اجرای پویش ملی «آلاءالرحمن» و پاسخ به یک ابهام قرآنی در برنامه هفتم توسعه
کد خبر: 4150362
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

اجرای پویش ملی «آلاءالرحمن» و پاسخ به یک ابهام قرآنی در برنامه هفتم توسعه

هفته اول تیر 1402 با انتشار خبرهایی از اجرای مسابقات و پویش‌های قرآنی همراه شدیم که اهم آنها اجرای پویش ملی «آلاءالرحمن»، برگزاری مرحله کشوری جشنواره سراسری قرآن دانشگاه فنی و حرفه‌ای، آغاز مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و رونمایی از پوستر جشنواره ملی قرآن دانشجویان بود.

رویدادهای قرآنی هفته

به گزارش ایکنا، هفته اول تیرماه با رویدادهای قرآنی مانند برگزاری نشست پاسخ به ابهامات راه‌اندازی مرکز نیکوکاری تخصصی قرآن در استان‌ها، پیگیری‌های ایکنا از حذف امتیازات اداری و استخدامی برای حافظان قرآن در دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش، اجرای پویش ملی «آلاءالرحمن»، پاسخ به یک ابهام قرآنی در برنامه هفتم توسعه، انتشار جدول زمان‌بندی آزمون مرحله دوم اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، رونمایی از پوستر سی‌وهفتمین دوره جشنواره ملی قرآن دانشجویان و اعلام جدول زمانی این جشنواره و ... همراه بود. 

برگزاری مرحله کشوری جشنواره سراسری قرآن دانشگاه فنی و حرفه‌ای

مرحله سراسری این جشنواره به صورت حضوری با حضور نزدیک به ۳۰۰ دانشجو در ۳۱ رشته شامل بخش‌های آوایی، معارفی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، هنری، ادبی، فناوری، پژوهشی و نوآفرینی قرآنی 11 تا 13 تیرماه به میزبانی دانشکده شهید محمد مرتضوی، مشهد برگزار می‌شود.

آغاز پویش ملی «آلاءالرحمن»

بخش پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» از چهارم تیرماه به مدت ۲۴ روز با محوریت حفظ و مفاهیم سوره مبارکه الرحمن همراه با اهدای جوایز درحال اجرایی است و بخش دوم این پویش نیز به صورت آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن برگزار خواهد شد.

آزمون حفظ سوره الرحمن (آزمون شفاهی) پس از نیمه ماه محرم سال جاری برپا و ارتباط تصویری برخط (در حضور داوران) با افرادی که حافظ این سوره هستند، برقرار می‌شود. کسانی که حداقل پنج بار در بخش پیامکی شرکت کنند، امکان حضور در آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن را دارند.

همچنین جُنگ عصرگاهی «والعصر» رادیو قرآن در چهارم تیرماه با محوریت پویش ملی «آلاءُالرَّحمن» و ارتباط تلفنی با محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا به صورت زنده روی آنتن رفت.

حکمرانی قرآنی

اولین نشست از سلسله‌نشست‌های «حکمرانی قرآنی» ۵ تیرماه، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی و علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کتابخانه مجلس برگزار شد.

علیرضا معاف با بیان اینکه ما به دنبال ارتقای کیفیت اداره کشور هستیم، گفت: چند سال است در محیط‌های نخبگانی، مدیریتی، حوزوی و دانشگاهی بحث حکمرانی مطرح است و بیان می‌شود که جمهوری اسلامی امروز با مجموعه‌ای از مسائل مواجه است که به تعبیر رهبر انقلاب ما دچار مسائل انباشته و مزمن شده‌ایم که هیچ یک حل نشده بلکه انباشته می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت مسئله با مشکل، چالش و سؤال گفت: مسائل مجموعه‌ای از معلومات و مجهولات است که ما به کمک معلومات مجهولات را حل می‌کنیم.

معاف اظهار کرد: کماکان در کشورداری دچار روزمرگی، کژکارکردی نهادی و به هم‌ریختگی سازمانی هستیم و امروز ابرچالش بوروکراسی و تکنوکراسی باعث شده جمهوری اسلامی ایران بازدهی، کارآمدی، کارایی و اثربخشی لازم را نداشته باشد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این وضعیت باید دید نظریه حکمرانی قرآنی قابلیت تبدیل به یک گفتمان مسلط را دارد یا خیر و می‌توانیم یک الگوی خاص حکمرانی داشته باشیم.

