واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به تصمیمات دادگاه لاهه درباره رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4196051
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴

واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به تصمیمات دادگاه لاهه درباره رژیم صهیونیستی

در پی تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی بابت نسل‌کشی در غزه، کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای عربی به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از میدل ایست نیوز، در پی تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی بابت نسل‌کشی در غزه، کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای عربی به آن واکنش نشان دادند.
 
محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی در این باره گفت که این حکم نشان می‌دهد که دوره فرار رژیم صهیونیستی از مجازات پایان یافته و کشورهای حامی آن را وادار می‌کند که به کمک و حمایت خود پایان دهند.
 
وی ابراز امیدواری کرد که این تصمیم به آتش‌بس فوری بینجامد.
 
وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای این تصمیم را تاریخی خواند و از آن استقبال و تأکید کرد که اهمیت این تصمیم در آن است که دیوان بین‌المللی حاضر به بررسی ارتکاب جنایت نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی شده و تدابیر فوری برای توقف کشتار فلسطینیان در نظر گرفته است.
 
اردن خواستار اجرای فوری این تدابیر شده و از جامعه جهانی خواست که برای توقف فوری حملات به غزه اقدام کند.
 
استقبال عربستان از تصمیم اولیه دادگاه لاهه
 
وزارت خارجه عربستان نیز از تصمیم اولیه این دادگاه استقبال و بر تأیید کامل آن و مخالفت قاطع با اقدامات رژیم اشغالگر و نقض معاهدات سازمان ملل درباره نسل‌کشی تأکید کرد.
 
عربستان از جامعه جهانی خواست که برای آتش‌بس در غزه تلاش بیشتری کند و نیروهای اشغالگر را بابت نقض سازمان‌دهی‌شده قوانین بین‌المللی مجازات کند.
 
وزارت خارجه قطر نیز از این تصمیم استقبال و تأکید کرد: این تصمیم نشان‌دهنده حجم خطر نسل‌کشی‌ است که فلسطینیان را تهدید می‌کند.
 
عمان نیز در بیانیه‌ای از این تصمیم استقبال کرد و از جامعه جهانی خواست که رژیم صهیونیستی را به توقف عملیات نظامی و کشتار فلسطینیان وادار کند.
 
از سوی دیگر، عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر، از هیئت نمایندگی کشورش (عضو غیر دائم شورای امنیت) در سازمان ملل خواست که ترتیب برگزاری فوری جلسه شورای امنیت برای پیگیری اجرای تصمیمات دیوان بین‌المللی را بدهد.
 
اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد که انتظار دارد که تصمیمات این دادگاه به صورت فوری و کامل و مؤثر اجرا شود.
 
وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این تصمیمات تأکید کرد که اتهام نسل‌کشی درباره اسرائیل بی‌اساس است و از اسرائیل خواست که تدابیر لازم برای کاهش آسیب به غیر نظامیان و افزایش کمک‌ها را اتخاذ کند.

دولت‌های اسپانیا، ایرلند و اسکاتلند نیز از حکم اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی در ارتباط با پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه استقبال کردند.
 
درخواست حماس برای اجرای تصمیمات دادگاه لاهه

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) نیز از رأی دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی استقبال کرد و گفت: این حکم، اتهامات مربوط به کشتار جمعی [مردم فلسطین] توسط رژیم صهیونیستی را ثابت کرد.
 
حماس با بیان اینکه این رأی به منزله توقف هر گونه تجاوز به ملت فلسطین در غزه است، از جامعه بین‌الملل خواست که رژیم اسرائیل را مجبور به اجرای تصمیمات دادگاه و توقف کشتارجمعی مردم فلسطین کند.

واکنش دبیرکل سازمان ملل متحد
 
در همین راستا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از اسرائیل خواست تا به مصوبات دیوان بین‌المللی دادگستری عمل کند.
 
به گزارش الجزیره، گوترش از تل‌آویو خواست تا به مصوبات دیوان بین‌المللی دادگستری عمل کرده و دست به هیچ اقدامی نزند که منجر به کشتار دسته‌جمعی شود.
 
در همین حال، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل امروز اعلام کرد که گوترش به صورت فوری تدابیر موقت اتخاذ شده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری درخصوص پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونسیتی را به اطلاع شورای امنیت سازمان ملل خواهد رساند.
 
دوجاریک عنوان داشت که تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور است و او مطمئن است که همه طرف‌ها به آن عمل خواهند کرد.
 
دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه حکمی اولیه علیه اسرائیل صادر کرد و از این رژیم خواست اقدامات لازم برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.
 
قضات دیوان بین‌المللی دادگستری طبق درخواست آفریقای جنوبی احکامی موقت را علیه اسرائیل صادر کردند. به طور خلاصه این دادگاه از اسرائیل خواست تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.
 
این دادگاه همچنین به اسرائیل دستور داد ظرف یک ماه تمامی اقداماتی که برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام داده را به دیوان لاهه گزارش دهد. قاضی این دادگاه گفت حکم مذکور تعهدات بین‌المللی برای اسرائیل ایجاد می‌کند.
انتهای پیام
captcha