شهید سلیمانی؛ صاحب دیپلماسی کارآمد در فضای پیچیده امنیتی
کد خبر: 4112377
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
یک فرمانده حشدالشعبی بیان کرد؛

شهید سلیمانی؛ صاحب دیپلماسی کارآمد در فضای پیچیده امنیتی

ابومجتبی، یکی از فرماندهان حشدالشعبی(بسیج مردمی) عراق با اشاره به این که شهید حاج قاسم سلیمانی صاحب دیپلماسی در فضای پیچیده امنیتی بود، گفت: آرمان فلسطین اولویت نخست شهید سلیمانی بود.

به گزارش ایکنا از مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما، محل برپایی دومین روز اجلاس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی با شعار «شهید سلیمانی، قهرمان جهانی مقاومت»، «ابومجتبی»، از فرماندهان حشدالشعبی(بسیج مردمی) عراق با بیان این مطلب گفت: به واقع من نمی‌توانم با کلمات و جملات حق این دو شهید بزرگوار(حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس) را بیان کنم‌، چرا که قطعا حق این شهدا با جملات ادا نمی‌شود.

وی افزود: «من می‌خواهم بخشی از خصوصیات این دو بزرگواد را از دید علمی بیان کنم، چرا که شهید سلیمانی مصداق فرمانده جهانی بود و این چیزی بود که ما در تحصیلات آکادمیک آموختیم. او یک فرمانده جهانی در کارزار مبارزه با تروریسم بود و صاحب نقش‌های متعدد در این میدان بود».

ابومجتبی گفت: شهید سلیمانی در بخش‌های مختلف نظامی طلایه‌دار بود و مکتب و خط مشی خاص خود را داشت که به ابعاد نظامی محدود نمی‌شد، بلکه صاحب دیپلماسی در فضای پیچیده امنیتی بود.

وی اضافه کرد: سپهبد سلیمانی در همه جا از جمله ایران، لبنان، غزه، سوریه، یمن، افغانستان، پاکستان و حتی کشورهایی دورتر نظیر روسیه و چین حضور داشت و در کشورهای حوزه مقاومت پیروزی خلق می‌کرد.

ابومجتبی گفت: شهید سلیمانی نقش بزرگ و اساسی در یاری رساندن به محرومان و مستضعفین و شکست توطئه‌های استکبار جهانی است و آرمان فلسطین در اولویت برنامه او بود و به دست او یک تحول عمیق و شگرف در مبارزه با دشمن اشغالگر صهیونیست ایجاد شد.

این فرمانده بسیج مردمی عراق با اشاره به این که شهید سلیمانی سیاست‌های راهبردی برای مقابله با رژیم صهیونیستی وضع کرده بود، گفت: بهترین تعبیر این است که شهید سلیمانی مصداق یک فرمانده کاریزماتیک و دارای هیبت بسیار عظیمی بود و در عین حال محبوب و دوست داشتنی بود.

وی بیان کرد: هر کسی با او به صحبت می‌نشست تحت تأثیر قرار می‌گرفت چه مجاهدین و چه سیاستمداران، یعنی در واقع دل‌ها را به سمت خود جذب می‌کرد.

ابومجتبی در ادامه سخنان خود گفت: اخلاق نیکو، مهربانی قلب و تسامح و مدارای حاج قاسم از او یک فرمانده معنوی برای مجاهدین ساخته بود، از همین رو یک فرمانده کاریزماتیک بود.
وی با اشاره به این که شهید سلیمانی همچنین یک فرمانده راهبردی و از دید دشمنان خطرناک‌ترین فرمانده بود، گفت: ایشان از توانایی تحلیل مسائل برخوردار بود و قدرت تشخیص فرصت‌ها و زمینه‌ها را داشت تا توطئه‌های دشمنان را ناکام گذارد.

این فرمانده حشدالشعبی گفت: اقدامات شهید سلیمانی تنها به برنامه‌ریزی محدود نبود، او خود در خاکریزهای جنگ با تروریسم حضور داشت و در مقدمه صف مجاهدین بود و همان جا توصیه‌ها برای تحقق اهداف نظامی را ارائه می‌داد، این‌ها خصوصیت یک فرمانده میدانی است.

وی در ادامه شهید سیلمانی را مصداق یک فرمانده تفویضی دانست و گفت: وی بدون مشورت با دیگران تصمیمی نمی‌گرفت و اختیارات و وظایف را تقسیم‌ می‌کرد به نحوی که هر مجاهد خود یک فرمانده بود و از همین رو همواره مجاهدین خود را تمجید می‌کرد.

ابومجتبی با اشاره به این که کمتر فرماندهی وجود دارد که تمام این صفات یک فرمانده کاریزماتیک راهبردی میدانی و تفویضی در او جمع شود، گفت: این مکتب جدیدی در واقعیت امروز و در حوزه علم فرماندهی، مدیریت و اندیشه است و در واقع، مکتب شهید سلیمانی امتداد مکتب امام خمینی(ره) و مکتب امیر المومنین(ع) است.

ابومجتبی در بخش دیگری از سخنان خود درباره شهید ابومهدی المهندس نیز گفت: او نیز برادر و دست راست حاج قاسم بود و رفیق راه و مجری اوامر و مبلغ رهنمودهای او بود.

وی با اشاره به این که ابومهدی همفکر و شریک در برنامه‌ریزی‌های صحنه نبرد با تروریسم و شریک در مدیریت پرونده‌های جهاد بود، گفت: در واقع ابومهدی همان حاج قاسم بود که از روحیه بالا سعه صدر و مدارا برخوردار بود و ابومهدی المهندس در واقع حاج قاسم سلیمانی عراق بود.

ابومجتبی گفت: به تعبیر حضرت آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجعیت دینی عراق، این دو شهید فرماندهان پیروزی بودند.

وی در پایان گفت: راه پاسخ مناسب به شهادت این دو فرمانده پیروزی در چند نکته خلاصه می‌شود که تلاش برای پایه‌گذاری مکتب سلیمانی و محفوظ ماندن آن برای‌ نسل‌های آینده با تربیت فرماندهانی نظیر ایشان، تعقیب قاتلان جنایت ترور این دو شهید و تحویل آنها به دیوان کیفری بین‌المللی و اخراج نظامیان خارجی و امریکایی از منطقه و نابودی رژیم صهیونیستی از جمله این اقدامات است.

انتهای پیام
captcha