جزئیات نخستین جلسه دادگاه لاهه برای بررسی جنایات اسرائیل در غزه/ واکنش گروه‌های فلسطینی
کد خبر: 4193417
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹

جزئیات نخستین جلسه دادگاه لاهه برای بررسی جنایات اسرائیل در غزه/ واکنش گروه‌های فلسطینی

دادگاه بین‌المللی لاهه امروز، 21 دی‌ماه، در پی دادخواست کشور آفریقای جنوبی در خصوص محاکمه رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب کشتار جمعی علیه فلسطینیان غزه تشکیل جلسه داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، در این جلسه درخواست آفریقای جنوبی برای انجام اقدامات اضطراری و ملزم کردن رژیم صهیونیستی به توقف عملیات نظامی در غزه شنیده شد و این در حالی است که دادگاه لاهه جوانب این مسأله را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در کیفرخواست 84 صفحه‌ای صادرشده توسط این کشور آفریقایی اشاره شده که رژیم صهیونیستی در ارائه غذا، آب، دارو، سوخت و فراهم‌کردن سرپناه و کمک‌های بشردوستانه دیگر برای مردم این منطقه با شکست مواجه شده است.

در این کیفرخواست همچنین به بمباران‌های مکرر علیه نوار غزه اشاره گردیده که باعث ویرانی هزاران خانه شده و آوارگی 1.9 میلیون فلسطینی و کشته‌شدن بیش از 23 هزار نفر از جمله نتایج آن بوده است.

کمیته‌ای متشکل از 17 قاضی به مدت 3 ساعت دفاعیات نمایندگان طرفین را استماع کرده و انتظار می‌رود احکام مربوط به اتخاذ تدابیر موقت در همین ماه میلادی صادر شود.

لازم به ذکر است احکام صادر شده از سوی دادگاه لاهه الزام‌آور بوده، اما این دادگاه ابزار اجرایی برای آن در اختیار ندارد.

واکنش گروه‌های فلسطینی

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه فلسطین با انتشار بیانیه‌ای محاکمه اسرائیل به اتهام نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری را یک حادثه تاریخی دانسته و اعلام کرد که مردم فلسطین مشتاقانه منتظر نتایج جلسه دادگاه هستند.
 
در این بیانیه تصریح شد که ناتوانی بین‌المللی و حمایت برخی کشورها از رژیم صهیونیستی با ابزارهای سیاسی، نظامی و حق وتو باعث تشویق این کشور برای ارتکاب جرم و انجام نسل‌کشی می‌شود.
 
این وزارت‌خانه اعلام کرد که فلسطین باور دارد پرونده رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به نفع مردم غزه پایان خواهد یافت.
جزئیات نخستین جلسه دادگاه لاهه برای بررسی جنایات اسرائیل در غزه/ واکنش گروه‌های فلسطینی
در این بیانیه از کشورهای دوست و برادر خواسته شد از طرح شکایتی آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کنند.

باسم نعیم، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) نیز ضمن استقبال از برگزاری نخستین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به درخواست آفریقای جنوبی به اتهام پاکسازی نژادی و نسل‌کشی علیه ملت فلسطین گفت: ما مشتاقانه منتظر هستیم که دادگاه تصمیمی را صادر کند که عدالت را در مورد قربانیان انجام دهد و تصمیم به توقف فوری تجاوز به غزه و بازخواست جنایتکاران جنگی گرفته شود.
انتهای پیام
captcha