آغاز جلسه بررسی پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه/ پیام الازهر به قضات دادگاه لاهه
کد خبر: 4193378
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹

آغاز جلسه بررسی پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه/ پیام الازهر به قضات دادگاه لاهه

جلسه دادگاه لاهه برای بررسی پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه در حالی امروز، 21 دی‌ماه، آغاز شد که دیده‌بان الازهر مصر با ارسال پیامی به قضات دیوان بین‌المللی دادگستری از آن‌ها خواست که عدالت را در حق ساکنان غزه رعایت کنند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری فلسطینی «سما»، دیده‌بان الازهر با ارسال پیامی به قضات دادگاه لاهه قبل از آغاز جلسه رسیدگی به دادخواست آفریقای جنوبی برای محاکمه اسرائیل به دلیل جنایت‌هایی که در حق فلسطینی‌ مرتکب شده است، از آن‌ها خواست که عدالت را حق فلسطینیان رعایت کنند.

در این پیام آمده است: دیده‌بان الازهر به قضات دیوان بین المللی دادگستری یادآوری می‌کند که پس از حدود ۱۰۰ روز، وجدان بشری با نقطه عطف خطرناکی روبرو است که ممکن است به ارتکاب نسل‌کشی‌هایی مشابه آنچه امروز نوار غزه در جهان شاهد آن است، منجر شود، تا زمانی که عامل آن به طور علنی پاسخگوی اعمال خود نباشد.
 
دیده‌بان الازهر  با اشاره به ۸۴ صفحه‌ای که آفریقای جنوبی به دادگاه لاهه ارائه کرده است، اعلام کرد: جنایت‌های نسل‌کشی را که رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در غزه مرتکب می‌شوند، فاش می‌کند در حالی که این امید وجود دارد که قضات این دادگاه به نفع پرونده‌ای رأی دهند که در آن تلاش می‌شود عدالت در حق مردمی رعایت شود که خونش حدود یک صد روز است پایمال شده است..

آغاز جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

براساس گزارش المیادین، رونالد لامولا، وزیر دادگستری آفریقای جنوبی در آغاز این جلسه گفت: خشونت و ویرانی‌های رخ داده در ۷ اکتبر آغاز نشد، بلکه مردم فلسطین از سال ۱۹۴۸ رنج می‌برند. اسرائیل غزه را محاصره کرده و از ورود زمینی و دریایی ممانعت می‌کند و یک نهاد اشغالگر است.
 
نماینده آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری نیز در سخنان خود گفت: اسرائیل جنایات و اقدامات نسل‌کشی خود را از سال ۱۹۴۸ در فلسطین تشدید کرده است. ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ از حق تعیین سرنوشت خود محروم شده‌اند.
 
وی تاکید کرد: اسرائیل در حال نسل‌کشی علیه فلسطینیان است. تمام جنایات اسرائیل در غزه با جنایات نسل‌کشی مطابقت دارد. در این جلسات ما شواهدی از تلاش اسرائیل برای نسل‌کشی و استدلال‌هایی ارائه خواهیم کرد که آسیب‌هایی که در غزه به بار آورده است، جامع است. در ۹۶ روز گذشته، اسرائیل حملاتی را به غزه انجام داد که خشن‌ترین حملات تاریخ محسوب می‌شوند. اقدامات اسرائیل زندگی در غزه را غیرقابل تحمل کرده است.
 
شمار زیادی از فعالان و حامیان فلسطین در لاهه در آستانه برگزاری جلسه دیوان دادگستری بین‌المللی برای رسیدگی به دادخواست آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی مردم غزه دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات قرار است به سمت دیوان دادگستری بین‌المللی ادامه یابد.

در شکایت ۸۴ صفحه‌ای آفریقای جنوبی از اسرائیل استدلال شده که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه ناقض الزامات و تعهدات بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ است. این کنوانسیون نسل‌کشی را اقدامی با هدف تخریب به صورت کلی یا جزئی، در سطح ملی، نژادی، قومی یا مذهبی معنا کرده‌ است.
 
آفریقای جنوبی، اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را نسل‌کشی می‌داند چون با هدف تخریب بخش قابل توجهی از جمعیت این باریکه است.
 
در صورت محکومیت، رهبران نظامی و سیاسی  رژیم صهیونیستی در معرض حبس و تعقیب قرار می‌گیرند.
 
تصمیم اسرائیل برای مشارکت در این محاکمه به جای تحریم آن نشانگر نگرانی‌های رژیم صهیونیستی نسبت به این است که قاضی‌ها دستوری را برای اسرائیل مبنی بر توقف جنگش علیه غزه و تخریب وجهه بین‌المللی آن صادر کنند.
 
جواد بارسامهر 
انتهای پیام
captcha