280 شهید قاری قرآن در تهران شناسایی شده‌اند + عکس
کد خبر: 4163027
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
در دیدار با خانواده شهید‌ رضایی مطرح شد

280 شهید قاری قرآن در تهران شناسایی شده‌اند + عکس

رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران در دیدار با خانواده شهید حسین رضایی از شهدای مدافع حرم گفت: 280 شهید قرآنی در تهران شناسایی شده‌اند که 30 برنامه فرهنگی در تکریم خانواده ایشان تدارک دیده‌ایم.

دیدار با خانواده شهید مدافع حرم حسین رضاییبه گزارش خبرنگار ایکنا، شانزدهمین دیدار با خانواده شهدای قرآنی در سال 1402 چهارشنبه 25 مردادماه اختصاص به دیدار با خانواده شهید مدافع حرم، حسین رضایی داشت.

در ابتدای این دیدار که سردار محمود توکلی؛ جانشین سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ، روح‌الله نوبخت؛ معاون فرهنگی سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ، محمد ضرغام از حافظان قرآن و رسول بساوند؛ همرزم شهید رضایی حضور داشتند، رحیم قربانی؛ مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران به ایراد سخن پرداخت.

وی در مورد هدف اصلی برگزاری این دیدارها با خانواده شهدای قرآنی گفت: سرلوحه قرار دادن سبک زندگی شهدای بزرگوار و آنچه که ایشان برای تحقق آن جان خویش را نثار کردند، هدف اصلی از برگزاری این دیدارهاست که به تکریم از خانواده‌های آنها، حتی شده به شکل نمادین می‌انجامد.

راه خنثی کردن فتنه‌های اخیر، الگوبرداری از زندگی شهداست

قربانی ادامه داد: فتنه‌های مختلفی که هم‌اینک چه از سوی بدخواهان داخلی و چه از سوی معاندین خارجی بر جامعه اسلامی ایران تحمیل می‌شود، هرگز خنثی نخواهد شد، مگر با الگوبرداری از سبک و منش شهیدان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و صحنه دفاع از حریم اهل بیت(ع) که تخطی از آن، دوری از فرهنگ اسلام است.

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران با اشاره به برگزاری کنگره ملی شهدای پایتخت که کمیته شهدای قرآنی درصدد برگزاری آن است، تصریح کرد: شناسایی شهدایی که در طول عمر شریف خود از جمله فعالان قرآنی محسوب می‌شوند از جمله مهمترین اقداماتی است که مشغول انجام آن هستیم که در این راستا موفق شدیم 280 شهید را در تهران شناسایی کنیم.

برگزاری 30 برنامه فرهنگی برای تکریم خانواده شهدای قرآنی

وی افزود: سازمان قرآن و عترت بسیج تهران برگزاری 30 برنامه متنوع را در راستای گرامیداشت یاد و خاطره این شهدا برنامه‌ریزی کرده است که برگزاری یادواره شهدای قرآنی، دیدار با خانواده شهدای قرآنی، استخراج و تدوین آیات موضوعی که قرآن کریم در آنها اشاره به مقام و جایگاه والای شهدا داشته و تولید مستند و نماهنگ از جمله آنهاست.

قربانی گفت: هر هفته در دیدار با هر یک از خانواده‌ها، درخواست فیلم و صوت تلاوت قرآن این شهیدان را داریم، چرا که یکی دیگر از کارهایی که برای آن برنامه‌ریزی کردیم، تهیه آرشیوی از یادگاری‌های صوتی شهدای قرآنی است.

این گزارش حاکی است در ادامه این دیدار سردار توکلی، جانشین سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ در سخنان کوتاهی با ادای احترام به مقام شهید رضایی گفت: در نکوداشت مقام شهید همین بس که خداوند می‌فرماید:«وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ»(حج/ 32) که این امر بدان معناست که باید به تکریم و تعظیم شعائر الهی پرداخت که مصداق یکی از این شعائر، بی‌شک شهدا هستند.

تعظیم شهدا، تعظیم شعائر الهی است

وی ادامه داد: هر چند که این آیه اشاره به مناسک عبادی و سیاسی حج دارد، اما برخی از مفسرین آن را تعمیم به همه ارزش‌هایی داده‌اند که توجه ما را به سمت خدا معطوف می‌سازد و چه مفهوم و ارزشی در این اوضاع و شرایط بالاتر از یادآوری شهید و زندگی باسعادتی که ایشان آن را زیست کردند و سرآخر هم آسمانی شده و به بالاترین مقام قرب الهی رسیدند.

سردار توکلی به دورانی که به واسطه حضور در مناطق عملیاتی با برخی از شهدا هم‌صحبت بوده است، اشاره کرد و گفت: همجواری و هم‌صحبتی با این عزیزان در آن دوران، من و بسیاری از همرزمان ایشان را معترف به این امر کرد که ایشان دارای خصوصیات برجسته‌ای هستند که آنها را از باقی متمایز می‌سازد و از آنجا که آنها خدایی زیستند و به سوی معبود عروج کردند، لذا پرداختن به شرح حال آنها به شکل مکتوب یا در قالب نشست و برخاست‌هایی که به طور مثال در دیدارهایی مثل این دیدار، پیش می‌آید، مغتنم و برای زندگی ما سازنده است.

وی در پایان گفت: با وجود آنکه آنها به بالاترین مقام ارزشی یعنی شهادت نائل آمده‌اند، اما آن زمان اگر هر کدام از ما پای صحبتشان می‌نشستیم، خود را لایق شهادت ندانسته و خود را زمانی مستحق این مقام می‌دانستند که در التزام رکاب امام زمان(عج) باشند.

ادامه این دیدار با سخنان همسر شهید‌ رضایی همراه بود که در سخنان کوتاهی از سعی و اهتمام شهید درباره قرآن‌آموزی به دو فرزند پسرشان توضیحاتی داد و گفت: تشویق شهید در هر روز، شرایطی را فراهم می‌آورد که دو فرزندمان حتی شده چند آیه از قرآن را در پیشگاه پدر بخوانند.

وی ادامه داد: حتی شهید‌ رضایی که خود از شاگردان استاد محمدحسین سبزعلی بود، بعضاً در دورهمی خانواده که فرزندانمان به خواندن قرآن می‌پرداختند، عمداً خود قرآن را در مقاطعی غلط می‌خواند تا فرزندانمان از پدر ایراد بگیرند و این امر در روان‌خوانی قرآن از سوی دو فرزند پسرمان تأثیر فراوانی داشت تا جایی که فرزند بزرگتر ما(حامد رضایی)، حافظ کل قرآن نیز شد.

علاقه حاج قاسم سلیمانی به شهید حسین رضایی

همسر شهید رضایی در پایان سخنان خود با اشاره به علاقه شهید حاج قاسم سلیمانی به شهید‌ رضایی گفت: این شهید بزرگوار 14 بهمن 94 به شهادت رسید و ما گلایه‌مند از این مسئله بودیم که چرا پس از شهادت فراموش شده‌ایم تا اینکه یک روز، شهید سلیمانی سرزده به در خانه ما آمد و از میزان علاقه شخصی‌اش به شهید‌ رضایی(ابوحامد) گفت.  

رسول بساوند؛ همرزم شهید رضایی هم در بخشی از این دیدار به روحیه نظامی و دقت نظری که شهید در قرارگاه امام حسین(ع)، یگان صابرین و نیروی زمینی سپاه داشت اشاره کرد که نشان از مهارت بالای او در استراتژی جنگی و نظامی داشت.

در پایان نیز از سوی کمیته شهدای قرآنی لوح یادبودی منقوش به امضای سردار حسن حسن‌زاده؛ فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ و علیرضا فخاری؛ استاندار تهران بود، به خانواده شهید رضایی اهدا شد.

امیرسجاد دبیریان 
انتهای پیام
captcha