رژیم اسرائیل در دام حقوق بین‌الملل
کد خبر: 4196276
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳
یادداشت وارده

رژیم اسرائیل در دام حقوق بین‌الملل

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی نوشت: رأی دادگاه لاهه علیه دولت اسرائیل، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی را نیز قادر می‌سازد تا اقداماتی ضد مقامات ارشد این رژیم انجام دهد؛ از این رو به نظر می‌رسد رأی دیوان علی رغم محافظه کاری موجود، می‌تواند سنگ بنا و مبنای اقدامات حقوقی جدیدی علیه رژیم اسرائیل باشد.

محمد مهدی مظاهری، استاد دانشگاه در یادداشتی به حکم دادگاه لاهه در خصوص شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل و تبعات این حکم برای رژیم صهیونیستی در حوزه بین‌الملل پرداخته است که در ادامه می‌آید:

دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه ۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ حکم ویژه خود در مورد شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم اسرائیل مبنی بر «ارتکاب نسل‌کشی در غزه» و لزوم اتخاذ اقدامات فوق‌العاده را اعلام کرد. بر اساس این حکم، مدارکی در زمینه نسل‌کشی در غزه وجود دارد؛ از این رو دادگاه درخواست اسرائیل برای کنار گذاشتن پرونده را رد می‌کند.

طبق گفته رئیس این دادگاه اطلاعات نشان می‌دهد که بیش از ۲۵ هزار فلسطینی کشته و بیش از ۲ میلیون نفر طی جنگ آواره شده‌اند. ملت فلسطین براساس توافقنامه منع کشتار جمعی تحت حمایت هستند و رژیم اسرائیل باید اقدامات لازم برای ممانعت از جنایت‌های کشتار علیه یک مجموعه انسانی را اتخاذ کند. این رژیم همچنین باید عدم ارتکاب به جنایت نسل‌کشی توسط نیروهایش را تضمین و اقداماتی در راستای بهبود اوضاع انسانی در غزه اتخاذ کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری که به‌نام دادگاه بین‌المللی نیز شناخته می‌شود، یکی از ارکان قضائی اصلی سازمان ملل متحد است که مقر آن در کشور هلند قرار دارد. بر اساس اساسنامه، این دادگاه از دو صلاحیت ویژه برخوردار است؛ رسیدگی به اختلافات قانونی میان کشورها و دیگر تابعان فعال حقوق بین الملل که به آن «صلاحیت ترافعی» می‌گویند و همچنین ارائه نظر مشورتی در پاسخ به سوالات حقوقی سازمان‌های بین‌المللی، آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از آن به‌عنوان «صلاحیت مشورتی» یاد می‌شود. بر این اساس، آفریقای جنوبی با استناد به ماده ۹ کنوانسیون نسل ­زدایی به عنوان مبنای صلاحیت دیوان برای رسیدگی به این دعوا، برای نخستین بار شکایتی را علیه دولت اسرائیل در دیوان مطرح کرد و دیوان نیز ضمن تأیید صلاحیت خود برای رسیدگی به این پرونده، رأیی صادر نمود که ادعاهای آفریقای جنوبی مبنی بر نسل‌کشی در غزه را تأیید می‌کند. از آنجا که طبق اساسنامه، آراء دیوان بین‌الملل دادگستری الزامی و قطعی است و به طرف ذی‌نفع حق شکایت در شورای امنیت را می‌دهد، این قضیه از ابعاد مختلفی دارای اهمیت است.

در درجه نخست، این حکم، اتهامات مربوط به کشتار جمعی مردم فلسطین توسط اسرائیل را ثابت کرد و از ارتش اسرائیل خواسته است که محاصره نوار غزه را بردارد و در چارچوب حقوق بین‌الملل، به وظایف خود عمل کند.

از سوی دیگر، نظر دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد جنگ اسرائیل در غزه، می‌تواند به عنوان یک سابقه مهم در زمینه رسیدگی به نقض حقوق بشر در جریان جنگ‌ها محسوب شود. این نظر، نشان می‌دهد که دیوان بین‌المللی دادگستری، در صورت صلاحیت، می‌تواند به نقض حقوق بشر در جریان جنگ‌ها رسیدگی کند و خواستار توقف این نقض‌ها شود.

همچنین این رأی نشان می‌دهد که جامعه بین‌المللی، نقض حقوق بشر در جریان جنگ‌ها را جدی می‌گیرد و حتی رژیمهای متنفذ و برخوردار از حمایتهای بین المللی و رسانه ای همه جانبه همچون اسرائیل نیز نمی توانند برای همیشه از تبعات اقدامات غیر انسانی خود فرار کنند. در مقابل، صدور این نظر، به فلسطینی‌ها و سایر قربانیان نقض حقوق بشر، امید می‌دهد که جامعه بین‌المللی از آنها حمایت خواهد کرد.

مهم‌ترین تأثیر این رأی اما از بین رفتن قدرت نرم، آبرو و اعتبار بین المللی رژیم اسرائیل است که لابی قدرتمند آن سال‌ها از طریق نفوذ در رسانه‌ها و صنعت فیلم و نمایش، تلاش کرده بود برای این رژیم فراهم کند و آن را به عنوان یک قربانی مظلوم و حامی دموکراسی و حقوق بشر نمایش دهد. حال رأی دیوان نه تنها وجهه و اعتبار رژیم اسرائیل را به عنوان یک عامل نسل‌کشی بر باد داد، بلکه هزینه همراهی با آن را نیز برای کشورهای مختلف افزایش می‌دهد؛ تا جایی که مقامات اوگاندایی از قاضی خود در دیوان که به نفع اسرائیل رأی داده است، برائت جسته‌اند. بر این اساس باید گفت همین مسئله که رژیم اسرائیل چند ساعت قبل از «روز یادبود هلوکاست»، در دیوان بین‌المللی به جرم نسل‌کشی محاکمه شد، یک شکست سنگین برای این رژیم و پیروزی بزرگ برای مردم مظلوم فلسطین است.

با وجود نقاط قوت فوق، به نظر می‌رسد رأی دیوان از ابعادی نیز تا حدودی محافظه‌کارانه بوده است؛ آفریقای جنوبی با توجه به رأی پیشین دادگاه لاهه در قضیه شکایت اوکراین از روسیه در سال 2022 (اسفند 1400) که در آن قضات دیوان در دستور موقت خود اعلام کردند که «روسیه متعهد است تمام عملیات نظامی خود را فوراً در اوکراین خاتمه دهد»، از دیوان خواسته بود تا پیش از صدور رأی اصلی، دستور موقتی در مورد جنگ غزه نیز صادر نماید و دستور دهد که اسرائیل باید عملیات نظامی خود را در و علیه غزه معلّق سازد. با این وجود در دستور موقت دیوان اثری از چنین حکمی وجود ندارد و تنها اعلام شده است که اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که نیروهایش مرتکب نسل‌کشی نمی‌شوند و اقداماتی را برای بهبود وضعیت بشردوستانه برای فلسطینیان در محاصره انجام می‌دهند. چنین دستور موقتی نشان می‌دهد نفوذ رژیم اسرائیل در نهادهای بین المللی همچنان در سطح بالایی قرار دارد و ظاهراً تیم حقوقی این رژیم نیز توانسته‌اند قضات این دادگاه را متقاعد کنند که عملیات نظامی این رژیم علیه حماس و مردم غزه در قالب «دفاع مشروع» توجیه‌پذیر و لازم است!

حال از نظر حقوقی، مرحله بعد از اعلام حکم دیوان بین‌المللی این است که دبیر کل سازمان ملل مطابق اساسنامه دادگاه لاهه، دستورات آن را به شورای امنیت ارسال کند. هر چند بر کسی پوشیده نیست که حمایت‌های آمریکا در شورای امنیت از رژیم اسرائیل، همانگونه که تاکنون مانع آتش بس و پایان این جنگ ویرانگر شده، احتمالاً باز هم مانع تحمیل فشار جدی بر این رژیم می‌شود، اما اختلاف نظر آمریکا و مقامات اسرائیل بر سر راه حل دو کشوری برای پایان دادن به این بحران و نگرانی بایدن از فشار افکار عمومی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور و هزینه‌های دفاع از یک رژیم نسل‌کش، همه از عواملی هستند که می‌تواند حمایت قاطعانه آمریکا از رژیم اسرائیل را کمرنگ و راه را برای اجبار اسرائیل به تن دادن به قواعد حقوق بین‌الملل باز کنند.

از سوی دیگر، رأی دادگاه لاهه علیه دولت اسرائیل، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی (که به جرایم بین‌المللی افراد و مقامات کشورها رسیدگی می‌کند) را نیز قادر می‌سازد تا اقداماتی ضد مقامات ارشد این رژیم انجام دهد؛ از این رو به نظر می‌رسد رأی دیوان علی رغم محافظه کاری موجود، مسئله‌ای تأثیر‌گذار است و می‌تواند سنگ بنا و مبنای اقدامات حقوقی جدیدی علیه رژیم اسرائیل و همه دولت‌هایی باشد که از ابزارهایی همچون نسل‌کشی و نقض حقوق جنگ و حقوق بشردوستانه برای پیروزی استفاده می‌کنند. 

انتهای پیام
captcha