۳۶ سال فعالیت فرهنگی سازمان‌ها و بودجه صرف شده از بیت‌المال بررسی شود
کد خبر: 2816846
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۶
بنیادی:

۳۶ سال فعالیت فرهنگی سازمان‌ها و بودجه صرف شده از بیت‌المال بررسی شود

گروه جامعه: یک پیشکسوت عرصه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی معتقد است هر سازمانی باید مکلف باشد برنامه‌های فرهنگی خود را طی ۳۶ سال گذشته رصد و نتایج و خروجی آن را با توجه به هزینه‌هایی که از بیت‌المال برای آن صرف شده است را بررسی کند.

محمد بنیادی، از پیشکسوتان عرصه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برگزاری همایش، نمایشگاه، نشست و سمینار را از جمله عوامل مؤثر در تثبیت فرهنگ در میان عموم مردم جامعه دانست و گفت: تثبیت نگاه فرهنگی و جریان سازی فرهنگی  باعث تجمع عموم مردم، متخصصان و اندیشمندان است.

وی برگزاری چنین محافی را ضروری خواند و گفت: با این حال آفت‌های متعددی این قبیل برنامه‌ها را تهدید می‌کند که نیاز به شناسایی و رفع آن دارد، ولی اگر بجای رفع مشکل، صورت مسئله را پاک کرده و اجرای این قبیل برنامه‌ها را مختل کنیم، یکی از عناصر جریان ساز را محدود کرده‌ایم.

بنیادی بر ارسال هدفمند دعوت نامه برنامه‌های فرهنگی برای افراد حقیقی و حقوقی تأکید و تصریح کرد: ایجاد دستورالعمل، مستندسازی، تقویم زمان بندی برای تکرار یک برنامه فرهنگی، رصد خروجی برنامه‌های فرهنگی گذشته از جمله شاخصه‌هایی است که در اجرای یک برنامه باید به آن توجه کرد.

این پیشکسوت عرصه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در آموزش و پرورش استفاده از سخنرانان ناکارآمد و بیان مطالب تکراری را از آفت‌های یک همایش فرهنگی برشمرد و گفت: هیچ همایشی نباید منعقد شود مگر اینکه مستندات اجرایی و خروجی برنامه فرهنگی گذشته بررسی و میزان تأثیرگذاری آن مشخص شود.

وقتی کار فرهنگی، ضد فرهنگ می‌شود

بنیادی با تأکید بر اینکه هر همایش فرهنگی باید درصدد نقد نقاط ضعف و برجسته سازی نقاط قوت برنامه فرهنگی پیش از خود باشد تصریح کرد: اگر هما‌یش و برنامه فرهنگی دارای چنین مشخصه‌هایی نباشد خود به ضد فرهنگ تبدیل می‌شود.

وی برگزاری برنامه‌های فرهنگی بی‌هدف و ناکارآمد را سبب بروز خوشحالی دشمنان دانست و گفت: هر سازمانی باید مکلف باشد برنامه‌های فرهنگی خود را طی 36 سال گذشته رصد و نتایج و خروجی آن را با توجه به هزینه‌هایی که از بیت‌المال برای آن صرف شده است را بررسی کند.

ایجاد حساسیت نسب به اجرای برنامه‌های فرهنگی

بنیادی ادامه داد: نهاد ریاست جمهوری مکلف است نهادهای زیر مجموعه خود را بررسی و اگر عملکرد مطلوبی در زمینه فرهنگی نداشتند، بودجه مرتبط را در مجموعه مربوطه قطع و به عموم مردم نیز اعلام کند تا شهروندان و نهادهای مختلف حساسیت بیشتری نسبت به برپایی برنامه‌های فرهنگی تأثیرگذار داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه عموم مردم ایرانی دین مدار هستند و جریان حداکثری جامعه، به جریان فرهنگ دینی معتقد هستند اظهار کرد: با این وجود نیاز به جریان سازی و بسترسازی در زمینه فعالیت‌های دینی به منظور آرایش عقاید و مقابله با هجمه‌ها داریم.

وی بر ضرورت ایجاد قواعد تسهیل کننده برای جوانان و خانواده‌ها تأکید و تصریح کرد: نباید به گونه‌ای رفتار کرد که دینداران که عموم مردم هستند نسبت به دین‌مداران نگرش منفی پیدا کنند.

captcha