واکنش مقامات آفریقای جنوبی به حکم دادگاه لاهه درباره جنایات اسرائیل
کد خبر: 4196043
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶

واکنش مقامات آفریقای جنوبی به حکم دادگاه لاهه درباره جنایات اسرائیل

مقامات آفریقای جنوبی تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه جنایات رژیم صهیونیستی را از لحاظ حقوق بین‌المللی یک پیروزی دانستند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی، رونالد لامولا، وزیر دادگستری آفریقای جنوبی در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور گفت: تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل از لحاظ حقوق بین‌المللی یک پیروزی است.

لامولا اظهار داشت: تصمیم دیوان یک پیروزی برای حقوق بین‌المللی و مردم، کودکان و زنان غزه است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: من معتقدم نلسون ماندلا هم‌اکنون در قبرش به ما لبخند می‌زند.
 
 وزیر دادگستری آفریقای جنوبی تأکید کرد: حکم تدابیر احتیاطی این دیوان باعث آتش‌بس و افزایش فشار بر اسرائیل خواهد شد.
 
وی همچنین ضمن استقبال از این تصمیم گفت به دلیل عدم صدور حکم آتش‌بس ناامید نشده‌اند.

به گزارش العالم، سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نیز در این باره گفت: حکم امروز دادگاه لاهه پیروزی عدالت است و ثابت کرد که حق داشتیم علیه اسرائیل شکایت کنیم، اسرائیل باید تدابیر لازم برای توقف تحریک به کشتار گروهی و مجوز ورود خدمات اساسی به غزه را صادر کند.
 
وی افزود: حکم دادگاه برای اسرائیل الزام‌آور است و باید تمام اعضای کنوانسیون جلوگیری از کشتار گروهی به آن احترام بگذارند، از اکتبر گذشته تاکنون فلسطینیان قربانی بمباران مستمر هستند که در آن اسرائیل، محله‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها را ویران کرد، جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان امروز علنا آشکار شد، از حق و عدالت عدول نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم که کشتار گروهی علیه ملت‌های دیگر انجام شود، حکم امروز دادگاه دار راستای تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای تحقق عدالت در غزه قرار دارد.
 
وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز گفت: آن چه لازم بود برای حفاظت از جان هزاران فلسطینی در غزه انجام دادیم، بدون آتش‌بس نمی‌توان حکم دادگاه لاهه را اجرا کرد و این حکم موفق نخواهد شد، از دادگاه انتظار داشتیم حکم آتش‌بس در غزه را صادر کند.
 
از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به رأی دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) علیه اسرائیل در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از این رژیم، اتهام نسل‌کشی را وحشتناک و شوکه‌کننده خواند و گفت که جنگ در غزه همچنان ادامه خواهد داشت.
 
وی مدعی شد: آمادگی دادگاه برای بحث درباره جنایات جنگی اسراییل لکه ننگی است که تا نسل‌ها پاک نخواهد شد. اسراییل حق دارد از خودش دفاع کند.
 
دیوان بین‌المللی دادگستری به‌عنوان عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل، امروز، ۶ بهمن‌ماه، به اسرائیل دستور داد تا اقداماتی را برای جلوگیری و مجازات تحریک مستقیم به نسل‌کشی در جنگ خود علیه نوار غزه اتخاذ کند.
انتهای پیام
captcha