فعالیت‌های فرهنگی آنی منجر به رفتارسازی نمی‌شود/ مخاطب‌ساز اجباری نباشیم
کد خبر: 2771354
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۹
پیرهادی:

فعالیت‌های فرهنگی آنی منجر به رفتارسازی نمی‌شود/ مخاطب‌ساز اجباری نباشیم

گروه جامعه: یک عضو شورای اسلامی شهر تهران فعالیت‌های فرهنگی آنی و هیجانی را فاقد رفتارسازی ارزیابی و عنوان کرد: فعالیت فرهنگی باید مخاطب خاص خود را داشته باشد نه اینکه نهادهای مختلف به دنبال مخاطب برای برنامه‌های خود بگردند.

محسن پیرهادی، مسئول سازمان بسیج شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی که از سوی نهادهای مختلف اجرایی می‌شود پرداخت و گفت: بسیاری از همایش‌ها و جشنواره‌های فرهنگی اثرگذاری لازم را ندارند و به ایجاد رفتار مقبول فرهنگی در جامعه منجر نمی‌شوند.

وی تمام تلاش بسیج شهرداری تهران را برای مؤثر اجرا شدن فعالیت‌های فرهنگی دوری از کارهای آنی و هیجانی دانست و گفت: در این مرکز فعالیت‌های فرهنگی به صورت مستمر و ادامه دار طراحی و اجرایی می‌شود و مخاطب با جدیت مراحل بعدی کار را دنبال می‌کند.

کمیت برنامه‌های فرهنگی کم؛ ولی کیفیت بالاست

پیرهادی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی بسیج شهرداری نسبت به سایر نهادها از کمیت و تنوع کمتری برخوردار است تصریح کرد: شاید کمیت کارها محدود باشد اما فعالیت‌های فرهنگی را به صورت مستمر و با کیفیت بالا برپا می‌کنیم.

وی فعالیت‌های فرهنگی آنی، لحظه‌ای، هیجانی و دفعی را فاقد اثرگذاری و رفتارسازی ارزیابی و عنوان کرد: حتی نوع ارتباط پروردگار عالم با انسان‌ها نیز به همین نحو است و نماز به پنج وعده به صورت مستمر در شبانه روز تقسیم شده است.

مسئول بسیج شهرداری تهران برپایی یک همایش دو ساعته را سبب ایجاد تلنگر دانست و گفت: این امر در جای خود ارزشمند است اما اگر در قالب برنامه‌های مختلف آموزشی دنباله دار نشود، نمی‌تواند تأثیر لازم را بر مخاطب گذاشته و به رفتار مانا و ماندگار تبدیل شود.

پیرهادی برپایی همایش فرهنگی را کار ساده‌ای دانست که بسیج شهرداری تهران با ابلاغ دستورالعمل‌های مختلف از اجرای آن فاصله گرفته و برنامه‌های مستمر فرهنگی و آموزشی را جایگزین آن کرده است.

وی با تأکید بر اینکه برخی برنامه‌های فرهنگی نمایشی، تبلیغی و به فرصتی برای پوشش خبر رسانه‌ای تبدیل شده‌اند گفت: مقوله فرهنگ نیاز به آموزش دارد و آموزش نیز جز در یک جریان مداوم و مستمر به نتیجه نمی‌رسد.

مخاطب‌هایی که به زور انتخاب می‌شوند

پیرهادی با اشاره به اینکه مخاطب برخی فعالیت‌های فرهنگی به درستی انتخاب نمی‌شوند گفت: فعالیت فرهنگی باید مخاطب خاص خود را داشته باشد نه اینکه نهادهای مختلف به دنبال مخاطب برای برنامه‌های خود بگردند. بینش مطهر عنوان برنامه‌ای است که از سوی بسیج شهرداری در حال اجرا است و مخاطب آن از بین خیل عظیم ثبت نام کنندگان که از عموم مردم بودند گزینش شدند.

کاهش 90 درصدی برپایی همایش در شهرداری

پیرهادی که عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز هست در ادامه سخنان خود به ارزیابی عملکرد شهرداری تهران در اجرای برنامه‌های فرهنگی پرداخت و گفت: طبق هماهنگی‌هایی که با مدیریت شهری انجام گرفته است، برپایی همایش‌ در شهرداری تهران 90 درصد کاهش یافته و فعالیت‌ها به صورت کنترل شده‌تری پیش می‌رود.

وی ادامه داد: شهرداری تهران هزینه‌های بالایی را صرف برپایی همایش‌های مختلف می‌کرد، اما طی دو سال گذشته توفیقات خوبی در زمینه تولید برنامه‌های فرهنگی مؤثر داشته‌اند. باید تلاش کرد در حوزه فرهنگ تولید کننده باشیم.

captcha