اصناف فرماندهان عرصه اقتصادی در سطوح مختلف هستند
کد خبر: 4149959
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
قالیباف:

اصناف فرماندهان عرصه اقتصادی در سطوح مختلف هستند

رئیس مجلس گفت: بدون‌‎شک اصناف، فرماندهان عرصه اقتصادی کشور در سطوح مختلف هستند و وظیفه خود می‌دانم از شهدای عزیز اصناف که کمتر کسی است که از زحمات آن‌ها بی‌خبر باشد، یاد کنم.

محمدباقر قالیباف

به گزارش ایکنا به نقل از خانه ملت، آیین بزرگداشت روز ملی و هفته اصناف صبح امروز، شنبه ۳ تیر، با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

قالیباف در این مراسم ضمن تبریک روز ملی اصناف گفت: بدون شک اصناف، فرماندهان عرصه اقتصادی کشور در سطوح مختلف هستند و وظیفه خود می‌دانم از شهدای عزیز اصناف که کمتر کسی است که از زحمات آن‌ها بی‌خبر باشد، یاد کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس اصناف با مهارت‌های مختلف حضور داشته و با کمک‌های مردمی در پشت جبهه و مناطق جنگی و ارائه امکانات فنی و مهندسی به رزمندگان کمک می‌کردند، تصریح کرد: باید یادآور شوم تعمیرکاران به‌عنوان یکی از صنوف حاضر در جبهه‌های جنگ زیر آتش خمپاره‌های دشمن، ماشین‌آلات و آمبولانس‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن تعمیر و راه‌اندازی می‌کردند، لذا باید به دینداری، شرافت، ولایتمداری، شهادت طلبی آنان و ۱۱ هزار شهید اصناف درود فرستاد.

وی با بیان اینکه تاریخ گواه آن است که بازار و اصناف یک معنا را می‌دهند، هرچند در دهه‌های اخیر این دو، مأموریت‌های متفاوتی را اجرا کرده‌اند افزود:، ولی به صورت کلی هر موقع صحبت از بازار می‌شود غرض اصناف است.

نقش چندساحتی و درهم تنیده اصناف و بازار 

قالیباف با بیان اینکه نقش اصناف در اقتصاد قطعی است تصریح کرد: می‌توان اذعان کرد اصناف و بازار نقش چند ساحتی و درهم تنیده در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارند. حوادث ۱۵ خرداد، پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، جنگ علیه تحریم‌های ظالمانه و... مصداق مؤلفه‌های یاد شده است.

وی با بیان اینکه هنوز زمان زیادی از شروع کرونا نگذشته بود که نقش اصناف در آن ایام از ویژگی‌های منحصربه فرد این قشر به حساب آمد گفت: بدون شک این اتفاق برای دنیا و آخرت اصناف مایه افتخار به شمار می‌رود، هرچند این موضوع وظیفه سنگینی را بر دوش اصناف می‌گذارد تا از این امانت حراست کنند.

قالیباف با بیان اینکه قدردانی و به جا آوردن شکر نعمت و ارائه خدمات صادقانه اولین گام برای حفظ امانت یاد شده است با بیان حدیثی از حضرت رسول اکرم(ص) ادامه داد: الکاسب حبیب الله- کاسب دوست خداست-لذا همگی باید تلاش کنیم تا مشکلات مردم حل شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیتِ به تمام معنا مردمی و مدنی که روی پای خود ایستاده و قدرت حل مسئله را دارد به خوبی استفاده کنیم افزود: در هر جلسه‌ای در سطوح مختلف صحبت از مشکلات می‌کنیم، اما به این نمی‌پردازیم که یکسری مسائل سبب بروز این مشکلات شده‌اند، لذا از توان حل این مسائل صحبتی به میان نمی‌آید و همواره مشکلات را تکرار می‌کنیم؛ گاهی نیز در جلساتی شرکت می‌کنیم که مسائل مربوط به دهه ۷۰ مطرح می‌شود در حالی که اکنون زمان طرح چنین حرف‌هایی نیست.

حکمرانی در عرصه اقتصاد باید مردمی‌سازی شود

وی با یادآوری اینکه وقتی رهبر انقلاب از مردمی‌سازی در اقتصاد صحبت می‌کنند اشاره به نقش و اهمیت این قشر دارند، تصریح کرد: حکمرانی در عرصه اقتصاد باید مردمی‌سازی شود و در این میان باید اذعان کرد کدام بخش مردمی‌تر از بخش اصناف است.

قالیباف با بیان اینکه البته باید بگوییم در این باره هم ما مقصر هستیم و هم اصناف چرا که روابط دقیق ساختاری با هم برقرار نکرده‌ایم تصریح کرد: وقتی توفیق خدمت در نیروی انتظامی را داشتم و بحث اماکن در حوزه کاری این نیرو مطرح بود، شخصاً حداقل در هر سال ۳ الی ۴ بار با اصناف نشست برگزار می‌کردم و این رویه جدا از جلسات مستمری بود که حوزه اماکن نیروی انتظامی با اصناف برگزار می‌کرد و اگر تصمیمی گرفته می‌شد تأکید داشتم باید با اصناف هماهنگی شده باشد تا کار‌ها با رضایت به نفع مردم، امنیت و اقتصاد کشور پیش برود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما همواره می‌خواهیم همه چیز را در سیستم دولتی به معنای عام حل کنیم خصوصاً در اقتصاد که امکانپذیر نیست اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرموده‌اند هر کار اقتصادی که مردم و بازار می‌توانند انجام دهند، دولت در آن دخالت نکند، همچنین ایشان در جای دیگری فرموده‌اند دخالت دولت در اقتصاد شرعاً حرام است.

وی با بیان اینکه اساس نظام جمهوری اسلامی و انقلاب مبتنی بر تکیه بر مردم بوده و نظام با تکیه بر این امر محکم است افزود: اداره و حکمرانی در عرصه‌های مختلفی مانند دوران دفاع مقدس کاملاً مردمی بوده است لذا اگر نام شهدای بزرگ را نگاه کنیم مشاهده می‌شود که قبل از جنگ این افراد کاسب، صنعتکار، مغازه‌دار، کشاورز، طلبه و... بوده‌اند که این امر از حکمرانی مردم در عرصه دفاع مقدس به شمار می‌رود؛ لذا چنین حکمرانی را در عرصه اقتصاد باید به دست مردم بدهیم و دولت ایفای نقش تنظیم‌گری و مطالبه‌گری کند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: اگر اعداد و ارقام را بر اساس خانواده اصناف ضرب و تقسیم کنیم جمعیت خود اصناف حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور می‌شود و همه مردم در شهر و روستا نیز به صورت درهم تنیبده با اصناف سر و کار دارند لذا اصناف مردمی‌ترین نهاد محسوب می‌شوند.

قالیباف با تأکید بر اینکه در تدوین هر استراتژی در بخش‌های مختلف نمی‌توان از نقش اصناف چشم‌پوشی کرد، گفت: مردمی‌ترین نهاد در جمهوری اسلامی، مجلس است، زیرا ما نمایندگان ملت و اصناف هستیم که نمی‌توانیم قانونی را تصویب کنیم که اصناف نسبت به آن اظهارنظر نکرده باشند؛ هرچند باید یادآور شد عرصه اقتصاد در دنیا به معنای شغل و اشتغال، آنچنان پرسرعت متحول شده که اگر بخواهیم مثل گذشته ادامه مسیر دهیم، حذف خواهیم شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نیرو‌های جوانی که اقدام به فعالیت در حوزه اصناف کرده‌اند، تصریح کرد: بر اساس موارد مذکور تحول روی دوش این قشر است و آن‌ها پیشقراولان و پیش‌آهنگان این حرکت هستند.

قالیباف در ادامه آیین گرامیداشت روز ملی و هفته اصناف با بیان اینکه نباید به مدیریت دوران مکانیکی و داینامیکی بازگشت، زیرا امروزه تحول در مدیریت با روش سایبرنتیک، خودتنظیم‌گری بوده و معطوف به هدف حرکت می‌کند و چنین ویژگی‌هایی می‌تواند به پیشرفت کشور کمک کند، افزود: نیرو‌های جوان باید کمک کنند تا بازار و اصناف موضوع یاد شده را بتوانند پیش ببرند و تحقق این موضوع به عدالت و مدیریت‌پذیر بودن امور نزدیک‌تر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

قالیباف با اشاره به مسائل مربوط به پنجره جمعیت کشور و اینکه اگر به این موضوع توجه نکنیم با تهدید در حوزه جمعیت مواجه خواهیم شد گفت: باید یادآور شد هم اکنون در فرصت کم‌نظیری از نظر جمعیتی قرار داریم چرا که در حوزه‌های مختلف فناوری جزو کشور‌های برتر هستیم و این زمان طلایی یک دهه می‌تواند فرصت و نعمت بزرگی برای ما باشد در حالی که گاهی فرصت‌ها را به تهدید تبدیل می‌کنیم؛ بنابراین پیشکسوتان میدان را برای جوانان فراهم کنند تا تحول عظیم رخ دهد.

اصناف و بازاریان در حوادث مختلف از مال و جان خود مایه گذاشتند

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه اصناف و بازاریان در حوادث مختلف از مال و جان خود مایه گذاشته و با صبر و تحمل برای امنیت و عزت کشور همراهی کرده‌اند، خاطر نشان کرد: مشکلاتی در کشور وجود دارد، اما دشمنان قداره‌کش نمی‌خواهند ایران اسلامی وجود داشته باشد، ولی می‌بینیم دشمنان ما به اوج فضاحت رسیده‌اند و اوج این موضوع را در رابطه با منافقین می‌توان دید که نشان می‌دهد نفوذ ما تا کجاست.

گفتنی است در این نشست رئیس کمیسیون صنایع و معادن، رئیس فراکسیون اصناف و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha