رفتار منطبق با فرهنگ دینی در مسئولان و والدین؛ تأثیرگذارتر از برپایی همایش
کد خبر: 2681881
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
اکرمی تأکید کرد:

رفتار منطبق با فرهنگ دینی در مسئولان و والدین؛ تأثیرگذارتر از برپایی همایش

گروه جامعه: رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری عامل بودن مسئولان و والدین در خانواد به فرهنگی دینی را تأثیرگذار تر از برپایی همایش و نمایشگاه به منظور انتقال فرهنگ به نسل جدید دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به عوامل مؤثر در ترویج فرهنگ دینی و اخلاقی در جامعه و انتقال آن به جوانان اشاره و عنوان کرد: برای داشتن کارنامه خوب باید برنامه ریزی منظم و منسجمی نیز داشت، بنابراین فعالیت‌های فرهنگی نیاز به کارشناسی و مدیریت دارند.

وی افراط و تفریط در اجرای برنامه‌های فرهنگی را از دیگر معضلات این بخش دانست و گفت: در اجرای برنامه و انتقال معنا گاهی یک یا چند موضوع خاص بیش از حد مورد توجه قرار می‌گیرند و برخی دیگر نیز بعضا نادیده انگاشته می‌شوند.

خشت اول گر نهد معمار کج ...

وی با تأکید بر اینکه انتقال فرهنگ باید از خانواده آغاز شود و از سوی آموزش و پرورش و سایر نهادهای فرهنگی نیز تقویت شود تا به سرانجام مطلوب برسد تصریح کرد: اگر سرآغاز این چرخه یعنی خانواده به خوبی به وظایف خود در انتقال فرهنگی دینی و اخلاقی عمل نکند، سایر مراحل انتقال دهنده فرهنگ نیز نمی‌توانند عملکرد تأثیرگذاری داشته باشند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در ادامه افزود: هدف از فرهنگسازی، انسان سازی است و نهادهای فرهنگی فقط بخشی از مسئولیت و قدرت انجام این مهم را در اختیار دارند.

حجت‌الاسلام اکرمی به نقش تأثیرگذار خانواده و والدین در انتقال فرهنگ دینی و اخلاقی به فرزندان اشاره و عنوان کرد: فرزند پیش از ولادت نیز تحت تأثیر فرهنگ والدین قرار دارد، پس از به دنیا آمدن نیز اولین شاخصه‌های فرهنگی که به وی انتقال داده می‌شود از طریق انتخاب نام برای وی بروز پیدا ‌می‌کند.

آموزش‌های فرهنگی سطحی و ضعیف هستند

حجت‌الاسلام اکرمی توجه به آموزش‌های فرهنگی در ابعاد مختلف جامعه را سطحی و ضعیف ارزیابی کرد و گفت: نتیجه این کم کاری در رفتار شهروندان، بروز ناهنجاری‌ها، گسترش خشنونت و عدم کنترل خشم بروز پیدا کرده است.

وی میزان بودجه‌ای که به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص پیدا می‌کند را ناکافی دانست و گفت: نگاهی به لایحه بودجه و ردیف‌های در نظر گرفته شده برای امور فرهنگی نشان از عدم توانایی در اجرای برنامه‌های تأثیرگذار و کارآمد را دارد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری عامل بودن مسئولان و والدین در خانواد به فرهنگی دینی را تأثیرگذارتر از برپایی همایش و نمایشگاه به منظور انتقال فرهنگ به نسل جدید دانست و تصریح کرد: برپایی برنامه‌های فرهنگی در جای خود ارزشمند و واجب‌الاجرا است اما تا زمانی که والدین و مسئولان اجرایی کشور زیبنده به این اخلاقیات نباشند نمی‌توانند ترویج دهنده آن نیز باشند.

مطالب مرتبط
captcha