریقای جنوبی و جامعه جهانی و یک شکست بزرگ حقوقی، سیاسی و حیثیتی برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. 

افزایش فشارهای جهانی بر رژیم صهیونیستی

زنگنه در پاسخ به این سؤال که آیا این اتفاق در کنار فشار افکار عمومی جهانی می تواند به تنگ‌تر شدن فضای بین‌المللی علیه اسرائیل انجامیده و آنها را وادار به پایان کشتار کند یا اینکه تأثیری نخواهد داشت؟، گفت: قطعا این اتفاق بی‌تأثیر نیست. این فشار وارد شده و بیشتر هم وارد خواهد شد و شاهد آثارش هستیم. اکنون دادگاه دیگری هم برای رژیم صهیونیستی و سران این رژیم در حال تشکیل است که آن هم می‌تواند در محکومیت رژیم صهیونیستی مؤثر باشد. 

وی ادامه داد: مراحل محکومیت طولانی، مفصل و متنوع است. آمریکا هیچگاه در برابر این محکومیت ورود نمی‌کند اما اگر قرار شد کشورها از سازمان ملل بخواهند تا رژیم صهیونیستی را بابت کشتار و نسل‌کشی در غزه محکوم کند، آنجا ممکن است آمریکا و انگلیس دخالت کنند اما در این مرحله هیچ کاری جز تبلیغات سیاسی و رسانه‌ای به نفع اسرائیل نمی‌توانند انجام دهند که آن هم چندان مؤثر نخواهد بود. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha