انتظار جهانی برای نخستین حکم دادگاه لاهه درباره جنایات اسرائیل
کد خبر: 4195989
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
مروری بر تحولات فلسطین

انتظار جهانی برای نخستین حکم دادگاه لاهه درباره جنایات اسرائیل

واکنش گروه‌های مقاومت به جنایت علیه فلسطینیان در انتظار دریافت کمک، مشارکت 600 وکیل در گردآوری شواهد جنایات جنگی اسرائیل برای ارائه به دادگاه لاهه، انتظار جهانی برای نخستین حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره جنایات اسرائیل در غزه، درخواست سازمان ملل برای توقف حملات اسرائیل و عبور شمار شهدای غزه از مرز ۲۶ هزار نفر...از آخرین اخبار مربوط به تحولات نوار غزه است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از  مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، گروه‌های مقاومت فلسطینی جنایت جدید اشغالگران صهیونیست علیه هزاران نفر از مردم محاصره شده نوار غزه را که در جنوب این منطقه در انتظار کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه بودند را محکوم کردند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد: اشغالگران با چراغ سبز آمریکا تمام قوانین بین‌المللی را نقض می‌‌کنند و در چنین شرایطی سازمان ملل متحد باید با اتخاذ مواضع قاطع برای توقف این جنایات وحشتناک و مجازات مرتکبین آن مسئولیت پذیری خود را نشان دهد.

از سوی دیگر جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز تاکید کرد: این جنایت، سیاست گرسنه نگه‌داشتن مردم غزه و محاصره این منطقه را عیان کرده و چنین اقداماتی دلیل دیگری بر جنگ برای کشتارجمعی علیه بی‌گناهان است که اشغالگران به راه انداخته‌اند.

همچنین جنبش «المجاهدین» نیز خواستار شدت یافتن تمام اَشکال مقاومت در جبهه‌های مختلف شده و تاکید کرد دشمن تنها در برابر ضربات سخت تسلیم می‌شود.

مشارکت 600 وکیل در گردآوری شواهد جنایات جنگی اسرائیل 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، گروهی متشکل از بیش از 600 وکیل از سراسر جهان شواهد حقوقی خود علیه رژیم صهیونیستی در خصوص ارتکاب کشتار جمعی و پاکسازی نژادی علیه فلسطینیان نوار غزه را به دادگاه لاهه ارائه کردند.

این شواهد در دو جلسه جداگانه برگزار شده توسط این وکلا با دادستان دادگاه لاهه و رئیس بخش قربانیان این دادگاه ارائه گردیده است.

این گروه از وکلا که «گیل دیفر» از وکلای فرانسوی ریاست آنان را بر عهده دارد در نوامبر گذشته نیز دادخواستی 56 صفحه‌ای به این دادگاه ارائه کردند و در آن خواستار تحقیقات در خصوص اتفاقات منسوب به ارتش رژیم صهیونیستی در غزه شدند که از 7 اکتبر اتفاق افتاده است.
انتظار جهانی برای نخستین حکم دادگاه لاهه درباره جنایات اسرائیل/ واکنش به جنایت علیه فلسطینیان در انتظار دریافت کمک
متن این دادخواست به ریشه‌های اقدامات اشغالگران از ابتدای آن که به دوره قیمومیت انگلیس، وعده بالفور، نکبت و آوارگی مردم فلسطین، جنگ‌های اسرائیلی ـ عربی، توافقات اسلو در سال 199، محاصره تحمیلی به نوار غزه، عملیات طوفان الاقصی و جنگ ادامه‌دار علیه این منطقه می‌شود پرداخته است.

ارائه شواهد جدید یک روز پیش از اعلام نظر دادگاه لاهه در خصوص دادخواست ارائه شده توسط آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در نوار غزه انجام شده است.

این دادگاه احتمالاً به رژیم صهیونیستی دستور خواهد داد جنگ در غزه را در چارچوب «اقدامات موقت» متوقف نماید. این دادگاه در پی آن است که از طریق تا زمان روشن شدن کامل ماجرا از فلسطینیان حمایت نماید که این روند می‌تواند چند سال به طول انجامد.

انتظار جهانی برای نخستین حکم دادگاه بین‌المللی لاهه

دادگاه بین المللی دادگستری مستقر در لاهه امروز (جمعه) نخستین حکم خود را در خصوص شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم اسرائیل به اتهام ارتکاب نسل کشی در باریکه غزه صادر می‌کند.

امروز نخستین حکم دادگاه بین المللی دادگستری مستقر در لاهه صادر می‌شود و انتظار می‌رود که جزئیات درخواست ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی برای اعمال اقدامات فوری از جمله دستور توقف جنگ در غزه را در نظر گیرد.
انتظار جهانی برای نخستین حکم دادگاه لاهه درباره جنایات اسرائیل/ واکنش به جنایت علیه فلسطینیان در انتظار دریافت کمک

دادگاه در جلسه تقریبا یک ساعته، رأی خود را حدود ساعت 12:00 به وقت گرینویچ، صادر خواهد کرد.

آفریقای جنوبی خواهان صدور 9 اقدام فوری است، چراکه بررسی کامل پرونده در ممکن است سال‌ها طول بکشد. پرتوریا از دادگاه درخواست نموده که دستور توقف جنگ در غزه و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر را صادر کند.

درخواست نیکاراگوئه برای مشارکت در پیگیری پرونده نسل‌کشی اسرائیل 

براساس گزارش پایگاه «آرتی عربی»، دولت نیکاراگوئه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواستی را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده تا در پرونده نسل‌کشی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل متحد در نوار غزه وارد شود.

در این بیانیه آمده است: نیکاراگوئه می‌خواهد در تمام عواقب حقوقی احتمالی که ممکن است از دادگاه ناشی شود، مشارکت داشته باشد، و همچنین قصد خود را برای انجام تعهدات خود برای جلوگیری از نسل‌کشی و مشارکت در مجازات کسانی که مرتکب نسل‌کشی شده‌اند، نشان دهد.

سازمان ملل: حملات به خانیونس غیر قابل قبول و توقف آن ضروری است

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، سازمان ملل متحد نسبت به افزایش شدت درگیری و جنگ در نزدیکی بیمارستان‌های خانیونس در جنوب نوار غزه ابراز نگرانی کرد.

«توماس وایت»، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در نوار غزه اعلام کرد: حملات مداوم به اماکن غیرنظامی خانیونس غیر قابل پذیرش بوده و باید فوراً متوقف شود.
انتظار جهانی برای نخستین حکم دادگاه لاهه درباره جنایات اسرائیل/ واکنش به جنایت علیه فلسطینیان در انتظار دریافت کمک
وی در بیانیه‌ای افزود: غیرنظامیان کشته و مجروح می‌شوند و جنگ در اطراف بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها که آوارگان در آن محاصره شده‌اند شدت یافته و عملیات نجات افراد را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وایت همچنین نسبت به جنگ خشونت‌آمیز در نزدیکی بیمارستان‌های باقی مانده در خانیونس از جمله بیمارستان ناصر و الامل به شدت ابراز نگرانی کرد.

هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد تاکید کرد: این گونه اقدامات به محاصره این ساختمان‌ها منتهی شده که نتیجه آن محصور شدن کارکنان، بیماران و پناهجویان داخل آنها است. وی همچنین در اظهارات خود از تعطیلی کامل بیمارستان الخیر پس از تخلیه بیماران آن خبر داد.

عبور شمار شهدای غزه از مرز ۲۶ هزار

وزارت بهداشت غزه امروز جمعه ۲۶ ژانویه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شمار شهدای فلسطینی در تجاوزات رژیم اشغالگر از هفتم اکتبر تاکنون به ۲۶۰۸۳ شهید و ۶۴۴۸۷ مجروح رسیده است.

در این بیانیه آمده است: تداوم جنایات رژیم اسرائیل علیه غزه و قتل‌عام ۱۹ خانواده فلسطینی طی ۲۴ ساعت گذشته منجر به شهادت ۱۸۳ نفر و زخمی شدن ۳۷۷ تن دیگر شد.

حملات هوایی جنگنده‌های ارتش اسرائیل بر منازل مسکونی، مراکز پزشکی و زیرساخت‌های عمومی مناطق نوار غزه برای صد و دوازدهمین روز متوالی ادامه دارد و منطقه الصفطاوی در شمال نوار غزه از صبح امروز تاکنون زیر بمباران است.
انتظار جهانی برای نخستین حکم دادگاه لاهه درباره جنایات اسرائیل/ واکنش به جنایت علیه فلسطینیان در انتظار دریافت کمک

در پی افزایش حملات اشغالگران علیه خان‌یونس، گردان‌های شهدای الاقصی امروز اعلام کرد که در مناطق مختلف این شهر در جنوب نوار غزه وارد درگیری‌های شدیدی با نظامیان اسرائیلی شده است.

علی‌رغم گزارش وزارت بهداشت غزه مبنی بر زیر آوار ماندن برخی شهدای فلسطینی تاکنون، سازمان دفاع مدنی غزه هشدار داد جان هزاران آواره از غزه به دلیل سرمای شدید و بارانی که چادرهای آن‌ها را زیر آب برده، در خطر است.

این نهاد فلسطینی امروز هم به سبک تمامی گروه‌های کمک‌رسانی از سازمان ملل متحد و نهادهای بشردوستانه خواست تا ورود کمک‌های پزشکی و تجهیزات امداد و نجات به غزه را فوراً حل کنند.

ترس از انتفاضه سوم در کرانه باختری در پی تشدید تجاوزگری صهیونیست‌ها
 
به گزارش العالم، روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» نوشت که به دلیل اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و اعمال محدودیت‌های هرچه بیشتر بر فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن در میان دستگاه‌های امنیتی، نگرانی‌هایی درباره وقوع انتفاضه جدید در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد.

این روزنامه صهیونیستی به نقل از منابع بلندپایه امنیتی نوشت که تعلل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای تصمیم‌گیری در خصوص صدور مجوز ورود کارگران فلسطینی از کرانه باختری به «اسرائیل» و نحوه تضعیف‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی است. نیروهای امنیتی با نگرانی هشدار می‌دهند که ممکن است با تداوم اوضاع فعلی در کرانه باختری، انفجار و حتی یک انتفاضه جدید رخ دهد.

این روزنامه به نقل از یکی از منابع بلندپایه افزود که برخی گروه های سیاسی که به دنبال اقدامات تحریک‌آمیز هستند، خواهان سرنگونی تشکیلات خودگردان فلسطین هستند و بر جلوگیری از رفت و آمد کارگران فلسطینی اصرار دارند که این مسأله ممکن است اوضاع را به سمت وقوع انتفاضه سوم سوق دهد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت ادامه داد: ارتش رژیم صهیونیستی از ابتدای جنگ به صورت تهاجمی، متمرکز و عمیق در سرزمین‌های اشغالی وارد عمل شده که از زمان اجرای عملیات «سپر دفاعی موشکی» یا گنبد آهنین، بی‌سابقه است.
انتظار جهانی برای نخستین حکم دادگاه لاهه درباره جنایات اسرائیل/ واکنش به جنایت علیه فلسطینیان در انتظار دریافت کمک

این روزنامه ادامه داد: تاکنون چندین موج دستگیری در اردوگاه‌های آوارگان مانند جنین، نور شمس، طولکرم و ... به شکل وسیع انجام شده که 40، 60 و حتی 70 ساعت به طول انجامیده است و در جریان آن صدها فلسطینی کشته و هزاران نفر از آنها دستگیر شدند که حدود 1500 از آنها عضو حماس هستند و در این اقدامات، پهپادهای نیروی هوایی و ماشین آلات زرهی سنگین به کار گرفته شده است.

این روزنامه عبری زبان تاکید کرد که سرویس‌های امنیتی بیم آن دارند که دستاوردهای این حمله‌ها ظرف چند ماه به هدر برود، بدون اینکه گامی برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین برداشته شود.

یدیعوت آحارونوت نوشت: ترس اصلی در دستگاه امنیتی به خاطر آشفتگی در جامعه فلسطین است که به وضوح قابل مشاهده بوده و به دلیل اظهارات مبنی بر مشارکت ندادن فلسطینی‌ها در کنترل سرزمین‌های فلسطین اشغالی و نیز عدم تصمیم‌گیری در مورد کارگران، این وضعیت می تواند باعث انفجار اوضاع در این منطقه شود.

انتهای پیام
captcha