فعالیت سازمان‌های فرهنگی با اعتبارات قابل قبول اما بدون خروجی تأثیرگذار
کد خبر: 2733295
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴
طلایی تشریح کرد:

فعالیت سازمان‌های فرهنگی با اعتبارات قابل قبول اما بدون خروجی تأثیرگذار

گروه جامعه: نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به گسترش برپایی همایش‌های فرهنگی بی‌نتیجه گفت: با وجود اینکه فعالیت‌های فرهنگی اولویت نخست در کشور است و ساز‌مان‌های متعددی نیز با اعتبار خوبی در صحنه هستند، اما نتیجه قابل قبولی در این زمینه وجود ندارد.

مرتضی طلایی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه جامعه امروز به برگزارکننده همایش‌ها و سمینارهای بی‌نتیجه تبدیل شده است، گفت: این آفت در فعالیت‌های فرهنگی به وفور به چشم می‌خورد.

وی با تأکید بر اینکه برخی نهادها گمان می‌کنند باید اعتبارات خود را به هر نحوی حتما هزینه کنند، اظهار کرد: در این راستا راحت‌ترین و آسان‌ترین راه یعنی برپایی همایش، سیمنار و نمایشگاه را انتخاب می‌کنند.

خروجی برخی فعالیت‌های فرهنگی صفر است

طلایی خروجی این دست از برنامه‌های فرهنگی را به طور نسبی صفر ارزیابی و عنوان کرد: برای اثربخشی به فعالیت‌های فرهنگی ابتدا باید برآورد صحیحی از جامعه هدف و شناخت نیازهای وی داشته باشیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران مطالعه و پژوهش پیوسته برای چگونگی پاسخ‌دهی به نیازهای جامعه هدف را گام دوم برشمرد و اظهار کرد: بهترین راه‌ها برای اثرگذاری بر جامعه هدف باید توسط کارشناسان و فرهیختگان بررسی و بیان شود.

نقاط هدف جنگ نرم شناسایی نشده است

طلایی با اشاره به اینکه امروز نه تنها راه‌های اثرگذاری در اجرای برنامه‌های فرهنگی را رعایت نی‌کنیم بلکه جامعه هدف و نیازهای وی را نیز به خوبی نشناخته‌ایم، تصریح کرد: تهدیدات جنگ نرم و نقاطی که هدف گرفته از سوی نهادهای فرهنگی شناسایی نشده است.

وی موازی‌کاری بین دستگاه‌های مختلف را آفت دیگر فعالیت‌های فرهنگی برشمرد و گفت: با وجود اینکه فعالیت‌های فرهنگی اولویت نخست در کشور است و ساز‌مان‌های متعددی نیز با اعتبار خوبی در صحنه هستند، اما نتیجه قابل قبولی در این زمینه وجود ندارد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران مرجع اصلی تولیت فعالیت‌های فرهنگی در کشور را شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی در حوزه قانون‌گذاری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه اجرا نیز در این زمینه از وظایفی برخوردار هستند و باید برای این آسیب‌ها چاره‌اندیشی کنند.

وی از رسا‌نه‌ها نیز خواست تا به نمایندگی از افکار عمومی به رصد فعالیت‌های فرهنگی بپردازند و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به اطلاع عموم برسانند.

نظارت شورای شهر بر برنامه‌های فرهنگی شهرداری

طلایی همچنین به نظارت شورای اسلامی شهر تهران بر فعالیت‌های فرهنگی شهرداری تهران اشاره و عنوان کرد: کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در این دوره به طور جدی‌تری ورود پیدا کرده است و در مقابل برخی اقدامات فرهنگی پرهزینه بی‌نتیجه ایستاده است.

وی در پایان گفت: با این حال ادعا نداریم که مجموع نظارت‌های ما دستاورد کاملا مطلوبی داشته است و به هدف غایی دست پیدا کرده‌ایم، بلکه همچنان نیازمند نظارت و تهیه نظام پایش برای فعالیت‌های فرهنگی به منظور بالا بردن تأثیرگذاری فعالیت‌های فرهنگی هستیم.

captcha