مقاومت مثال‌زدنی زنان فلسطینی و نقش حیاتی بانوان در غزه
کد خبر: 4197110
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
در نشست نقش «بانوان در مقاوت اسلامی و فلسطین» مطرح شد؛

مقاومت مثال‌زدنی زنان فلسطینی و نقش حیاتی بانوان در غزه

مادران مقاومت در غزه و کرانه باختری، راوی بودن و حماسه‌آفرینی زنان فلسطینی در نوار غزه، نقش زنان فلسطینی در زمان ساخت دیوار حائل با هدف محدود کردن و جداسازی مناطق مختلف فلسطینی از یکدیگر و هر زن یک رسانه و پیام‌آور از جمله محورهای مهم نشست «نقش بانوان در مقاوت اسلامی و فلسطین» بود.

نشست نقش بانوان در مقاوت اسلامی و فلسطین

به گزارش ایکنا، نشست نقش بانوان در مقاومت اسلامی و فلسطین به همت معاونت امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، امروز، چهارشنبه، ۱۱ بهمن‌ماه به صورت برخط و آنلاین برگزار شد.

مریم سادات میرآقایی، استاد حوزه علمیه ریحانه الرسول (س) ارومیه در این نشست بر حماسه‌آفرینی زنان فلسطینی در نوار غزه در طول جنگ رژیم صهیونیستی و این باریکه تأکید کرد و گفت: مقاومت زنان فلسطینی مثال زدنی است.

وی افزود: در این مدت، افکار عمومی جهانی متوجه شد که بمباران‌های رژیم صهیونیستی بی‌هدف بوده و سیستم اطلاعاتی این رژیم هرگز نتوانست نیروهای حماس را در غزه شناسایی کند. عملیات رژیم صهیونیستی در نوار غزه مستقیما مردم، خانواده‌ها و زنان غزه را هدف قرار داد.

میرآقایی اشاره کرد: تضعیف زنان و مردان غزه می‌تواند به هدف نهایی متجاوزان یعنی مهاجرت اجباری ساکنان نوار غزه منجر شود، اما همه ساکنان این منطقه از جمله زنان، نقش بی‌نظیری در حفظ روحیه خود دارند.

نشانه‌ای از خستگی مردان و زنان فلسطینی در مقاومت نیست

وی گفت: علی‌رغم بمباران‌های شدید هیچ خبری مبنی بر اینکه خانواده‌ها از جمله زنان، نیروی مقاومت را مقصر می‌دانند و یا حماس را عامل شهادت مردم می‌دانند، منتشر نشد و برعکس ایمان و اعتقاد آنها محکم‌تر شد.

استاد حوزه علمیه ریحانه الرسول (س) ارومیه افزود: حتی خبرگزاری‌های خارجی که حامی رژیم صهیونیستی هستند، هیچ نشانه‌ای از خستگی مردان و زنان فلسطینی در مقاومت از سرزمین خود منتشر نکرده‌اند و تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی بر استفاده حماس از زنان و خانواده‌های فلسطینی به عنوان سپر انسانی خنثی شد.

وی بیان کرد: زنان غزه هنوز مقاومت می‌کنند. بیش از 24 هزار نفر در یک منطقه بسیار کوچک به شهادت رسیده‌اند، اما فلسطینی‌ها هنوز مقاومت می‌کنند که این پیشرفت بزرگی است.

حضور همیشگی زنان فلسطینی در خط مقدم جنبش ملی 

در ادامه این نشست، فاطمه سادات یحیی‌پور، استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی ارومیه به سخنرانی پرداخت و بر حضور همواره و همیشگی زنان فلسطینی در خط مقدم جنبش ملی علیه اشغالگری اسرائیل در سال 1948 تأکید کرد و گفت: ما نمی‌توانیم نقش زنان قدرتمند فلسطینی را در انتفاضه اول فراموش کنیم. در دسامبر 1987 که نیروهای اشغالگر اسرائیل کارزار دستگیری، تبعید و اعدام دسته جمعی را علیه مردان فلسطینی به اتهام رهبری انتفاضه آغاز کردند، زنان فلسطینی به سرعت پا به عرصه گذاشتند.

وی بیان کرد: زنان فلسطینی کمیته‌های مردمی و اتحادیه‌های زنان تشکیل دادند و اعتصابات سیاسی گسترده را آغاز کردند که اولین تحریم علیه اسرائیل با زنان فلسطینی آغاز شد.

یحیی‌پور با اشاره به «عهد تمیمی»، زن فلسطینی که در سال 2017 به سرباز اسرائیلی سیلی زد، گفت: این اقدام به نوعی نشان دهنده رشادت زنان فلسطینی بود.

وی همچنین به «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار فلسطینی که در سال 2022 به ضرب گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، اشاره کرد و گفت: زنان فلسطینی نقشی کلیدی در حفاظت از سرزمین خود دارند.

استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی ارومیه با محکوم کردن نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و بمباران بیمارستان‌ها و غیرنظامیان، افزود: فلسطینیان در برابر شیاطین صهیونیستی متحد هستند.

سخنران دیگر این نشست، زینب اصغریان، استاد دانشگاه، پژوهشگر، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، و فعال رسانه‌ای در مشهد بود. وی با اشاره به نقش ویژه زنان در جامعه فلسطین و سابقه مبارزات در این سرزمین، اظهار کرد: از همان ابتدا که مقاومت در فلسطین شکل گرفت، زنان فلسطینی وارد میدان مبارزه شدند.

نقش زنان در زمان ساخت دیوار حائل

وی افزود: در سال 1929 کمیته اجرایی زنان عرب و جنبش ملی سیاسی زنان فلسطین تشکیل شد و اعضای این کمیته از اولین کسانی بودند که با اعلامیه بالفور مخالفت کردند. این گروه از زنان علاوه بر امور معمول و سنتی مانند امور خیریه و نگهداری از یتیمان، در مبارزات دیپلماتیک و سیاسی نیز حضور پر رنگی داشتند. از دهه 1960، زنان فلسطینی وارد عرصه نظامی شدند و بعدها در عرصه سیاسی نیز نقش مهمی داشتند.

اصغریان تأکید کرد: در انتفاضه اول که زنان هنوز به طور رسمی وارد حوزه نظامی نشده بودند، 11 درصد از شهدا را زنان فلسطینی تشکیل دادند. در این زمان که رژیم صهیونیستی با محدود کردن خدمات ضروری و حیاتی سعی در تنگ‌ کردن میدان رزمندگان فلسطینی داشت، زنان فلسطینی به میدان آمدند و سعی در کاهش این محدودیت‌ها و نیازها داشتند.

استاد دانشگاه مشهد درمورد نقش بعدی بانوان در مقاومت فلسطین بیان کرد: نقش دیگری که زنان فلسطینی ایفا کردند، در زمان ساخت دیوار خائل با هدف محدود کردن و جداسازی مناطق مختلف فلسطینی از یکدیگر بود. در آن زمان جنبشی به نام «جنبش زنان علیه دیوار» به صورت خودجوش علیه این اقدام صهیونیست‌ها به وجود آمد. زنان فلسطینی نقش ویژه‌ای در یادآوری هویت فلسطینی و مبارزه با صهیونیست‌ها ایفا کردند. در ماه رمضان 2021 و در حادثه محله شیخ جراح نیز شاهد حضور پر رنگ زنان در کمپین ها بودیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل، نقش دیگر زنان فلسطینی را نقش مادران شهدا عنوان کرد و گفت: جامعه فلسطین احترام ویژه‌ای به آنها قائل است. راوی بودن یکی از نقش‌های پیچیده و تأثیرگذار زنان فلسطینی است؛ از آنجایی که درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی نوعی جنگ روایتی است، نحوه انتقال آن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی در تلاش برای ارائه تصویری منفی از جایگاه زن در جامعه فلسطین است، افزود: رژیم صهیونیستی می‌خواهد جامعه فلسطین را جامعه‌ای مردسالار و زن‌ستیز نشان دهد و به جایگاه زن فلسطینی هتک حرمت کند. غرب نیز بسیار تلاش می‌کند تا دیدگاهی متفاوت از جامعه فلسطین ارائه دهد.

هر زن یک رسانه و یک پیام‌آور است

اصغریان با اشاره به «عهد تمیمی»، «امل ابوشمسه»، و «جمیله الشنطی» به عنوان نمونه‌ای از هزاران زن مبارز فلسطینی، بیان کرد: این زنان مبارز فلسطینی برای وارد شدن به میدان مقاومت منتظر چیزی نبودند. آنها مقاومت کردند و تاثیر بسزایی در پرورش روحیه مقاومت داشتند.

وی ظهور فضای مجازی را نوع جدیدی از مبارزات مقاومت به ویژه مقاومت زنان فلسطینی دانست و با اشاره به شهیدان «شیرین ابوعاقله» و «فرح عمر»، دو خبرنگار فلسطینی تصریح کرد: زمانی رژیم صهیونیستی می‌توانست هویت، سرزمین و مقاومت فلسطینیان را روایت کند، اما اکنون با ظهور شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، زنان فلسطینی توانستند بیش از پیش واقعیت‌های فلسطین و روایت‌های آن را به گوش جامعه جهانی برسانند.

اصغریان اضافه کرد: هر زن یک رسانه و یک پیام‌آور است. در حال حاضر زنان فلسطینی در وطن خود زندگی می‌کنند و از ترک آن امتناع می‌ورزند. آنها در تشکل‌های سیاسی مانند حماس حضور دارند و تلاش می‌کنند نسلی از مقاومت و دلاوری را پرورش دهند. زنان اسطوره‌های مقاومت در تاریخ هستند و مثل کوه می‌ایستند.

سخنران دیگر این برنامه، زینب سلامی، استاد دانشگاه، پژوهشگر، و فعال فرهنگی بین‌الملل در تهران  بود. وی با اشاره به برخی از زنان پاک و مؤمن مانند حضرت خدیجه کبری (س)، حضرت فاطمه زهرا (س)، حضرت زینب کبری (س)، و همچنین آسیه همسر فرعون و حضرت مریم، مادر عیسی اظهار کرد: این زنان از کرامت والای انسانی برخوردارند و به عنوان الگو برای زنان و مردان معرفی شده‌اند. در تاریخ اسلام، زنان همواره در موقعیت‌های حساس و مهم نقش‌های کلیدی و تعیین‌کننده داشته و خود نیز در مبارزه با ظلم و استکبار همکاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون جهان نظاره‌گر این مظاهر باشکوه مقاومت زنان در غزه و شهرهای مختلف فلسطین است. آنچه یک زن مسلمان و مومن را به درجات عالی انسانیت می‌رساند، ایمان و معنویت و نگاه توحیدی او است. مادران مقاومت در غزه و کرانه باختری، فرزندان خود را صبورانه با شکر خدا و بدون شکایت به خاک می‌سپارند و این ویژگی زنان مقاومت، دشمن را حقیر و شکست خورده می‌کند.

نقش اساسی زنان در پیشبرد اهداف جبهه مقاومت

این فعال فرهنگی بین‌الملل در تهران، نقش اساسی زنان در پیشبرد اهداف جبهه مقاومت را در پنج محور مهم توصیف کرد و محور اول را تولد نسل انقلابی دانست و گفت: محور دوم در آموزش حماسی مبارزان و محور سوم  تشویق و تقویت ایمان و روحیه مجاهدان و حمایت معنوی از آنان است.

وی روایت مؤثر و ماندگار از حماسه مقاومت جبهه حق برای تاریخ و نسل‌های آینده و همچنین حضور در عرصه‌های علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی بنا به ضرورت در صحنه نظامی با دشمن را محورهای چهارم و پنجم دانست.

استاد دانشگاه تهران گفت: یکی از مهم‌ترین نقش‌های زنان مقاومت، تربیت نسلی است که از آرمان‌های مقاومت اسلامی دفاع کند. این همان جلوه مقاومتی است که در انقلاب اسلامی که خاستگاه مقاومت اسلامی در دوران معاصر است، بسیار دیده شد.

تأثیر زنان فلسطینی در سازماندهی جنبش‌های مردمی

سپس زهرا دلاوری پاریزی، استاد حوزه و دانشگاه قم به سخنرانی پرداخت و با اشاره به نقش مهم زنان فلسطینی در مقاومت مداوم علیه اشغالگری و ظلم، گفت: یکی از نقش‌های قابل توجه زنان فلسطینی شرکت فعال آنها در تظاهرات است. آنها در خط مقدم صدای خود را علیه بی‌عدالتی بلند کرده و خواستار آزادی شدند. حضور آنها نه تنها به جنبش مقاومت کمک کرده، بلکه نقش‌های جنسیتی سنتی در جامعه فلسطین را نیز به چالش کشیده است.

وی بیان کرد: زنان فلسطینی در سازماندهی جنبش‌های مردمی نیز مؤثر بوده‌اند به طوری که سازمان‌های زنان را برای تمرکز بر آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و توانمندسازی اقتصادی تأسیس کرده‌اند که به عنوان بستری برای افزایش آگاهی در مورد آرمان فلسطین در سطح بین‌المللی عمل می‌کنند.

دلاوری گفت: زنان فلسطینی در زمینه‌های مختلف مانند آموزش، هنر، ادبیات و سیاست نیز سرآمد بوده‌اند. آنها به چهره‌های برجسته‌ای در دانشگاه تبدیل شده و به تولید دانش درباره تاریخ و فرهنگ فلسطین کمک می‌کنند. علاوه بر این، آنها با بیان تجربیات خود از طریق نقاشی، شعر، موسیقی و فیلم، از هنر به عنوان نوعی مقاومت استفاده کرده‌اند.

وی با اشاره به تبعیض علیه زنان در جامعه فلسطین، تأکید کرد: با وجود این تبعیض، بسیاری از زنان فلسطینی به منصب سیاستمداری رسیده‌اند و یا به عنوان نماینده در شوراهای محلی و یا حتی پست‌های وزارتی فعالیت می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه قم بیان کرد: زنان فلسطینی نقشی حیاتی در ادامه مقاومت در برابر اشغالگری دارند. مشارکت فعال آنها در اعتراضات، جنبش‌های مردمی، دانشگاه، هنر و سیاست، عزم آنها را برای مبارزه در راه کسب حقوق و آزادی خود نشان می‌دهد.

زنان فلسطینی سخت‌ترین دردها را تحمل می‌کنند

مهسا علی‌نسب، استادیار آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه ارومیه در ادامه این نشست با اشاره به تلاش رسانه‌های غربی برای پنهان‌سازی آنچه را که در جنگ اسرائیل و فلسطین اتفاق می‌افتد، افزود: رسانه‌ها ناعادلانه تلاش می‌کنند زنان را به عنوان قربانیان ناامید شرایط جنگ در سراسر جهان نشان دهند. در حالی که ما به عنوان جامعه اسلامی معتقدیم که زنان مقاومت فلسطین، عوامل کلیدی تغییر و تحول و همچنین پایداری و استقامت هستند. زنان قدرتمند غزه نمونه‌ای از این ادعا هستند.

وی با اشاره به «لامیا»، زن 37 ساله فلسطینی که شوهرش در جنگ کشته شد، گفت: این زن فلسطینی به عنوان پزشک داوطلب در میدان جنگ شروع به فعالیت کرد. این عزم و قدرت منحصر به فرد زن در اسلام، سابقه طولانی دارد که بارزترین آن حضرت زینب(س) است که سخت‌ترین مشکلات و دردهای زندگی را تحمل کرد؛ اما لحظه‌ای تسلیم نشد. نمونه‌های دیگر از این زنان حضرت خدیجه (س) و حضرت فاطمه (س) هستند که زندگی و دارایی خود را وقف ارزش‌های اسلامی کردند.

استادیار دانشگاه ارومیه بیان کرد: در اسلام زنان، عاملی با ارزش برای تغيير، رشد و قدرت تلقی می‌شوند. گواه روشن این ادعا زنان فلسطینی هستند که سخت‌ترین دردها را تحمل می‌کنند اما تسلیم نمی‌شوند و بر اعتقادات خود ثابت قدم می‌مانند.

مهسا قاسمی، فعال فرهنگی در آذربایجان غربی از دیگر سخنران‌های این نشست بود. وی با اشاره به اینکه زنان فلسطینی در صف اول مقاومت قرار دارند و در صحنه‌های مقاومت نقش‌آفرینی می‌کنند، گفت: نقش زنان در عرصه مقاومت در 7 دهه گذشته وصف ناپذیر بوده است. زنان در سه عرصه تربیت فرزندان، حفظ آرمان‌های فلسطینی و شرکت در عملیات‌ها در حفاظت از میهن خود نقش‌آفرینی کرده‌اند.
 
فعال فرهنگی آذربایجان غربی تأکید کرد: زنان فلسطینی قابل مقایسه با زنان اسرائیلی نیستند و زنان فلسطینی پس از مواجه شدن با اجساد همسر و فرزندان شهید خود، از آرمان‌های خود دست بر نمی‌دارند. همه در سراسر جهان باید از مردم مظلوم فلسطین و زنان و کودکان آن دفاع کنند و نسبت به آنها بی‌تفاوت نباشند. یقینا مجرمان را مجازات خواهیم کرد.
 
وی تصریح کرد: خداوند وعده داده است که فلسطین و غزه پیروز خواهد شد و ما انتقام تمام جنایاتی را که اشغالگران انجام داده‌اند، خواهیم گرفت.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha