السودانی: ترور فرماندهان پیروزی بر تروریسم خلاف قوانین بین‌المللی است
کد خبر: 4112389
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴

السودانی: ترور فرماندهان پیروزی بر تروریسم خلاف قوانین بین‌المللی است

نخست‌وزیر عراق ضمن سخنانی در مراسم رسمی سالروز شهادت فرماندهان پیروزی بر تروریسم در بغداد، اقدام آمریکا در ترور فرماندهان پیروزی در تروریسم را نامتناسب با توافقات دو کشور و نقض صریح حاکمیت ارضی عراق خواند.

السودانی: ترور فرماندهان پیروزی بر تروریسم خلاف قوانین بین‌المللی است

به گزارش ایکنا؛ به نفل از العالم، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، در مراسم سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، تأکید کرد که اقدام دولت امریکا در حمله به این فرماندهان نقض صریح حاکمیت عراق بود و خلاف همه قوانین بین‌المللی است.

او گفت که این افراد نقش شاخصی در دفع حملات تروریست‌ها در عراق و منطقه داشتند و اقدام امریکا تناسبی با توافقات دوجانبه میان دو کشور ندارد.

السودانی تأکید کرد که پیروزی بر تروریسم نیاز به ایمان و قدرت و قهرمانی داشت و این ایمان برآمده از روحیه ملی عراق و فتوای جهاد کفائی مرجعیت عالی شیعه بود.

وی افزود که خون شهدا نباید هدر برود و تأکید کرد که دولتش برای ایجاد بنیان استوار برای حاکمیت ارضی عراق تلاش می‌کند و عراق مقتدر را شعار خود می‌داند.

نخست‌وزیر عراق افزود که عراق مستقل خود را درگیر نزاع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نمی‌کند و نقش مهمی در تلاش برای حل نزاع‌ها بر عهده می‌گیرد.

وی تأکید کرد که عراق فاصله‌ای برابر با همه برادران و همسایگان و دوستانش دارد و نقش اثرگذاری در نزدیک کردن دیدگاه‌ها بر عهده گرفته و با موقعیت جغرافیایی و عمق تاریخی خود می‌تواند در کاهش نزاع‌ها اثرگذار باشد.

السودانی ادامه داد که هدف شهدای عراق آن بود که این کشور ثبات داشته باشد.

وی افزود که روند جنگ با تروریسم و فساد و اجرای اصلاحات اقتصادی ادامه خواهد یافت و دولت با جدیت جلو قاچاق ارز را خواهد گرفت و برای توسعه صنایع و کشاورزی و بهبود معیشت شهروندان خواهد کوشید.

رئیس شورای عالی قضائی عراق: در پرونده شهدای پیروزی برای ترامپ حکم بازداشت صادر شده است

رئیس شورای عالی قضائی عراق تأکید کرد که به شهادت رساندن فرماندهان پیروزی بر تروریسم جنایتی آشکار است که هیچ مبنای حقوقی ندارد.

«فائق زیدان»، رئیس شورای عالی قضائی عراق در مراسم سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، که امروز، 15 دی‌ماه، در بغداد برگزار شد، تأکید کرد که شهادت این فرماندهان خسارتی جبران‌ناپذیر است.
السودانی: ترور فرماندهان پیروزی بر تروریسم خلاف قوانین بین‌المللی است
وی افزود که فتوای مرجعیت نقشه تروریست‌ها را نقش بر آب کرد.

به گزارش میدل ایست نیوز، زیدان تأکید کرد که دستگاه قضائی در محاکمه عاملان ترور سرداران شهید مسئولیتی مضاعف بر عهده دارد و افزود که این دستگاه در اقدامات قانونی علیه هر کسی که نقش داشتنش در این جنایت اثبات شود تردید نخواهد کرد و در این راستا برای رئیس جمهور سابق امریکا حکم بازداشت صادر کرده است.

وی از دست‌اندرکاران تحقیق در جنایت ترور فرماندهان پیروزی بر تروریسم خواست که تلاشی استثنایی برای شناسایی عاملان این جنایت به کار گیرند.

رئیس جمهور عراق خواستار اولویت‌دهی به پرونده ترور سرداران پیروزی شد
     
ریاست‌جمهوری عراق در سومین سالروز ترور فرماندهان پیروزی بر داعش، تأکید کرد که این فرماندهان طرح‌های دشمنان را خنثی کردند و این ترور می‌بایست در اولویت تعامل سیاسی قرار گیرد.

«عبداللطیف رشید»، رئیس‌جمهور عراق، در پیامی که در مراسم رسمی سالروز شهادت سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در بغداد برگزار شد و «عبدالله العلیاوی» به نمایندگی از رئیس‌جمهور آن را قرائت کرد، تأکید کرد که سرداران پیروزی بر تروریسم نقشه‌های دشمن را خنثی کردند.

«عبداللطیف رشید» خواست که پرونده ترور فرماندهان پیروزی بر داعش (قاده النصر) در اولویت تعاملات سیاسی قرار گیرد.
السودانی: ترور فرماندهان پیروزی بر تروریسم خلاف قوانین بین‌المللی است
وی تأکید کرد: ترور، باید همواره به عنوان اقدامی مردود و محکوم باقی بماند. سیره فرماندهان پیروزی می‌بایست منبع افتخار همه وطن‌پرستان و آزادگان باقی بماند. ما به خانواده‌های این دو شهید بار دیگر تسلیت می‌گوییم و از مبارزان می‌خواهیم که راه آنها را ادامه دهند.

فالح الفیاض: شهیدان المهندس و سلیمانی الگویی برای جوانان

فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی نیز ضمن سخنانی در آیین افتتاحیه مراسم رسمی سومین سالگرد شهادت «رهبران پیروزی بر تروریسم» اظهار داشت: «ما به نخست‌وزیر قول می‌دهیم که نیروهای بسیج مردمی منظم و تحت امر او باشند».

وی با تاکید بر این که جمعیت مردمی و نیروهای امنیتی مسیر پیروزی بر گروه‌های تروریستی داعش را ترسیم کرده‌اند، اظهار کرد: «رهبران پیروزی بر تروریسم برای عراق ایستادگی کردند آن هم در سخت‌ترین شرایطی که این کشور پشت سر گذاشت. عراق امروز به دوران قبلی ثبات و امنیت خود بازگشته است»

فالح الفیاض افزود: شهید المهندس جان خود را در راه دفاع از این کشور نثار کرد و شادی پیروزی عراق را محقق نمود. حشدالشعبی و نیروهای امنیتی مسیر پیروزی بر گروهک‌های تروریستی داعش را ترسیم کردند.

رئیس حشدالشعبی در برابر همگان متعهد شد که بسیج مردمی از عراق دفاع کند و بار دیگر بر این قول خود تأکید کرد که «حشد الشعبی الگوی انضباط و اطاعت خواهد بود».

الفیاض یادآور شد: «شهید المهندس، فرزند دلاور عراق جان خود را وقف دفاع از کشور کرد، چگونه می‌توانیم برای شهید سلیمانی که در اقصی نقاط کشور همراه با ما جنگید، عزاداری نکنیم؟»

الفیاض در پایان سخنان خود گفت: «شهیدان المهندس و سلیمانی الگویی برای جوانان و نسل بالنده ما هستند».

در این مراسم که در هتل الرشید بغداد برگزار شد، رهبران عراقی و مقامات سیاسی این کشور از جمله سید عمارالحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، معاون اول پارلمان، «محسن المندلاوی»، نایب رئیس اول مجلس عراق و برخی شخصیت های دیگر حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha