ازدیاد برنامه‌های فرهنگی که جز به سخنرانی ختم نمی‌شوند/ ایجاد کمیته نظارت در شهرداری
کد خبر: 2768918
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
رمضانی گلایه کرد:

ازدیاد برنامه‌های فرهنگی که جز به سخنرانی ختم نمی‌شوند/ ایجاد کمیته نظارت در شهرداری

گروه جامعه: مدیرکل امور فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه کلی‌گرایی سبب می‌شود برنامه‌های فرهنگی جز به سخنرانی ختم نشوند، تصریح کرد: با تشکیل کمیته نظارتی در شهرداری تهران، علل و ضرورت برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های مختلف فرهنگی بررسی می‌شود.

عبادالله رمضانی، مدیرکل امور فرهنگی شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به برپایی برنامه‌های فرهنگی از سوی نهادهای مختلف در قالب همایش، نمایشگاه، نشست و ... اظهار کرد: تعداد برپایی این دست از برنامه‌ها در حال گسترش است در صورتی که میزان اثربخشی آن چندان مشخص نیست.

وی با بیان اینکه نمی‌توان نافی برپایی همایش و نمایشگاه‌های فرهنگی شد و برپایی چنین برنامه‌هایی نیز در جای خود ارزشمند و قابل قبول است گفت: اما در این میان آسیب‌های متعددی برخی از این دست از برنامه‌ها را با توجه به هزینه‌های بالایی که صرف برپایی آن می‌شود تهدید می‌کنند.

خروجی همایش‌های فرهنگی رصد نمی‌شود

وی بر ضرورت سنجش میزان اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی که از سوی نهادهای مختلف صورت می‌گیرد تأکید و تصریح کرد: معمولا دستاوردهای همایش‌ها و برنامه‌های مختلف رصد و مورد بررسی قرار ‌نمی‌گیرد و صرفا با پایان همایش توجه‌ها به موضوع مربوطه نیز قطع می‌شود.

وی فعالیت‌های فرهنگی ناموفق که فاقد اثرگذاری بر مخاطبان هستند را برنامه‌هایی خواند که برنامه‌ریزی صحیح و اهداف مدونی برای آن تعریف نمی‌شود و گفت: کلی گرایی و عدم توجه به یک موضوع واحد سبب می‌شود برنامه‌های فرهنگی جز به سخنرانی ختم نشوند. در حال حاضر مشخص نیست چه تعداد از این برنامه‌ها به اهداف مدنظر نزدیک هستند.

مراقبت‌های شهرداری تهران در اجرای برنامه‌های اثرگذار فرهنگی

رمضانی به تبیین مراقبت‌هایی که در شهرداری تهران برای به بیراهه کشیده نشدن و بی اثر نبودن برنامه‌های فرهنگی صورت می‌گیرد اشاره و عنوان کرد: بخشی از برنامه‌های فرهنگی شهرداری در سطح محلات و با مشارکت جدی شهروندان اجرایی می‌شود که خروجی آن منجر به تعامل و همکاری شهروندان در اداره شهر می‌شود و معمولا بسیار تأثیرگذار و مثمرثمر هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران بیشتر در زمینه برنامه‌های فرهنگی مرتبط با مدیریت شهری فعالیت دارد اظهار کرد: با تشکیل کمیته نظارتی در شهرداری تهران، علل و ضرورت برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های مختلف فرهنگی بررسی و پس از انجام نیز نتایج حاصله رصد می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: برای اینکه از بیهوده بودن برنامه‌های فرهنگی خودداری کنیم از نظام ارزیابی و ارزشیابی در حین و انتهای برنامه استفاده و از نظرات بهره‌مندان از برنامه نیز استفاده می‌شود تا نقاط ضعف و قوت مشخص و برای اجرای برنامه‌های بعدی مدنظر قرار گیرد.

captcha