مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (1)
کد خبر: 4148657
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (1)

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (1) از امروز، چهارم تیرماه منتشر شد. علاقه‌مندان تا فردا، پنجم تیرماه، ساعت 11 فرصت ارسال پاسخ صحیح به سرشماره 100000114 را دارند.

پویش ملی آلاءالرحمنپویش ملی «آلاءُالرَّحمن» در آستانه دو جشن بزرگ مسلمانان «عید سعید قربان و عید سعید غدیر خم» در دو بخش مسابقه پیامکی روزانه و آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن از امروز، یکشنبه چهارم تا ۲۷ تیرماه هر روز در سایت و شبکه‌‎های اجتماعی ایکنا منتشر می‌شود.



عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی می‌توانند با مشاهده فیلم آموزشی (حدود 7 دقیقه) با تدریس دو نفر از اساتید قرآنی، که هر روز در ایکنا منتشر می‌شود، در کنار فراگیری مفاهیم، نکات تدبری و حفظ سوره الرحمن، در مسابقه روزانه پیامکی نیز شرکت و جوایز نقدی را شامل سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی به قید قرعه (سه نفر از شرکت‌کنندگانی که پاسخ صحیح دو پرسش سه‌گزینه‌ای را داده‌اند) دریافت کنند.


فیلم و پرسش‌های مسابقه پیامکی پویش ملی آلاءالرحمن (1)

الف - سوره الرحمن بیانگر چه مفاهیمی است؟

1 - صرفاً نکات اخلاقی

2 - نعمت‌های الهی

3 - نکات سیاسی و اجتماعی

 

ب_  چرا حفظ قرآن در مقایسه و نسبت با متون دیگر راحت‌تر است؟

1 - به دلیل حجم کم

2 - به دلیل عربی بودن زبان قرآن

3 - به دلیل نثر آهنگین و موزون قرآن

پاسخ صحیح را به ترتیب و صرفاً به صورت یک عدد دو رقمی (به طور مثال 12) تا ساعت ۱۱ روز بعد به شماره سامانه ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ ارسال شود و نتایج هر مسابقه ساعت ۱۴ روز بعد در سایت www.iqna.ir و شبکه‌های اجتماعی ایکنا به نشانی iqnanews@ اعلام می‌شود.


متن مباحث مطرح شده در فیلم فوق در ذیل قابل مشاهده است.

مفردات و مفاهیم سوره الرحمن

با تدریس سمیه حاجعلی، قاری و حافظ کل قرآن (قسمت اول)

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

سوره مبارکه رحمن 78 آیه دارد که در آن آیه شریفه «‌فَبِأَی آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» 31 مرتبه تکرار شده و این سوره بیانگر نعمت‌هایی است که خداوند بر بندگان خود ارزانی کرده و با نام «‌الرَّحْمَنُ‌»، که نشان‌دهنده رحمت واسعه الهی است، آغاز می‌شود و با «‌ذِی الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ‌» به پایان می‌رسد.

مباحث این سوره در پنج بخش قابل تقسیم است؛ بخش اول آن به نعمت‌های بزرگ خلقت، تعلیم و تربیت، حساب و میزان و غذاهای روحی و جسمی اشاره می‌کند که خداوند در این آیات از آ‌ن‌ها سخن به میان آورده است.

در بخش دوم خداوند درباره چگونگی آفرینش انس و جن سخن گفته و بخش سوم بیانگر نشانه‌ها و آیاتی است که خداوند در زمین و آسمان به انسان عرضه کرده است. بخش چهارم از نعمات‌ دنیوی خارج می‌شود و به نعمات‌ اخروی می‌پردازد. در بخش پنجم این سوره به توبیخ، مجازات و عذاب دردناک کسانی پرداخته شده است که جزء گنهکاران هستند و از دایره اطاعت خداوند خارج شده‌اند که آن هم نعمتی در کل عالم خلقت است.

در روایات آمده که برای هر چیزی عروسی است و عروس قرآن سوره رحمن است. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «‌لِکُلِّ شَیْءٍ عَرُوسٌ وَ عَرُوسُ الْقُرْآنِ سُورَهْ الرَّحْمَنِ‌».

درباره فضیلت تلاوت این سوره آمده که هرکس این سوره را تلاوت کند، خداوند به ناتوانی او در شکر نعمت رحم می‌کند. امید است خداوند توفیق حق شکر نعمت‌هایش را به ما ارزانی کند. همچنین در روایات آمده که این سوره در قلب منافق جای نخواهد گرفت.

ان‌شاء‌الله که همه ما عامل به مفاهیم این سوره عظیم الهی باشیم.»

آموزش حفظ سوره الرحمن

با تدریس محمدمهدی بحرالعلوم(قسمت اول)

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

عرض سلام و ادب خدمت شما مخاطبان عزیز

قرار است که سوره مبارکه رحمن را در طرحی با عنوان «آلاءالرحمن» بهتر بخوانیم و بفهمیم و بیشتر با آن انس بگیریم و نعمتی است که ان‌شاءالله خداوند آن را به ما و شما ارزانی بدارد. حفظ یک سوره یا حتی یک آیه از قرآن توفیق درخوری است.

قطعاً سؤال مهمی در ذهن بسیاری از علاقه‌مندان پیرامون حفظ قرآن شکل گرفته است و شاید برخی افراد به سبب ندانستن پاسخ آن از نزدیک شدن به مقوله حفظ قرآن واهمه دارند. سؤال این است که آیا حفظ قرآن کار سختی است؟ مثلاً حفظ کل قرآن یا یک سوره از قرآن مثل رحمن. آیا این کار برای هر کسی ممکن است؟ جواب این است که حفظ قرآن در مقایسه با هر متن دیگری که از نظر حجم و تعداد سطر با قرآن برابر است، ساده‌تر خواهد بود. حفظ یک سوره سه صفحه‌ای از قرآن مثل سوره رحمن از حفظ سه صفحه به هر زبان دیگری آسان‌تر است. چرا؟ قرآن کریم سخن فطرت انسان است و بسیاری از آیات وزن و آهنگ دارد و اگر دقت کنید، این موارد را در سوره رحمن خواهید دید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الرَّحْمَنُ ﴿۱﴾

عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿۲﴾

خَلَقَ الْإِنْسَانَ ﴿۳﴾

عَلَّمَهُ الْبَيَانَ ﴿۴﴾

اغلب اوقات قرآن وزن، قافیه و ردیف دارد، ولی شعر نیست. می‌فرماید: «‌وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنْبَغِی لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَ قُرْآنٌ مُبِينٌ‌»، (یس/ 69).

پیشنهاد می‌کنم برای اینکه به طور عملی متوجه این صحبت شوید، حفظ قرآن را با سوره رحمن شروع کنید. اگر تجربه موفقی بود، که ان‌شاء‌الله خواهد بود، حفظ سایر سوره‌های قرآن را در برنامه‌تان بگنجانید. با ذکر نکاتی در مورد حفظ قرآن در چند برنامه خدمت شما خواهم بود.»

یادآور می‌شود، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و شرکت پیشگامان موج تلفن همراه(باد صبا) در اجرای پویش آلاء‌الرحمن همکاری می‌کنند.

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (1)  
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۴ - ۱۳:۵۰
0
0
ترتیب گزینه های سوال دوم در فیلم فرق داره
باقرزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۴ - ۱۷:۲۵
0
0
سلام گزینه ی سوال ب در فیلم و در متن بالا باهم در ترتیب مغایرت دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۴ - ۱۸:۵۵
0
0
سلام
شماره پیامک
10000114هست یا. 100000114؟
دوتاش نوشته، کدوم درسته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴۰۲/۰۴/۲۱ - ۱۳:۳۹
100000114
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۴ - ۲۱:۳۳
0
0
گزینه های درج شده در متن با گزینه های ویدئو برای سوال دوم جابجا هستند
امیرحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۵ - ۰۹:۴۷
0
0
سلام علیکم
وقت بخیر
نحوه شرکت در آزمون حفظ به چه شکل؟؟
و ممنون از طرح و مسابقه پر از معنویت و برکتتون
مریم عباسقلیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۷ - ۰۹:۵۳
0
1
سلام وقت بخیر طیب الله خیلی خیلی خوب بنده کسی هستم ۶۰ ساله از هفت سالگی قرآن میخوانم این طوری خوب درک نکرده بودم خیلی لذت بار است هم آسون هم کم حجم هم روان هم واضح بطوری که همه میتوانند از جمله کم سواد وآنهایی که سنشون بالاتر از ۶۰ و۷۰ سال است درک کرده و حفظ کنند جز اک الله خیرا
کلات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۷ - ۱۱:۵۱
0
0
منم می خوام عضو شم
فاطمه جعفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۹ - ۱۲:۱۶
0
0
بسیار عالی
حاجیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۱ - ۱۹:۵۱
0
0
سلام صبح بخیر جوایز مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن پس کی واریز خواهد شد
حاجیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۱ - ۱۹:۵۱
0
0
سلام صبح بخیر جوایز مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن پس کی واریز خواهد شد
captcha