استقبال گروه‌های فلسطینی از حکم دیوان بین‌المللی علیه جنایات اسرائیل در غزه
کد خبر: 4196234
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰

استقبال گروه‌های فلسطینی از حکم دیوان بین‌المللی علیه جنایات اسرائیل در غزه

گروه‌های مقاومت فلسطینی از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در ملزم کردن رژیم صهیونیستی به جلوگیری از نسل‌کشی در جنگ غزه استقبال کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، آفریقای جنوبی با طرح شکایت علیه رژیم اشغالگر اسرائیل به اتهام نسل‌کشی فلسطینیان در نوار غزه، به دستاوردی تاریخی دست یافت.

دادگاه مجموعه‌ای از دستورات را صادر کرد که اشغالگران را ملزم به اتخاذ تدابیری برای جلوگیری و مجازات تحریک مستقیم به نسل‌کشی در جنگ نوار غزه کرد، اما این تصمیم شامل تصریح به لزوم «آتش بس» نبود.

 قاضی اهل ایالات متحده، جوآن دونوگی رئیس دادگاه در سخنرانی خود در جلسه روز جمعه گفت: اسرائیل باید تمام اقداماتی را که می‌تواند برای جلوگیری از ارتکاب همه اعمال نسل‌کشی اتخاذ کند.

اکثریت اعضای هیئت دیوان بین‌المللی دادگستری متشکل از 17 قاضی به اتخاذ تدابیر عاجل رأی دادند که بیشتر موارد درخواستی آفریقای جنوبی را پوشش می‌داد، به استثنای دستور آتش بس در غزه که دو قاضی با آن مخالفت کردند؛ یکی از آنها نماینده رژیم صهیونیستی بود.

دادگاه به اسرائیل دستور داد تا از هرگونه اقدامی که ممکن است در چارچوب کنوانسیون نسل‌کشی باشد خودداری کند و همچنین اطمینان حاصل کند که نیروهایش هیچ گونه اقدام نسل‌کشی در غزه را مرتکب نمی‌شوند.

گروه‌های فلسطینی به تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری درخصوص شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده و تلاش‌های آفریقای جنوبی برای دفع تجاوزات علیه نوار غزه را ستودند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از رای دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی اعلام کرد این حکم، اتهامات مربوط به کشتار جمعی توسط رژیم صهیونیستی را اثبات کرد و از ارتش این رژیم خواسته شده که نسل‌کشی و اقدامات تحریک‌آمیز علیه فلسطینیان را متوقف کند.

جنبش حماس همچنین اعلام کرد این تصمیم به منزله توقف هرگونه تجاوز علیه ملت فلسطین در غزه است. این جنبش از جامعه جهانی خواست که رژیم صهیونیستی را مجبور به اجرای تصمیمات دادگاه و توقف جنایت کشتار جمعی ملت فلسطین کند.

جنبش مذکور همچنین اعلام کرد رأی این دادگاه باید زمینه را برای بازخواست سران رژیم صهیونیستی به خاطر ارتکاب این جنایات مهیا کند و همچنین بر حقوق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت، تشکیل کشور مستقل و بازگشت به کشورشان تاکید کند.

از سوی دیگر جنبش جهاد اسلامی تصمیمات موقت دیوان بین‌المللی دادگستری که در محتوای آن بر لزوم توقف تمامی اقداماتی که منجر به کشتار و تجاوزات می‌شود، تاکید شده است، به سطح درخواست برای توقف کشتار و جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از ملت فلسطین در برابر این نسل‌کشی ادامه‌دار نمی‌رسد و دشمن می‌تواند از این موضوع برای ادامه تجاوزات خود به هر شکلی که می‌خواهد سوء استفاده کند.

جنبش جهاد اسلامی ممانعت دادگاه لاهه از اتخاذ تصمیم واضح به منظور ملزم کردن رژیم صهیونیستی به برقراری آتش‌بس فوری با وجود اذعان ضمنی این دادگاه به نسل‌کشی دشمن صهیونیستی علیه ساکنان غزه را محکوم کرد.

جنبش جهاد اسلامی تلاش‌های صورت گرفته توسط آفریقای جنوبی جهت افشای جنایت‌های رژیم اشغالگر و شکستن سکوت جهانی در برابر جنایت نسل‌کشی بی‌وقفه اشغالگران علیه ملت فلسطین تقدیر کرد.

همچنین جنبش مجاهدین فلسطین نسبت به اینکه دادگاه لاهه شکایت آفریقای جنوبی درباره نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را پذیرفته اما هیچ حکم واضحی برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه صادر نکرده است، ابراز تعجب کرد.

این جنبش تاکید کرد تصمیم دادگاه لاهه شامل تدابیر موقت بوده که به سطح جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه نمی‌رسد.

جنبش مجاهدین هم تلاش‌های دولت آفریقای جنوبی در راستای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی و غلبه بر سکوت و ناتوانی بین‌المللی در برابر کشتار شنیع دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه را ستود.

همچنین شیخ عکرمه صبری، خطیب مسجدالاقصی با صدور پیامی از تلاش دولت آفریقای جنوبی برای رفع ظلم علیه مردم غزه تشکر کرد و گفت: آنها تصمیماتی مستقل و اراده‌ای آزاد دارند.

کشورهای عربستان، امارات، مصر، کویت ، اردن، یمن، تونس، سودان،‌الجزایر و عمان هم از این تصمیم استقبال کردند.

آفریقای جنوبی با این اتهام که رژیم صهیونیستی در جریان عملیات نظامی‌ خود در نوار غزه، کنوانسیون منع نسل‌کشی مورخ ۱۹۴۸ را نقض کرده است، در روز ۲۹ دسامبر شکایتی را علیه این رژیم در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرد.

دیوان دادگستری بین‌المللی روز جمعه رای خود را درخصوص «اقدامات اضطراری و موقت» برای تعلیق فعالیت‌های نظامی رژیم صهیونیستی در غزه اعلام کرد. این دادگاه در این حکم صلاحیت خود را برای رسیدگی به این پرونده تایید کرد و از رژیم صهیونیستی خواست برای جلوگیری از نسل‌کشی اقدام کند.

این دیوان هنوز درباره محور اصلی پرونده شکایت آفریقای جنوبی – اینکه در نوار غزه نسل‌کشی اتفاق افتاده است – رای نداده است. حکم اخیر این دیوان علیه رژیم صهیونیستی با استقبال گسترده کشورهای مختلف مواجه شده است.

انتهای پیام
captcha