داستان درخواست خرازی از رهبری درباره شهید سلیمانی و واکنش سردار به پیشنهاد ریاست جمهوری
کد خبر: 4111444
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
گزارش ایکنا از همایش «مکتب شهید سلیمانی و نظم جدید جهانی»

داستان درخواست خرازی از رهبری درباره شهید سلیمانی و واکنش سردار به پیشنهاد ریاست جمهوری

کمال خرازی در همایش «مکتب شهید سلیمانی و نظم جدید جهانی» به بیان خاطره‌ای از درخواست خود از رهبر انقلاب درباره شهید سلیمانی پرداخت و سردار اسماعیل احمدی‌مقدم تاکید کرد که سردار سلیمانی نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی را گسترش داد.

«مکتب شهید سلیمانی و نظم جدید جهانی»

به گزارش خبرنگار ایکنا،‌ سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی پیش از ظهر امروز، ۱۲ دی در همایش «مکتب شهید سلیمانی و نظم جدید جهانی» با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌خواستند خاورمیانه جدید را اجرایی سازند و کشورهای منطقه را به کشورهای کوچک تبدیل کنند تا دیگر واژه‌ای به نام قدرت منطقه‌ای وجود نداشته باشد، گفت: اگر جمهوری اسلامی و سردار سلیمانی نبود معلوم نبود چه بر سر منطقه می‌آمد.  

وی با بیان خاطره‌ای از شهید سلیمانی یادآور شد: در جنگ ۳۳ روزه شهید سلیمانی من را به دفترش دعوت کرد و در دفتر او لباس شهید عماد مغنیه نصب شده بود و به من گفت آقای مقدم اگر مردم بدانند که رهبر معظم انقلاب چه نقشی در شکست اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه داشته‌اند بیشتر تأمل خواهند کرد. حاج قاسم با وجود اینکه خودش از عوامل شکست رژیم صهیونسیتی در این جنگ بود ولی نقش رهبر انقلاب را مهم‌ترین نقش تفسیر می‌کرد.


گزارش تصویری همایش «مکتب شهید سلیمانی و نظم جدید جهانی» 


فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: شهید سلیمانی در آمرلی به محاصره درآمد و شهید سلیمانی خودش این محاصره‌ را طرح و خنثی می‌کند و در کرکوک هم این توطئه دشمن را خنثی می‌کند. حاج قاسم در اربیل با چند نفر به میدان می‌رفت و داعش را به عقب می‌راند و سپس نیروهای پیش مرگه وارد عمل می‌شدند، در صورتی‌که حاج قاسم تجهیزات زیاد و نیروهای زیادی در اختیار نداشت.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی با وجود برخی نامهربانی‌ها هیچ‌گاه کار را رها نکرد، گفت: امروز ما از کوروش و نادرشاه و چگوارا سخن می‌گوییم، درصورتی‌که اگر شهید سلیمانی بالاتر از اینها هم نباشد پایین‌تر نیست. 

افزایش نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی را گسترش داد، افزود: با وجود اینکه در جلسات کارشناسی همه می‌گفتند نمی‌شود ولی شهید سلیمانی می‌گفت می‌شود و همه حرف‌ها را در میدان پیاده می‌کرد. شهید سلیمانی به خوبی ظرفیت‌های منطقه را می‌دید و شناسایی می‌کرد و آنها را به کار می‌گرفت.

به گزارش ایکنا، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی سخنران بعدی این نشست بود و با بیان اینکه کشور ما و انقلاب اسلامی و مقاومت بزرگانی را در چهل سال گذشته از دست داده، گفت: یکی از ارکان مهم مقاومت در منطقه شخص شهید سلیمانی بود و اگر امروز مقاومت منسجم شده و در برابر زورگویی‌های استکبار ایستاده، نتیجه مکتب شهید سلیمانی است.

وی افزود: شهید سلیمانی یک اسوه بود و افتخار ما این است که با این اسوه آشنا شویم، البته انقلاب اسلامی از این اسوه‌ها بسیار دارد مانند شهید چمران و شهید بهشتی و شهید طهرانی‌مقدم. نعمت خدایی بود که شهید سلیمانی به رغم آرزویی که برای شهید شدنش داشت و خود را از قافله رفقایش عقب می‌دانست، بماند تا به مقاومت و مردم منطقه خدمت کند.

نظامی با استعداد و دیپلمات اهل اخلاص

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بیان کرد: شهید سلیمانی نه تنها یک نظامی بااستعداد و توانا بود بلکه وجوه دیگر شخصیتی او هم بارز بود. او در عین حال دیپلمات بود، پیرو مرام و مسلک امام علی(ع) بود و در میدان عاطفه و اخلاق همچون مکتب امیرالمومنین بود و ظلم‌هایی که عامدانه و غیرعامدانه به مظلومان می‌رفت را بر نمی‌تابید. اهل اخلاص بود و دنیا را از یک درچیه نمی‌دید و از دریچه‌های مختلف به دنیا می‌نگریست. 

داستان درخواست خرازی از رهبری درباره شهید سلیمانی و واکنش سردار به پیشنهاد ریاست جمهوری

خرازی ادامه داد: شهید سلیمانی از جاه‌طلبی به دور بود و از تبلیغات فرار می‌کرد و خبرنگاران کمتر می‌توانستند با او گفت‌وگو کنند. شهید سلیمانی کم‌حرف بود و از مقام گریزان بود و با وجود اینکه اگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شد مردم قطعاً به او رأی می‌دادند ولی دوست داشت رزمنده باقی بماند و در رکاب ولایت فقیه سربازی کند.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی تنها یک ادعا کرد و آن هم این بود که گفت تا سه ماه دیگر اثری از داعش نخواهد بود و آن را هم عملیاتی کرد و نشان‌دهنده خلوصش بود، تأکید کرد: او سخنی را بیان می‌کرد که می‌توانست انجام دهد و خیلی خوب است مسئولان ما هم سخنی بگویند که توان انجام آن را داشته باشند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی فرمان‌بردار بود و پیرو امر فرمانده بود، عنوان کرد: در زمان جنگ افغانستان با شوروی، احمدشاه مسعود درخواست کمک از ایران را داشت و شهید سلیمانی اصرار بر این داشت که برای آزادسازی هرات باید به کمک وی برویم ولی من به عنوان وزیر خارجه آن زمان مخالف بودم و شهید سلیمانی معتقد به حضور در افغانستان تا اینکه رهبر انقلاب فرمودند ما از این می‌ترسیم هرات آزاد شود ولی نتوانند آن را حفظ کنند و به همین دلیل خون جوانان ایرانی هدر خواهد رفت و سردار سلیمانی با وجود اینکه خواستار اعزام نیرو به هرات بود ولی مطیع فرمانده خود شد و طبق فرمان مقام معظم رهبری حمایت‌های معنوی و دیپلماسی از مبارزان افغانستانی انجام داد. در خاطره دیگر باید بگویم که در زمان جنگ افغانستان من خدمت مقام معظم رهبری رفتم و برای ایشان بیان کردم که لازم است میان من که فرمانده دیپلماسی هستم با سردار سلیمانی به عنوان فرمانده میدان هماهنگی وجود داشته باشد و رهبر انقلاب به شهید سلیمانی نامه نوشتند که هر هفته با من جلسه داشته باشند و از آن به بعد این جلسات هرهفته برگزار شد.

شباهت سیدحسن نصرالله با شهید سلیمانی

خرازی ادامه داد: شهید سلیمانی را باید دیپلمات برجسته‌ای دانست که نظرات و تحلیل‌های او مدنظر رهبران سیاسی جهان مانند پوتین قرار داشت. همچنین میان شخصیت شهید سلیمانی و سید مقاومت سیدحسن نصرالله شباهت‌های بسیاری وجود دارد و از عمق دل نسبت به هم ارتباط معنوی داشتند. سید حسن نصرالله هم در دیپلماسی و هم در میدان کارکشته است و شهید سلیمانی هم این طور بود.

همچنین سردار فلاح‌زاده، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه به عنوان سخنران بعدی این همایش گفت: مکتب شهید سلیمانی برگرفته از مکتب امام راحل و مقام معظم رهبری است. سردار سلیمانی یکی از فرماندهان نام‌آور در عملیات‌های دفاع مقدس بود و بعد از دفاع مقدس در جبهه شرق به مقابله با دشمن پرداخت که جنس آن، مواجهه فرهنگی و مقابله با قاچاق بود و دیگر آن که با توطئه دشمن برای تجزیه شرق کشور مقابله کرد.

وی افزود : تلاش‌های شهید سلیمانی در جبهه مقاومت باعث شد تا داعش از بین برود و منطقه تجزیه نشود. همچنین تلاش‌های او منجر به روی کار آمدن یک دولت شیعی در عراق شد. تفکر راهبردی شهید سلیمانی وهابیت و رژیم صهیونسیتی را در باتلاقی گرفتار کرده که نمی‌دانند چگونه باید رهایی یابند.

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه ادامه داد: خدامحوری از ویژگی‌های شخصیتی شهید سلیمانی بود و برای خدا کار می‌کرد. شهید سلیمانی مردم‌دار بود و در حوزه‌های مختلف فرهنگی و امنیتی و حتی اقتصادی تدابیر خوبی داشت.

فلاح‌زاده با بیان اینکه امام راحل با تشکیل ارتش اعتقادی، ارتش دشمن را شکست داد، عنوان کرد: رهبر انقلاب هم حاج قاسم را مسئول تشکیل ارتش اعتقادی کردند و به همین منظور حشدالشعبی در عراق و فاطمیون و حیدریون شکل گرفتند و این هنر رهبر انقلاب اسلامی بود. اگر هنر رهبر انقلاب نبود داعش از ایران عبور می‌کرد و تا بنگلادش گسترش می‌یافت. 

داستان درخواست خرازی از رهبری درباره شهید سلیمانی و واکنش سردار به پیشنهاد ریاست جمهوری

وی گفت: شهید سلیمانی خم می‌شد و چادر مادر شهید را می‌بوسید و این نشانه مردمی بودن اوست. امروز اگر برای خدا کار کنیم خداوند مزد ما را خواهد داد همان‌طور که مزد شهید سلیمانی را داد؛ حاج قاسم ولایتمدار و اطلاعات‌پذیر بود و خودش را سرباز مکلف می‌دانست.

واکنش سردار به پیشنهاد ریاست‌جمهوری

فلاح‌زاده در پایان یادآور شد: بنده سه بار به ایشان پیشنهاد ریاست جمهوری دادم و آخرین بار به من گفت ابوباقر من به دنبال تیم سرگردان هستم و به دنبال اجرای فرامین رهبر انقلاب هستم. 

بنابرگزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات نیز در این همایش با بیان اینکه مکتب شهید سلیمانی مکتب مقاومت است و مکتبی است که در برابر نظام سلطه شکل گرفت و توانست جهانی‌سازی را که نظام سلطه به دنبال آن بود با شکست مواجه کند، افزود: دشمن به دنبال این بود که نظام جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرد ولی برخلاف باور دشمن، جبهه مقاومت شکل گرفت و شهید سلیمانی نقش مهمی در تقویت جبهه مقاومت داشت.

وی افزود: مکتب شهید سلیمانی مکتب عقلانیت است و تربیت شده اسلام و قهرمان ملت و امت و فردی باهوش و اهل معنویت و اخلاص است. شهید سلیمانی از دشمن و حرف این و آن پروا نداشت. او با حضورش در میدان‌های نظامی حماسه‌هایی آفرید که مرزها را تغییر داد و شرایط مختلفی را ایجاد کرد و امروز شاهد هستیم که معادلات جهانی با محور مقاومت تعریف می‌شود.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه امروز در نیا هر تصمیمی گرفته شود و به اسلام و انقلاب نگاهی داشته باشد نمی‌تواند شهید سلیمانی و محور مقاومت را نادیده بگیرد، تصریح کرد: انقلاب اسلامی مرزهای منطقه را در نوردیده است و تشکیل حزب‌الله، فاطمیون، حیدریون و غیره حاصل انقلاب اسلامی هستند. رژیم صهیونیستی که ادعای نیل تا فرات را داشت و استکبار جهانی از آن حمایت می‌کند، امروز مغلوب مقاومت است و مقاماتش به ناامنی‌های روزانه اعتراف می‌کنند.

داستان درخواست خرازی از رهبری درباره شهید سلیمانی و واکنش سردار به پیشنهاد ریاست جمهوری

حجت‌الاسلام خطیب افزود: در صحنه‌های منطقه و بین‌المللی ائتلاف‌های شکننده با رژیم صهیونسیتی شکل می‌گیرد و این رژیم از هرگونه اقدام علیه مقاومت و انقلاب اسلامی حذر می‌کند و این توانی است که مقاومت ایجاد کرده و این مقامی است که سرشناس‌ترین فرمانده منطقه از خود به جای گذاشته است.

محور مقاومت رو به گسترش است

وی یادآور شد: شواهدی وجود دارد که محور مقاومت رو به گسترش است و امیدواریم شاهد گسترش این محور به سمت آفریقا باشیم. ویژگی‌های منحصر به فرد محور مقاومت سبب شده تا نظم جدیدی در جهان به وجود آید و نظم مدنظر نظام سلطه به چالش کشیده شود.

وزیر اطلاعات اضافه کرد: اگر روزی قدرت شرق و غرب مطرح بود و می‌گفتند نظام غرب بر نظام شرق پیروز شده، امروز قدرت مقاومت توانسته هر دو نظام را به چالش بکشد؛ قدرت مقاومت غول‌های پوشالی را زمین زده و بستری را فراهم کرده تا به قدرت مقاومت طور دیگر نگاه کنند. طبق ادعای غرب، ایران در مدیترانه منافع آنها را با خطر مواجه کرده و همچنین در کنار روسیه در جنگ اوکراین به منافع غرب آسیب وارد می‌کند البته این ادعایی است که آنها مطرح می‌کنند. 

وی تصریح کرد: رئیس سازمان‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل می‌گویند محور مقاومت در انگلستان نفوذ کرده و امکان دارد به دیگر کشورهای اروپا تسری یابد، لذا قدرت مقاومت آرام آرام پایه‌های نظام سلطه را به چالش کشیده است. اساساً نظام سلطه و استکبار به دنبال تضعیف انقلاب و ایران نبوده بلکه به دنبال براندازی بوده‌اند و در اغتشاشات اخیر تصور کردند که می‌توانند ایران را از بین ببرند.

حجت‌الاسلام خطیب در پایان گفت: امامت، ولایت و اهل بیت علیهم‌السلام محور عمل جبهه مقاومت هستند و نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

داستان درخواست خرازی از رهبری درباره شهید سلیمانی و واکنش سردار به پیشنهاد ریاست جمهوری

در پایان این مراسم از سرفصل دو واحد درسی مکتب شهید سلیمانی و چهار کتاب رونمایی شد و همچنین از خانواده شهید زمانی‌نیا، هادی طارمی‌ و مظفرنیا و پورجعفری تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha