حکم دیوان بین‌المللی دادگستری حامیان رژیم صهیونیستی را به انزوا برد + صوت
کد خبر: 4196227
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
محسن پاک‌آیین:

حکم دیوان بین‌المللی دادگستری حامیان رژیم صهیونیستی را به انزوا برد + صوت

دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر اینکه حکم اولیه دادگاه بین‌المللی کیفری، رأی مهمی جهت تضعیف جایگاه رژیم صهیونیستی است، گفت: این رأی، حامیان رژیم صهیونیستی را در انزوا فرو برد و مواضع آنها حکایت از از شکست دیپلماتیک آنها در عرصه بین‌المللی دارد.

محسن پاک‌آیین، دیپلمات ارشد کشورمان و سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان

محسن پاک‌آیین، دیپلمات ارشد کشورمان و سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت و تأثیرات حکم دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) علیه جنایات و نسل‌ کُشی رژیم صهیونیستی در غزه به رغم بی‌توجهی این رژیم به آن و عدم الزام آور بودن این رأی و گفت: این رأی بسیار مهم و بی‌‌سابقه‌ای بود به طوری که کاملاً حیثیت رژیم صهیونیستی و حامیان آن از جمله آمریکا و انگلیس را زیر سؤال برد، چرا که در آن به مسائل متعددی پرداخته شده است.

وی با تأکید بر بحث نسل‌ کُشی و توقف آن که در حکم موقت دیوان بین‌المللی دادگستری مورد تأیید قرار گرفته است، افزود: همچنین در این حکم، توقف کشتار دسته‌ جمعی و باز کردن راه‌های مواصلاتی برای ارسال مواد غذایی و بهداشتی و کمک‌های انسانی خواسته شده است.

رأیی مهم جهت تضعیف جایگاه رژیم صهیونیستی

پاک‌آیین با اشاره به 16 رأی مثبت علیه نسل کشی اسرائیل در دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری و صدور حکم اولیه مبنی بر توقف اقدامات نسل‌ کُشی رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: بنابراین حکم اولیه دادگاه بین‌المللی، رأی مهمی جهت تضعیف جایگاه رژیم صهیونیستی است. این درست است که آرای صادره از سوی دیوان دادگستری دیوان بین‌المللی دادگستری، الزام آور است اما ضمانت اجرایی ندارد.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: این به معنای این است؛ هنگامی که رأی صادر می‌شود، طرفی که محکوم شده، باید آن را اجرا کند و گزارش مراحل اجرایی را به دادگاه بین‌المللی بگوید اما ضمانت اجرایی ندارد یعنی اتفاقی که باعث شود تا طرف محکوم شده، رأی را انجام دهد، وجود ندارد. در این مرحله باید تمام کشورهای جهان، سازمان ملل متحد و سایر کشورهای آزاد جهان که از وضعیت امروز علیه مردم غزه و نسل‌کشی آنها ناراضی هستند، اقدامات دیپلماتیک انجام دهند.

جامعه جهانی، ضامن اجرای این رأی باشد

وی بر اعمال فشارها بر رژیم صهیونیستی و تنگ‌تر کردن محاصره بر این رژیم، بستن سایر آبراه‌ها بر روی کشتی‌های این رژیم، تحریم اقتصادی و قطع شریان‌های اقتصادی و تجاری با این رژیم تأکید کرد و گفت: کشورها باید به این شکل سعی کنند تا رژیم صهیونیستی رأی صادره از سوی دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری را اجرایی کنند یعنی در واقع جامعه جهانی باید ضامن اجرای این رأی باشد و تمام کشورها و جامعه جهانی با توجه به اینکه رأی صادره، رأی قانونی و حقوقی است و دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری نیز رُکنی از سازمان ملل متحد است، باید به صحنه بیایند و تلاش کنند تا با اعمال فشار بیشتر، این حکم قانونی را به مرحله اجرا بگذارند.

پاک‌آیین گفت: نکته مهم این است که دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری، بحث نسل کُشی را به دادگاه کیفری دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع داده است. دادگاه کیفری دیوان بین‌المللی دادگستری نیز مسئول مستقیم رسیدگی به مباحثی از جمله جنایات سازمان یافته از جمله نسل کشی است. در همین روزها این دادگاه نیز وارد موضوع می‌شود و اگر حکمی را صادر کند، که به احتمال زیاد این اتفاق خواهد افتاد، فشار بیشتری بر رژیم صهیونیستی وارد می‌شود.

کد

وی تأکید کرد: نکته دیگر این است که کشورهای دیگری هم وارد موضوع شدند و اعلام کردند می‌خواهند اسناد خود را مبنی بر نسل کُشی به دادگاه کیفری دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه ‌د‌‌هند؛ کشورهایی چون بنگلادش، موریتانی، جیبوتی، بورکینافاسو، بولیوی و مکزیک. قطعا به تعداد این کشورها افزوده خواهد شد اما معتقدم در مجموع، این حکم، فشار زیادی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد.

سازمان ملل نهادی بی‌خاصیت در استقرار صلح

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا این اتفاق در کنار فشار افکار عمومی جهانی می‌تواند به تنگ تر شدن فضای بین‌المللی علیه اسرائیل انجامیده و آنها را وادار به پایان کشتار کند یا اینکه تأثیری نخواهد داشت؟، گفت: این اتفاقات کاملا در پایان دادن به نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی مؤثر است. افکار عمومی جهان به دنبال جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، کاملا مخالف این رژیم هستند به طوری که حتی در اراضی اشغالی و تل‌آویو هم علیه نتانیاهو، اعتراضات عمومی شکل گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه رأی دیوان بین‌المللی دادگستری، یک رأی قوی و قانونی است که با انگیزه‌های سیاسی صادر نشده، افزود: این رأی، موجب می‌شود که افکار عمومی جهان بیشتر تهییج شوند و علیه نتانیاهو و رژیم صهیونیستی موضع بگیرند و ملت‌ها از کشورهایشان بخواهند تا مقابل رژیم صهیونیستی اقدامات بازدارنده جدی را اعمال کنند. این نکته مهمی است که رأی دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری می‌تواند به آن کمک کند.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان ابراز کرد: این رأی، حامیان رژیم صهیونیستی را در انزوا فرو برد و عصبانیت آنها و مواضعی که گرفتند کاملا از شکست دیپلماتیک آنها در عرصه بین‌المللی حکایت دارد اما شورای امنیت سازمان ملل با توجه به اینکه در آن آمریکا و انگلیس حق وتو دارند، امروز نهاد بی‌خاصیتی است که نمی‌تواند کاری انجام دهد و همانطور که شاهد بودیم وظیفه اصلی خود را که در استقرار صلح نتوانسته انجام دهد. این نهاد، یک نهاد بی‌خاصیت در استقرار صلح در جهان شده است اما در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به طور طبیعی حامیان فلسطین و مخالفان رژیم صهیونیستی افزایش خواهند داشت و به تدریج جایگاه رژیم صهیونیستی در ین سازمان تضعیف و جایگاه فلسطین در این سازمان تقویت خواهد شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha