تکریم سالمندان سبک رفتار اجتماعی اولیای الهی است
کد خبر: 4171907
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
امام جمعه برازجان:

تکریم سالمندان سبک رفتار اجتماعی اولیای الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مصلح گفت: تکریم سالمندان و احترام ویژه به آنان از آموزه‌های روشن فرهنگ اسلامی است و این سبک رفتار اجتماعی جزو سیره اولیای الهی و معصومین(ع) بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مصلح، امام جمعه برازجان

به گزارش ایکنا  از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مصلح، امام جمعه برازجان، امروز ۷ مهرماه، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهر گفت: تکریم سالمندان و احترام ویژه به آنان از آموزه‌های روشن فرهنگ اسلامی است و این سبک رفتار اجتماعی در آیه ۲۳ سوره مبارکه اسراء آمده است «به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آن دو، یا هر دو آنها نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به آنها روا مدار و بر آنها فریاد مزن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو» و همچنین پیامبر اکرم(ص) نیز فرمودند «احترام به پیران امّت من، گرامی‌داشت من است.»

امام جمعه برازجان ادامه داد: امام علی(ع) بزرگداشت سالمندان را زمینه‌ساز احترام خود انسان می‌داند و می‌فرماید «به بزرگانتان احترام کنید تا کوچک‌ترها شما را محترم شمارند.» همچنین امام صادق(ع) فرموده است: «پیران خویش را تکریم کنید.»

وی اظهار کرد: نظام خدمات ارزشمندی به همه مردم و به‌ویژه افراد مستضعف ارائه کرده اما بروز مشکلاتی بعضاً، خدمات خوب نظام را مخدوش می‌کند و لذا وضع موجود نشان می‌دهد همچنان بخش زیادی از محله‌های پردیس، والفجر، امیرآباد و آبرسانی به‌عنوان حاشیه شهر برازجان از حداقل خدمات فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و امنیتی محرومند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتستان تصریح کرد: اگر مسئولان شهرستان به موقع به وظایف خود عمل می‌کردند امروز شاهد این همه مشکلات حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی نبودیم انتظار می‌رود مدیران مسئولانه عمل کرده و در توزیع عادلانه خدمات تدبیر و اقدام جهادی کنند. به آن علت که حاشیه‌نشینی تصویری واقعی از یک معضل فرهنگی اجتماعی است. شهرستان دشتستان به دلایل مختلفی از جمله جاذبه‌های کارگری و کشاورزی به یک شهر مهاجرپذیر تبدیل شده است که حجم قابل توجهی از سکونت‌های این شهر به حاشیه‌نشینی مبدل شده است، لذا از جمله مسائل و معضلات جدی شهر برازجان مسئله تصرف و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و حاشیه‌نشینی است.

امام جمعه برازجان افزود: اگر جلوی این مسائل گرفته نشود در آینده به یک معضل جدی و بحرانی منجر خواهد شد، باید برای حل این مسائل و جلوگیری از افزایش حاشیه‌نشینی با اولویت در دستور کار مدیران شهر باشد و حل مشکلات سکونتگاه‌های اطراف شهر نیازمند اتخاذ تدابیر ضرب العجلی است و بی‌تکلیفی و رهاشدن آنها زیبنده شهر و مردم انقلابی ما نیست، اکنون بیش از ۲۰ سال است که این معضلات همچنان بر زمین مانده و ادامه دارد.

حجت‌الاسلام مصلح گفت: به حول و قوه الهی و با تلاش متخصصان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشورمان، در هفته دفاع مقدس ماهواره تصویربرداری نور ۳ با ماهواره ‌بر ایرانی قاصد با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، این موفقیت را به رهبر حکیم و فرزانه، همه مردم عزیز، تلاشگران صنعت فضایی کشور و متخصصین فضایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک می‌گویم. در واقع این موفقیت تجلی خودباوری و توانمندی فرزندان این ملت و شکست پروژه تحریم دشمن است، ان‌شا‌ءالله امسال سال پرباری برای صنعت فضایی کشور خواهد بود.

وی سالروز شهادت شهدای لشکری و کشوری در سانحه هفتم مهرماه سال ۱۳۶۰ را گرمی‌داشت و اظهار کرد: ۷ مهرماه به نام روز آتش‌نشانی و ایمنی نامگذاری شده است. در واقع این روز بهانه‌ای است تا به گرامیداشت انسان‌هایی بپردازیم که از جان و آسایش خود در راه حفظ جان و آسایش ما می گذرند و تقدیر و تشکر کنیم از همان کسانی که وقتی دشمن به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند و در پی حمله مجدد هواپیماهای دشمن در پالایشگاهی که مورد اصابت قرار می گیرد به شهادت می‌رسند.

حامد فکوری 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha