تداوم واکنش به هتک حرمت قرآن و تدبر در کلام وحی حول عفاف و حجاب
کد خبر: 4162184
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

تداوم واکنش به هتک حرمت قرآن و تدبر در کلام وحی حول عفاف و حجاب

مجموعه رویدادهای قرآنی که در هفته‌ گذشته شاهد آن بودیم از تدارک برای برگزاری مسابقات قرآن گرفته تا تشکیل جلسات مشورتی و کارشناسی را شامل می‌شود، اغلب به هتک حرمت قرآن واکنش نشان داده یا مسئله عفاف و حجاب را با تدبر در قرآن مورد بحث قرار دادند.

رویدادهای قرآنی در هفته گذشتهبه گزارش ایکنا، اقدامات قرآنی، برگزاری رویدادها و تدارک نهادهای متولی برای انجام رویدادها و مسابقات جدید با محوریت آموزش، تلاوت و حفظ قرآن از جمله اخباری بود که در هفته گذشته جامعه قرآنی، فعالان این عرصه و علاقه‌مندان به معارف قرآنی با آن روبرو بودند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم؛   

اعلام جزئیات برنامه‌های کاروان قرآنی نور در اربعین سال 1402

پس از عزاداری ماه محرم و در آستانه حلول ماه صفر، از جمله مسائل قابل طرح در جامعه برگزاری سلسله برنامه‌های اربعین حسینی و از همه مهمتر تدارک ویژه برای پیاده‌روی اربعین در نجف اشرف و کربلای معلی است که هر ساله با حضور خیل عظیم عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) برگزار می‌شود.

برنامه افق رادیو قرآن در هفته‌ای که گذشت میزبان سیدمحمد موجانی؛ رئیس گروه قرآنی ستاد فرهنگی اربعین و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدمصطفی حسینی؛ دبیر قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین بود که به تشریح جزئیات برنامه‌های کاروان قرآنی نور در اربعین سال جاری پرداختند.

برپایی 114 موکب قرآنی در مسیر پیاده‌روی زائران حسینی

همچنین در هفته گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌مصطفی حسینی؛ رئیس قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین با حضور در ویژه‌برنامه آرمان شبکه قرآن و معارف سیما به تشریح برنامه‌های قرآنی اربعین پرداخت که برپایی 114 موکب قرآنی از جمله آنهاست.

تداوم واکنش به هتاکی قرآن و  تدبر در کلام وحی حول عفاف و حجاب

ظرفیت‌ جشنواره ملی قرآن دانشجویان فراتر از فعالیت فعلی است

سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که از 15 مرداد به میزبانی ارومیه برگزار شده بود، پنجنشبه 19 مرداد با برگزاری مراسم اختتامیه برگزیدگان خود را شناخت.

کریم دولتی؛ دبیر بخش آوایی این دوره از جشنواره قرآن دانشجویان هفته گذشته در قالب گفت‌و‌گویی که با خبرگزاری ایکنا ترتیب داد، ارزیابی خود را از روند برگزاری جشنواره اعلام کرد.

تجربه موفق رسانه ملی در محرم

فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۲۲ مرداد، در نشستی از عوامل ویژه‌برنامه‌های شاخص رادیویی و تلویزیونی در دهه نخست محرم سال جاری تجلیل کرد.

در آغاز این جلسه نصرالله پژمان‌فر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس گفت: بعد از بیش از هزار و ۴۰۰ سال از واقعه عاشورا هنوز این رویداد برای مردم تازگی خاص خود را دارد. از این ظرفیت می‌توان تا سال‌ها استفاده کرد به ویژه رسانه ملی قادر است، قدم‌های بسیار مهمی با تکیه بر مفاهیم عاشورایی بردارد.

پاسخ‌‌های انجم‌شعاع به دلایل موفقیت یا شکست پیگیری‌ها در اتحادیه کشوری

محمد انجم شعاع؛ مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در هفته‌ای که گذشت طی نشستی مجازی که بنا به درخواست تعدادی از مدیران  مؤسسات قرآنی تشکیل شد، پاسخگوی آنها در خصوص پیگیری‌های این اتحادیه به منظور تحقق مطالبات اتحادیه‌های استانی مستقر در شورای فرهنگی عمومی هر یک از استان‌ها بود.

پیشنهاد تشکیل شبکه ملی حافظان و راه‌اندازی قرارگاه ملی حفظ قرآن

در نخستین نشست هم‌اندیشی جمعی از اساتید و فعالان حفظ قرآن کریم که با حضور حجت‌الاسلام تقی‌زاده؛ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و با موضوع نقش‌آفرینی و کنشگری اجتماعی و نحوه تعامل دوسویه حافظان قرآن با سازمان دارالقرآن برگزار شد، پیشنهادی مبنی بر تشکیل شبکه ملی حافظان و راه‌اندازی قرارگاه ملی حفظ قرآن مطرح شد. 

برگزاری نشست اندیشه‌ورزی قرآن و حکمرانی با حضور قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی

سازمان دارالقرآن الکریم میزبان برگزاری سلسله نشست‌هایی با عنوان اندیشه‌ورزی قرآن و حکمرانی بود که محور اصلی مباحث طرح شده در آنها مسئله عفاف و حجاب است.

چهارمین نشست از این سلسله‌نشست‌ها با حضور  حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی؛ قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، چهارشنبه 25 مرداد برگزار شد که به موضوع فرایند مدیریت مسئله حیا و عفاف اختصاص داشت.

نشست سوم از این سلسله‌نشست‌ها نیز با موضوع فوق که سازمان دارالقرآن‌ الکریم با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هیئت دولت، اقدام به برگزاری آن کرد، شنبه 21 مرداد برگزار شد و در آن حجج‌اسلام علی صبوحی؛ مدیر مؤسسه تدبر در کلام وحی و مسعود رائیجی؛ دستیار در امور حکمرانی قرآنی سازمان دارالقرآن به ایراد سخن پرداختند.

نشست اندیشه ورزی و حکمرانی

دوره مدیریت قرآنی عفاف و حجاب برگزار می‌شود

هفته گذشته همچنین اعلام شد که در راستای دغدغه‌مندی سازمان دارالقرآن‌الکریم پیرامون مسئله عفاف و حجاب و پیرو نشست مذکور، دوره‌ای تحت عنوان مدیریت قرآنی عفاف و حجاب از سوی این سازمان و با همکاری مرکز راهبری برهان، 26 و 27 مرداد برگزار می‌شود.

هدف اصلی از برگزاری این دوره اشراف به نگاه دینی و قرانی ناظر به مسئله عفاف و حجاب اعلام شد که علاقه‌مندان برای شرکت در آن تا 23 مرداد مهلت ثبت نام داشتند.

اساتیدی همچون حجج اسلام علی صبوحی؛ مدیر مؤسسه تدبر در کلام وحی، محمد خلیلی و امیرحسین قزل‌ایاغ این دوره را با حضور حجج اسلام غلامرضا قاسمیان؛ رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی و علی تقی‌زاده؛ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌کنند.

برگزاری دوره آموزش ترجمه قرآن از سوی احسن‌الحدیث

مؤسسه احسن‌الحدیث دوره جدید آموزش ترجمه قرآن و بررسی نکات صفحه‌ای مصحف شریف را به شکل غیرحضوری طی روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه هفته گذشته برگزار کرد.

همچنین از سوی این مؤسسه اعلام شد که دوره آموزشی وقف و ابتدا با تدریس حسین اخوان‌اقدم طی 20 جلسه آموزشی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هر هفته به شکل غیرحضوری برگزار می‌شود.

دوره آموزش صوت و لحن تخصصی در فرهنگسرای قرآن برگزار می‌شود

یکی از اقدامات مؤثر در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان در ایام تابستان برگزاری دوره آموزشی صوت و لحن تخصصی به صورت کارگاهی بود که فرهنگسرای قرآن در هفته گذشته پیش‌قدم آن شد.

فرهنگسرای قرآن اعلام کرد که این دوره، روزهای سه‌شنبه از ساعت 18 تا 20 با تدریس عبدالمحمد پورعاشوری؛ قاری و داور ملی قرآن برپا می‌شود.

از جمله دیگر برنامه‌های فرهنگسرای قرآن برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه اول، برنامه قصه‌خوانی و قصه‌گویی داستان‌های قرآنی است که هفته گذشته اعلام شد این برنامه به کوشش کتابخانه هدی این فرهنگسرا یکشنبه‌های هر هفته اجرا می‌شود.

شورای عالی انجمن خادمان قرآن تشکیل می‌شود

محمدرضا پورمعین؛ دبیر موقت انجمن خادمان قرآن جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایکنا از تشکیل قریب‌الوقوع شورای عالی انجمن عالی خادمان قرآن خبر داد و گفت: این شورا به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور رؤسا و دبیران پنج مجمع تخصصی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود.

رقابت‌های قرآنی سازمان اوقاف در استان تهران آغاز می‌شود

دوشنبه 23 مرداد آغاز رقابت‌های قرآنی سازمان اوقاف استان تهران از سلسله رقابت‌های استانی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان بود که این رقابت‌ها تا 29 مرداد نیز ادامه دارد.

مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف در کرمانشاه نیز ، هفته گذشته از  22 مرداد پی گرفته شد. 

نماینده ایران عازم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی می‌شود

هفته گذشته خبر اعزام علیرضا بیژنی، نماینده ایران در شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی اعلام شد.

بیژنی بامداد چهارشنبه 25 مرداد به همراه استاد راهنمای خود عازم این کشور شد تا در رشته قرائت تحقیق در این رویداد بین‌المللی شرکت کند. 

علیرضا بیژنی

مرحله نهایی مسابقات مشکات با رقابت 200 نفر برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام و‌المسلمین مجتبی محمدی؛ مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات، هفته گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایکنا از برگزاری پنجمین مسابقه قرآنی مشکات خبر داد که قرار است با حضور 200 متسابق، مرحله نهایی آن، 28 تا 30 مرداد در استان البرز برگزار شود.

مسابقه «قرآن جاودان» برگزار می‌شود

از جمله دیگر برنامه‌هایی که مؤسسه قرآنی مشکات اقدام به برگزاری آن خواهد کرد و هفته گذشته خبر آن مخابره شد، مسابقه قرآن جاودان است؛ مسابقه‌ای که در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم تدارک دیده شده است.

طریقه شرکت در این مسابقه به این ترتیب است که حضار در مراسم اختتامیه مسابقه قرآنی مشکات، جزوات پرسش و پاسخی مسابقه قرآن جاودان را که قبلاً توزیع شده است، تحویل داده تا پس از ارزیابی به برگزیدگان جوایزی اهدا شود.

نخستین آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن برگزار می‌شود

زکیه عبداللهیان؛ دبیر این رویداد قرآنی، هفته گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایکنا، با اشاره به شناسایی جمعی از بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن در سطح شهر تهران از برگزاری این آئین نکوداشت با حضور یکی از سران قوا در پاییز سال جاری خبر داد. 

چهاردهمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم برگزار می‌شود

حسینیه الزهراء مجتمع امام خمینی(ره)، چهارشنبه 25 مرداد، میزبان چهاردهمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم در آستاه حلول ماه صفر بود که پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء برگزار شد و در آن علاوه بر تلاوت قرآن، با مرثیه‌سرایی و ذکر مصائب اهل بیت(ع) همراه بود.

برگزاری این محفل به همت شورای عالی قرآن، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان دارالقرآن‌الکریم بود.

280 شهید قاری قرآن در تهران شناسایی شده‌اند

در دیدار هفتگی کمیته شهدای قرآنی با خانواده شهدای قرآنی به سرپرستی رحیم قربانی؛ مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران که این هفته به خانواده شهید مدافع حرم حسین رضایی اختصاص داشت، اعلام شد که 280 شهید قاری قرآن در تهران شناسایی شده‌اند که 30 برنامه فرهنگی برای تکریم خانواده‌های ایشان تدارک دیده شده است. 

دیدار با خانواده شهید رضایی

اعلام نتایج آزمون شفاهی پویش ملی آلاء‌الرحمن

نتایج قرعه‌کشی و اعلام نفرات برگزیده بخش شفاهی پویش ملی آلاء‌الرحمن که به همت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در ایام دهه ولایت برگزار شده بود، چهارشنبه هفته گذشته 25 مرداد اعلام شد.

انتهای پیام
captcha