مخاطب‌ فعالیت‌های فرهنگی، صحیح انتخاب نمی‌شوند/ تربیون را دست گروهی خاص ندهیم
کد خبر: 2694089
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۴
جعفرپور:

مخاطب‌ فعالیت‌های فرهنگی، صحیح انتخاب نمی‌شوند/ تربیون را دست گروهی خاص ندهیم

گروه جامعه: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عموما افراد بهره‌مند از برنامه‌های فرهنگی، از قشری هستند که مخالفتی با مباحث مطرح شده ندارند، عنوان کرد: برنامه‌های فرهنگی باید محلی برای بیان افکار و آرا متضاد و انتخاب بهترین‌ها باشد.

جمشید جعفرپور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و صرف هزینه‌های بالا در این زمینه اظهار کرد: صرف هزینه در این راستا زمانی ارزشمند است که منجر به نتیجه و تأثیرگذاری شود.

وی با بیان اینکه برپایی همایش، نشست و کارگاه با موضوعات فرهنگی قابل نفی نیست و هر یک در جایگاه خود می‌تواند منشا تأثیر باشد، گفت: انتقاد از برپایی این همایش‌ها زمانی صورت می‌گیرد که جز صرف هزینه بی‌مورد نتیجه و هدفی حاصل نمی‌شود.

عدم نیازسنجی

جعفرپور عدم توجه به نیازها را از عمده مشکلاتی دانست که متولیان برنامه‌های فرهنگی به آن دچار هستند و گفت: وقتی برای انجام یک برنامه نیازسنجی صورت نگرفته باشد و صرفا هدف رفع تکلیف باشد شاهد برپایی برنامه‌های فرهنگی مؤثری نخواهیم بود.

وی از دیگر آسیب‌هایی که متوجه برنامه‌های فرهنگی است را عدم تداوم و پیگیری اهداف برنامه‌های فرهنگی دانست و گفت: شایسته است پس از اجرای یک برنامه فرهنگی نسبت به تأثیرگذاری آن تحقیق و پرس‌و‌جو صورت گیرد تا نقاط ضعف بررسی و رفع و نقاط قوت تقویت شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در حال حاضر عموما برنامه‌های فرهنگی اجرایی از سوی نهادها و دستگاه‌های مختلف به یکی از دو آفت ذکر شده مبتلا هستند تصریح کرد: عدم تطابق با نیاز و عدم توجه به خروجی معضلی است که عمدتا با فعالیت‌های فرهنگی داخل کشور ما همراه بوده است.

کلی‌گویی نکنیم

جعفرپور کلی‌گویی را آسیب دیگری دانست که متوجه فعالیت‌های فرهنگی است و اظهار کرد: مخاطب سنجی نیاز امروز جامعه است. برای انتقال بهتر معنا باید نیازهای گروه‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد و زبان گفت‌وگو متناسب با شرایط سنی و روحی و روانی اقشار مختلف انتخاب شود.

وی بر ضرورت مشارکت آحاد مردم در اجرای برنامه‌های فرهنگی تأکید و تصریح کرد: عموم مردم بیش از هر نهاد و دستگاهی به نیازهای خود واقف هستند و می‌توانند پیشنهاد دهنده و اجرایی کننده برنامه‌های مختلف مورد نیاز باشند، پس باید از این ظرفیت بی نظیر تأثیرگذار نیز بهره گرفت.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه عموما افراد شرکت کننده و بهره‌مند شونده از برنامه‌های فرهنگی، خود قشری فرهنگی هستند که مخالفتی با مباحث مطرح شده ندارند، عنوان کرد: مخاطب فعالیت‌های فرهنگی باید کسانی باشند که نیاز به آموزش و راهنمایی دارند ولی بعضا دیده می‌شود همایش‌ها و نشست‌های مختلفی با عنوان حجاب برگزار می‌شود که تمامی شرکت‌گنندگان آن بانوان محجبه هستند.

جعفرپور همچنین ارائه آرا متقابل در فعالیت‌های فرهنگی را ضروری برشمرد و گفت: برنامه‌های فرهنگی باید محلی برای بیان افکار و آرا متضاد و انتخاب بهترین‌ها باشد در صورتی که انتخاب یک مجموعه سخنران و کارشناس واحد و هم سلیقه نمی‌تواند در جذب افراد مختلف با گرایش‌های متفاوت مؤثر باشد.

وی ادامه داد: یک جانبه نگری و قرار دادن تریبون در دست یک گروه خاص سبب می‌شود فقط مدافعان آن نظریه و عقیده در برنامه‌های فرهنگی شرکت داشته باشند در صورتی که بیان آرا مخالف می‌تواند سبب حضور سایر گروه‌ها و محلی برای آشنایی با عقاید فرهنگی و دینی و تأثیرگذاری هر چه بیشتر باشد.

captcha