اخلاص و شهادت‌طلبی، راز ماندگاری شخصیت سپهبد سلیمانی
کد خبر: 4112437
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
سخنرانان اجلاس مکتب شهید سلیمانی تأکید کردند؛

اخلاص و شهادت‌طلبی، راز ماندگاری شخصیت سپهبد سلیمانی

سخنرانان خارجی آیین اختتامیه نخستین اجلاس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی در تهران تأکید کردند که اخلاص در عمل و شهادت‌طلبی راز ماندگاری مکتب سپهبد سلیمانی است.

اخلاص و شهادت‌طلبی، راز ماندگاری شخصیت سپهبد سلیمانی

به گزارش ایکنا از مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در تهران، محل برپایی آیین اختتامیه نخستین اجلاس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی که با شعار «شهید سلیمانی، قهرمان جهانی مقاومت» در حال برگزاری است، «مهپاره صمد اوا»، همسر رئیس حزب اسلامی آذربایجان در سخنانی گفت: همسرم از سال 2012 میلادی به خاطر اعتراض به ممنوعیت حجاب در مدارس و تخریب مساجد در این کشور در زندان است.

او اضافه کرد: «همسرم به صورت علنی به محدودیت‌ها علیه مسلمانان آذربایجان اعتراض کرد و از آن سال در زندان افتاد که قراراست امسال آزاد شود».

مهپاره صمد اوا در ادامه گفت: «خوشحالم که در این ایام که مصادف با ایام فاطمیه و شهادت سردار سلیمانی است، در این اجلاس که درباره مکتب سردار سلیمانی که محبوب همه علاقه‌مندان به عدالت هستند صحبت می‌کنم».

وی در ادامه از مسئولان جمهوری اسلامی خواست که درباره شهید سلیمانی فیلم و پویانمایی بسازند تا وی به نسل آینده معرفی شود. 

مهپاره صمد اوا افزود: رئیس‌جمهور آذربایجان می‌گوید روابط ما با رژیم صهیونیستی مثل کوه یخ است که حجم کمی از آن پیداست و بیشتر آن ناپیداست. در برخی دانشگاه‌های ما متأسفانه حاج قاسم سلیمانی را یک تروریست و جمهوری اسلامی را دشمن معرفی می‌کنند که من از مسئولان جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌کنم اقدامات فرهنگی برای معرفی شهید سلیمانی را گسترش دهند.

وی در ادامه گفت: شهید سلیمانی مظهر آیه «أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ» است. شهید سلیمانی پیرو واقعی مکتب امام و رهبری بود؛ ما وی را فرشته روی زمین دانسته و او را به کودکان خود معرفی می‌کنیم.

وصیتنامه حاج قاسم، دایرةالمعارفی از خدامحوری و پیروی از ولایت

صابری، پدر یکی از شهدای فاطمیون افغانستان نیز در سخنانی گفت: به نظر من اگر شهید سلیمانی بر دل‌ها حکومت می‌کند و پس از سه سال از شهادت، همچنان محبوب است برای این است که چهل سال خدمت صادقانه انجام داده بود و خدا را در رأس کارها قرار داده و عبد صالح خدا بود.

وی با اشاره به این که بُعد معنوی ایشان را باید از وصیتنامه او شناخت، گفت: «سفارش می‌کنم دست‌اندرکاران این اجلاس، وصیتنامه او را به همه زبان‌ها ترجمه کنند و در اختیار علاقه‌مندان بگذارند. وصیتنامه وی دایرةالمعارفی از خدامحوری و تبعیت از ولایت است. این وصیتنامه با یاد خدا و اشاره به ولایت حضرت علی(ع) آغاز می‌شود».

صابری که از مسئولان لشکر «فاطمیون» است، در ادامه بیان کرد: یکی از چیزهایی که نباید فراموش شود دستاوردهای وی در محور مقاومت در خارج از ایران است. لشکر فاطمیون، زینبیون و حیدریون تربیت‌شدگان مکتب حاج قاسم هستند. سربازان وفادار افغانستان و پاکستان از تربیت‌شدگان مکتب شهید سلیمانی هستند.

ضرورت تحقق اهداف شهیدان سلیمانی و مهندس

«شيخ یوسف الناصری»، مسئول مركز گفت‌وگوی ادیان عراق نیز در سخنانی گفت: ما دو نوع مرگ داریم مرگی که به سوی انسان می‌آید که مرگی است که در آن شکست و خفت است، اما مرگی که تو به سوی آن می‌روی و آن را جستجو می‌کنی برایت عزت می‌آورد.
اخلاص و شهادت‌طلبی، راز ماندگاری شخصیت سپهبد سلیمانی

وی ادامه داد: قهرمانان و علما که در تاریخ از آنان یاد می‌شود کسانی هستند که به دنبال مرگ با عزت و کرامت هستند و ما امروز از یکی از این نوع مرگ‌ها صحبت می‌کنیم. خداوند از مؤمنان جان‌ها و اموال آن‌ها را می‌خرد و این معاهده را با بهشت پاداش می‌دهد. کسانی که مرگ را می‌خواهند قهرمانان واقعی هستند.

مسئول مركز گفت‌وگوی ادیان عراق ادامه داد: امروز مسئولیت ما در برابر شها چیست؟ آیا تنها فاتحه خواندن کافی است؟ امروز در ایران و عراق خطری مهم ما را تهدید می‌کند. ما امروز تنها به رزمندگانی که در سوریه و عراق و دیگر جاها بجنگند احتیاج نداریم، ما به کسانی نیاز داریم که در عرصه فرهنگی فعال باشند.

وی افزود: بیش از چهار دهه است که ایران تحریم است. آیا می‌دانید چرا امروز دشمن نبرد خود را تشدید کرده است، زیرا ما در آستانه پیروزی بزرگ قرار داریم. دیدید که مرجعیت چگونه درباره داعش فتوا صادر کرد و آن را نابود کرد. نبرد امروز ما تنها با موشک‌ها نیست، بلکه با رسانه‌های غربی است. امروز استراتژی شیطانی دشمن، جلوگیری از ازدواج جوانان و تهاجم فرهنگی است.

وی درپایان گفت: ما برای فقر و گرسنگی بیشتر آماده‌ایم، دشمن ما را با گرسنگی و تحریم اقتصادی تهدید می‌کند، اما باید بداند که مسیر مقاومت هرگز تضعیف نمی‌شود. حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نمرده‌اند؛ آنها در نزد پروردگار خود روزی می‌خورند. ما باید روزی ناراحت شویم که نتوانیم در تحقق اهداف آنها موفق شویم. شهید سلیمانی وابومهدی المهندس دارای شرف بالایی بودند و مرگی زیبا و شرافتمندانه نصیب آنها شد.

تعامل دوستانه حاج قاسم با تمامی طوایف عراقی

دبیرکل حزب «البناء» عراق نیز در سخنانی گفت: امروز درباره موضع حاج قاسم در عراق صحبت می‌کنم. بعضی فکر می‌کنند نقش وی فقط محدود به نابودی داعش بود، اما وی بر بسیاری از عملیات‌ها علیه تروریست‌ها در عراق اشراف داشت. او در عراق معادلات را تغییر داد و تاریخ عراق را دگرگون ساخت.

وی افزود: خروج آمریکا نتیجه چند عامل بود، توقع مردم عراق، موضع مرجعیت دینی و فشار آن بر نیروهای آمریکایی و تعیین موقع مشخص برای خروج آمریکایی‌ها و موضع سیاستمداران عراقی بسیار مهم بود، اما عامل اصلی حضور حاج قاسم بود. تشکیل احزاب مقاومت در برابر اشغالگرن آمریکایی و شکست آنها نتیجه فعالیت وی  بود. آمریکا با وجود تکنولوژی بسیار پیشرفته در برابر سلاح مقاومت شکست خورد.

از نظر سیاسی هم حاج قاسم نقش بسیار مهمی داشت. کمک و مشاوره حاج قاسم و رابطه قوی با همه عراقی‌ها نه تنها شیعیان بسیار مهم بود. فقط موضوع داعش نبود وی در زمینه نزدیک کردن رهبران قبایل و سیاسیون از طیف‌های مختلف بسیار موفق بود. استان‌های سنی‌نشین هم مانند استان‌های شیعی شهادت او را عزای عمومی اعلام کردند و این دلیل روابط گرم وی با همه طرف‌ها بود. دشمنان در هیچ نبردی شکست نخوردند مگر اینکه حاج قاسم در آن نقش داشت.

انتهای پیام
captcha