مسابقات سراسری قرآن‌ ستاد وزارت نفت برگزار شد

آیین سومین دوره مسابقات سراسری قرآن‌کریم  در ۱۱ رشته قرآنی اعم از صحیح خوانی، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق و قرائت تقلیدی و همچنین حفظ تخصصی، حفظ عمومی، حفظ موضوعی، اذان، قصه‌گویی، مفاهیم قرآن کریم و نهج البلاغه در ۸ گروه ویژه کارکنان و خانواده‌های آنان در مجتمع تفریحی _ آموزشی آبعلی برگزار شد.

رویداد قرآنی هفته

حذف محدودیت زمانی عضویت فعالان قرآنی در صندوق اعتباری هنر

از دیگر اخباری که با سؤالاتی از سوی مؤسسات قرآنی درباره اینکه «آیا بیمه فعالان قرآنی دوباره برقرار شده است؟» مصاحبه محمدمهدی عزیززاده، قائم‌مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. درحالی که این گفت‌وگو از برداشتن محدودیت زمانی ثبت‌نام برای عضویت در صندوق اعتباری، حکایت داشت و توجه به عضویت و بهره‌مندی از مزایای بیمه‌ دو موضوع جداست و طی این مصاحبه یا بهتر بگوییم فراخوان از تمامی افرادی که خادم قرآن، فعال حوزه قرآن، کارمند مؤسسات  و ... هستند و از بیمه فعالان قرآنی استفاده نمی‌کنند، درخواست شده است که در صورت داشتن شرایط عضویت در صندوق هنر به سامانه www.honarcredit.ir مراجعه کرده و فرایند ثبت‌نام خدمات بیمه‌ای صندوق اعتباری هنر را طی کنند.

پانزدهمین دوره آزمون طرح مشکوة

آزمون پانزدهمین دوره طرح حفظ تلفنی قرآن کریم (طرح مشکوة) ویژه نابینایان و توانیابان جسمی و حرکتی طی روزهای ۲۵ تا ۳۰ خردادماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

در این آزمون که به صورت سراسری و تلفنی برگزار شد، ۹۰ نفر از قرآن آموزان این طرح حضور داشته و به ارزیابی آموخته‌های قرآنی خود پرداختند و با پایان یافتن دوره پانزده طرح مشکوة، دوره جدید این طرح از ۱۵ تیرماه آغاز خواهد شد.

طرح مشکوة به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از پاییز سال ۹۷ آغاز شده و در آن نابینایان و توانیابان جسمی و حرکتی سراسر کشور که از توانایی و استعداد حافظ قرآن شدن برخوردار هستند، حضور می‌یابند.

پاسخ به یک ابهام قرآنی در برنامه هفتم توسعه

رئیس دولت سیزدهم ۲۸ خردادماه لایحه برنامه هفتم توسعه را تحویل مجلس شورای اسلامی داد تا کار بررسی این برنامه ۱۴۹ صفحه‌ای در کمیسیون تلفیق آغاز شود.

لایحه برنامه هفتم توسعه برای سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ تدوین شده و ۲۲ فصل و ۷ بخش دارد که برخی از این بخش‌ها شامل بخش‌های اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی و ... است. در فصل پانزدهم این برنامه که به مباحث فرهنگی و اجتماعی پرداخته شده، در ماده ۷۴ اعلام شده است که «در اجرای بندهای سیزدهم و چهاردهم سیاست‌های کلی برنامه و به منظور تحقق اهداف کمی زیر مطابق با احکام این فصل اقدام می‌شود». در ادامه جدول شماره ۱۶ درج شده که محتوای آن به اهداف کمی سنجه‌های عملکردی فرهنگ عمومی و رسانه اختصاص یافته است.

آنچه در این جدول محل سؤال فعالان حوزه قرآن کریم قرار گرفته تعداد مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت است. در جدول شماره ۱۶ برنامه هفتم توسعه و در برابر تعداد مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت عدد ۱۶۰۰ قرار داده شده است. این عدد و رقم سؤالات و ابهامات متعددی را در ذهن فعالان قرآنی ایجاد کرده است.

از جمله ابهامات این است که آیا عدد و رقم اعلام شده، تعداد کل مؤسسات قرآنی کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه خواهد بود؟ اگر اینگونه باشد هم اینک تعداد مؤسسات قرآنی فعال کشور بیش از دو برابر رقم هدف‌گذاری شده است.

قائم‌مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این ابهام گفت « مراد از عدد ۱۶۰۰ مؤسسه، که در برنامه هفتم توسعه مورد اشاره قرار گرفته، ضریب افزایش است، یعنی برآورد اولیه این است که تا پایان برنامه هفتم توسعه ۱۶۰۰ مؤسسه به مؤسسات موجود اضافه شود».

سومین فراخوان جذب مدرس قرآن دانشگاه آزاد اسلامی

اداره‌کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به آئین‌نامه شماره ۷۷/۷۷۲/ص مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ به منظور تکمیل مدرسان مورد نیاز برای تدریس درس انس با قرآن در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، از بین افراد واجد شرایط از طریق آزمون کتبی و شفاهی، مدرسان مورد نیاز خود را جذب می‌کند.

ازجمله شرایط متقاضیان شرکت در سومین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم دانشگاه آزاد اسلامی، دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری یا سطح ۳ یا ۴ حوزوی و تحصیل در یکی از رشته‌های الهیات و معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیث، ادبیات عرب و همه رشته‌های حوزوی اعلام شده است.

زمان آزمون کتبی مجازی این فراخوان ۲۵ تیر ۱۴۰۲ و زمان آزمون شفاهی آن مردادماه سال جاری برگزار می‌شود. پس از موفقیت در آزمون کتبی و شفاهی، به متقاضیان مجوز تدریس به عنوان مدرس حق‌التدریس ارائه می‌شود. مهلت ثبت‌نام در این فرخوان تا 23 تیر اعلام شده است.

اعلام اسامی برگزیدگان مسابقات قرآن جمعیت هلال احمر

مرحله کشوری مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه ۱۴۰۲ جمعیت هلال احمر طی اول و دوم تیرماه با رقابت قریب به ۵۵۰ نفر از بانوان و آقایان از سوی مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی هلال ایران به میزبانی آستان عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد که اسامی برگزیدگان اعلام شد.

برگزیدگان مسابقات قرآن جمعیت هلال احمر

برگزاری مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن در تهران

مرحله شهرستانی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه از اوایل تیرماه در اغلب استان‌ها آغاز شده و این مرحله در استان تهران نیز از یازدهم تیرماه آغاز می‌شود.

بر همین اساس در استان تهران نیز مسابقات این مرحله در دو بخش بانوان و آقایان از ۱۱ تا ۲۲ تیرماه در سه منطقه شهری استان تهران و به میزبانی بقاع متبرکه استان تهران برگزار می‌شود.

مسابقات این مرحله در مناطق شهریار، ملارد، شهر قدس، بهارستان و رباط کریم به میزبانی آستان‌ مقدس امامزاده اسماعیل(ع) شهرستان شهریار برپا می‌شود.

همچنین در مناطق شهرری، منقطه غرب تهران، جنوب شرق تهران، جنوب غرب تهران، ناحیه سه، اسلامشهر، ورامین و پاکدشت نیز به میزبانی آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) شهرری برگزار خواهد شد.

مسابقات مربوط به مناطق شمیرانات، لواسان، شمال‌شرق تهران، شمال‌غرب تهران، پردیس، دماوند و فیروزکوه نیز به میزبانی آستان‌ مقدس امامزادگان پنج تن(ع) لویزان برپا می‌شود.

همایش «سفیران قرآنی آرمان» برگزار شد

همایش «سفیران قرآنی آرمان» با‌هدف گردهمایی مسئولان خانه‌های قرآن و عترت و موسسات قرآنی مردمی محلات ۳۵۳گانه شهر تهران و آئین رونمایی از طرح تابستانی آرمان در تالار ایوان تهران برگزار شد.

طی این مراسم امین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری از آغاز فرایند شکل‌گیری مساجد تخصصی قرآنی در تهران خبر داد. (متن کامل سخنرانی)

از دیگر سخنرانی این همایش مهدی سیفی، رئیس شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران با اشاره به آغاز طرح قرآنی تابستانه شهید آرمان در مقیاس ۳۵۳ محله شهر تهران گفت: براساس این طرح تلاش می‌کنیم هر مسجد را در هر محله به یک مدرسه و خانه قرآن سرای محله وصل کنیم.(متن کامل سخنرانی)

اجرای محافل قرآنی همزمان با دهه ولایت به میزبانی وزارت نیرو

بنابر گفته رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت نیرو  «طبق برنامه‌ریزی انجام شده به تمام شرکت‌ها و مجموعه‌های وابسته وزارت نیرو اعلام و ابلاغ شد تا همزمان با دهه ولایت، محافل انس با قرآن را در بیشتر این مجموعه‌ها با دعوت از سخنرانان، فعالان قرآنی و گروه‌های تواشیح و همخوانی مطرح و مهم استان برگزار کنند».

جدیدترین تصاویر از حضور کاروان قرآنی نور در عربستان

جدیدترین تصاویر از حضور کاروان قرآنی نور در عربستان

کاروان نور با حضور ۲۰ قاری و حافظ قرآن کریم از ۱۲ استان به سرپرستی احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور، عازم سرزمین وحی شده است تا ضمن اجرای برنامه و برپایی محافل قرآنی در بین زائران بیت‎‌الله‌الحرام و مدینه منوره، اهتمام جدی جمهوری اسلامی ایران به ترویج فرهنگ انس با قرآن را بین حجاج دیگر کشور‌ها منعکس کند.

اعضای این کاروان شامل محمدحسین سعیدیان از تهران، امید حسینی‌نژاد از خراسان رضوی، محسن یاراحمدی از لرستان، علی‌اکبر کاظمی از یزد، محمداسماعیل خورشیدی از قم، محمد کاظمی از تهران، سیدمحمد حسینی‌پور از سمنان، علیرضا عتیق‌زاده از زنجان، رسول تمجید از اردبیل، محمد موحدیان‌عطار از تهران، علی غلامی از قزوین، علی کبیری از مازندران، محمدمهدی روحانی از فارس، محمدرضا جاهدی‌نیا(حافظ) از خراسان رضوی و گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی میعاد از خوزستان متشکل از باقر سواری، علی سواری، یاسر سواری، منصور علوی‌مرام و ایوب تمیمی از خوزستان هستند.

کاروان نور

هر ساله یکی از برنامه‌های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در شهرهای مقدس مکه و مدینه برپایی محافل انس با قرآن و معرفت با هدف تقویت روحیه معنوی حجاج است که امسال نیز اجراهای این کاروان قرآنی با استقبال حجاج روبرو بود.

جدول زمان‌بندی آزمون مرحله دوم اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن

آزمون مرحله دوم حفظ تخصصی شامل آزمون‌های شفاهی از ۱۵ تا ۳۱ تیرماه در تمامی استان‌ها برگزار می‌شود. در این دوره تمامی مراحل آزمون شفاهی شامل حسن حفظ، صوت و لحن، وقف و ابتدا و تجوید با استفاده از ظرفیت داوران مجاز بومی برگزار می‌شود و سازمان دارالقران صرفاً نقش هدایت و نظارت بر آزمون‌ها را بر عهده دارد.  

شهریار پرهیزکار به سوگ پدر نشست

تیمور پرهیزکار، مدرس قرآن و پدر شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی و قاری قرآن صبح ششم تیرماه پس از گذراندن دوره‌ای بیماری به دیار باقی شتافت که شورای عالی قرآن و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی پیام‌هایی جداگانه درگذشت این پیشکسوت قرآنی را تسلیت گفتند. 

تیمور پرهیزکار و شهریار پرهیزکار

یادآور می‌شود، ظهر دلنشین تیمور پرهیزکار، ۲۶ فروردین‌ماه ۱۳۹۶ در سالن همایش‌های خبرگزاری ایکنا تشکیل شد. در این جلسه مطرح شد که وی بیش از ۵۰ حافظ کل قرآن به‌ویژه در خطه شمال کشور تربیت کرده است، چون اصالت فومنی دارد؛ لذا آبادی فعالیت قرآنی در خطه و مناطق لوشان، منجیل، رودبار و امامزاده هاشم(ع) گیلان مرهون تلاش مرحوم پرهیزکار بوده است. 

۵ مرحله‌ حفظ موضوعی قرآن در جلسات خانگی

پویش جلسات خانگی قرآن کریم پنج مرحله‌ حفظ موضوعی قرآن در جلسات خانگی را در قالب عکس منتشر کرده است.

تجلیل از دانشجویان دانشگاه علامه رتبه‌دار در جشنواره قرآنی وزارت علوم

دانشجویان برگزیده دانشگاه علامه طباطبایی در سی و هفتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم طی مراسمی با حضور رئیس این دانشگاه تجلیل شدند.

این مراسم با حضور عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، محمدعلی اسلامی، معاون فرهنگی و اجتماعی، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق اکبری‌اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، محمدجواد نوراحمدی، مدیر اجتماعی و جمعی از مسئولان برگزار شد.

تجلیل از دانشجویان دانشگاه علامه رتبه‌دار در جشنواره قرآنی وزارت علوم

اعلام اسامی برگزیدگان دوره ارتقای قاریان و دعاخوانان در خرداد ۱۴۰۲

در سال جاری پس از فراخوان ثبت‌نام از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری؛ بیش از ۶۰۰ نفر از قاریان و دعاخوانان با ثبت‌نام در سایت شورای عالی قرآن و سایت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، درخواست حضور در این دوره‌ها را ثبت کردند که پس از بررسی و ارزیابی آثار، ۱۸۰ قاری و ۴۰ دعاخوان، نصاب لازم را جهت عضویت در پانزدهمین دوره ارتقای قاریان و هفتمین دوره ارتقای دعاخوانان کسب کردند.

در این دوره، سعید رحمانی، سیدعباس انجام، رضا محمدپور، نصرت‌الله حسینی، مسعود نوری، سعید بیژنی، علی قاسم‌آبادی، حسن مختاری، علی‌اکبر کاظمی و رضا روانبخش به عنوان مدرس و کارشناس حضور دارند.

در اولین جلسه این دوره کریم بیانی از قم، مهدی کرمی و یوسف قنبری از زنجان، داوود کریمی و سیدعباس حسینی از تهران، علی حزبیان از خوزستان، پیمان صدفی از همدان، محسن محمدی از کرمان، سیدابراهیم خامسی از گیلان، محمدرضا تقیانی از لرستان، مصطفی امانی از خراسان شمالی به عنوان قاریان برگزیده و حجت‌الاسلام صفی‌اله توفیق‌زاده از فارس به عنوان دعاخوان برگزیده در خرداد‌ماه ۱۴۰۲ تعیین شدند.

اعزام بانوان فعال قرآنی تهرانی به قم 

گروهی از بانوان فعال قرآنی، مدیران و محافل‌داران قرآن کریم مناطق مختلف تهران از سوی کارگروه بانوان قرآن‌پژوه با مدیریت زکیه عبداللهیان، فعال در امور قرآنی، به سفر زیارتی قم و جمکران اعزام شدند.

رونمایی از پوستر سی‌وهفتمین دوره جشنواره ملی قرآن دانشجویان

پوستر سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان طی مراسمی با حضور مسئولان و مدیران فرهنگی و قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی کشور در دانشگاه فرهنگیان رونمایی شد.

پوستر سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویا

اعلام برنامه زمانی جشنواره ملی قرآن دانشجویان

جدول زمانبندی برگزاری سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان که به میزبانی دانشگاه فرهنگیان و در ارومیه برگزار می‌شود، اعلام شد. بر اساس برنامه زمانی اعلام شده، این جشنواره از ۱۵ مردادماه با پذیرش برگزیدگان بخش‌های مختلف اعم از آوایی، معارفی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، نوآفرینی قرآنی، پژوهشی و فناوری رسماً کار اجرایی خود را آغاز می‌کند.

مراسم افتتاحیه این جشنواره صبح دوشنبه ۱۶ مردادماه برگزار می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در مراسم افتتاحیه نفرات برگزیده بخش‌های غیرآوایی که به صورت ارسال اثر یا برگزاری آزمون کتبی بوده است، تجلیل خواهند شد.

در ادامه و بعد از مراسم افتتاحیه، مسابقات بخش آوایی که تنها بخش حضوری این رویداد ملی است، آغاز می‌شود و تا روز هجدهم مردادماه ادامه خواهد داشت.

اعلام زمان ثبت‌نام اولیه انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی 

دومین نشست کمیته برگزاری انتخابات هیئت مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با حضور نماینده هیئت رسیدگی به امور مؤسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که طی آن زمان ثبت‌نام داوطلبان عضویت در هیئت مدیره و هیئت بازرسی اتحادیه کشوری تعیین شد.

بنابر تصمیم اخذ شده، این ثبت‌نام به صورت سیستمی از ۱۷ تیرماه از طریق بارگذاری مدارک در سامانه‌ای به نشانی https://formafzar.com/form/k۰۳rl انجام می‌شود و تا پایان چهارشنبه، ۱۲ تیرماه ادامه خواهد داشت

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha