تولید اقتدار ملی با اتخاذ راهبرد عقلانی تقویت توان دفاعی و مقاومت فعال
کد خبر: 3929335
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
صدرالحسینی بیان کرد:

تولید اقتدار ملی با اتخاذ راهبرد عقلانی تقویت توان دفاعی و مقاومت فعال

کارشناس مسائل سیاسی تأکید بر تقویت توان دفاعی ـ بومی، مقاومت فعال و نفوذ منطقه‌ای را از جمله مؤلفه‌های تولید اقتدار ملی بازدارنده خواند و گفت: این الگوی تولید اقتدار عقلانیت‌محور در حوزه دفاعی می‌تواند در سایر حوزه‌ها مانند پیشرفت اقتصادی و توسعه همه‌جانبه کشور به کار گرفته شود و حتی مورد استفاده کشورهای علاقه‌مند به استقلال و مقاومت در مقابل نظام سلطه قرار گیرد.

سیدرضا صدرالحسینی

رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان اخیرشان در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح با بیان اینکه مبنای اقتدار در جمهوری اسلامی یک مبنای «عقلانیتی» است، فرمودند: «عقلانیت به معنای محاسبه‌ درست است؛ محاسبه‌ صحیح و درست و دستگاه محاسباتی سالم؛ عقلانیت به این معنا است. بعضی‌ها اسم عقل و عقلانیت را که می‌آورند، منظورشان از عقلانیت ترسیدن است؛ وقتی می‌گویند عاقل باشید، یعنی بترسید، یعنی منفعل باشید، یعنی از مقابل دشمن فرار کنید! نه، [این درست نیست]؛ ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند...؛ عقلانیت یعنی محاسبه درست. البته دشمن سعی می‌کند، عقلانیت به آن معنای غلط را تلقین کند، بعضی هم نادانسته گاهی حرف‌های دشمن را تکرار می‌کنند.»

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره عقلانیت‌محور بودن اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در اتخاذ راهبرد مقاومت فعال، نفوذ منطقه‌ای و توانمندی بومی دفاعی گفت: بررسی روندهای تولید اقتدار ملی در 42 سال گذشته نشان می‌دهد، برخی موضوعات و راهبردها، به منزله نقاط کلیدی و گرانیگاه این اقتدار، قابل توجه است. یکی از این راهبردهای اقتدارآفرین، مسئله مقاومت و عدم سازش در مقابل نظام سلطه است. این مقاومت به معنی ایستادن، درک و قبول ضربات نظام سلطه نیست بلکه به معنی آن است که مقاومت با هدف تقویت توانمندی داخلی و استفاده از نفوذ منطقه‌ای، تقویت همه ارکان و ابعاد اقتدار و قدرت ملی ایران را دنبال می‌کند.


بیشتر بخوانید: 


وی افزود: یکی از مهمترین ارکان این اقتدار ملی، توان دفاع مشروع بومی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 99 درصد توانمندی‌های دفاعی کشور وابسته به غرب بود، اما راهبرد اقتدارآفرین نظام بر قطع این وابستگی قرار گرفت و با شروع جنگ تحمیلی و اعمال تحریم‌های ظالمانه دشمن توانستیم گام به گام قدرت دفاعی بومی را تقویت کنیم و در حالی که در ابتدای دفاع مقدس توان ساخت یک فشنگ برای سلاح‌های سازمانی نیروهای مسلح را نداشتیم، اما با تلاش‌های مضاعف و شبانه‌روزی توانستیم به جایی برسیم که امروز به عنوان صادرکننده تسلیحات دفاعی در دنیا مطرح هستیم.

قدرت بازدارندگی برخاسته از عقلانیت در تصمیم‌گیری

صدرالحسینی اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های اصلی آمریکا برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران در 27 مهر سال جاری همین است و این امر بیانگر اقتدار ملی ایران در حوزه دفاعی و نظامی است و عقلانی بودن اتخاذ چنین سیاست و راهبردی توانسته برای کشورمان در منطقه پرآشوب غرب آسیا قدرت بازدارندگی ایجاد کند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: قطعا دستیابی به این توان دفاعی بازدارنده  و در عین حال پیش‌رونده براساس یک قوه عقلانی بوده است. در هر جنگ و دفاعی احساسات بر مسئولان و دولتمردان یک کشور حاکم می‌شود، اما نکته مهم تبدیل این احساسات و شور به شعور و عقلانیت است. نظام جمهوری اسلامی توانسته در این 42 سال با تبدیل شعارهای آرمانی خود به شعور انقلابی، به نقطه‌ای برسد که هیچ کشور و قدرتی توان و جرئت زدن ضربه نظامی به کشور را نداشته باشد.

وی تأکید کرد: این الگوی شعور همراه با شور انقلابی در حوزه دفاعی می‌تواند در سایر حوزه‌ها مانند پیشرفت اقتصادی و توسعه همه‌جانبه کشور به کار گرفته شود و حتی مورد استفاده کشورهای علاقه‌مند به استقلال و مقاومت در مقابل نظام سلطه قرار گیرد.

نفوذ منطقه‌ای، رکن اقتدار ملی

صدرالحسینی افزود: در کنار تقویت توان دفاعی، نفوذ منطقه‌‌ای جمهوری اسلامی نیز یکی از ارکان اقتدار ملی ماست. شاید زمانی نفوذ منطقه‌ای به عنوان هزینه‌کرد جمهوری اسلامی برای نهضت‌ها و جنبش‌های شیعی در نقاط مختلف تعبیر می‌شد. اما با تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری آمریکا در طول سال‌های گذشته مشخص شد، کسانی در کنار جمهوری اسلامی هستند که با نگاهی کاملا اعتقادی به آرمان‌های انقلاب اسلامی پایبند و متعهد هستند که نمود بارز آن در یک دهه گذشته در مقابله با تروریسم تکفیری و از جمله داعش و در عراق و سوریه مشاهده شد.

وی درباره برخی تلاش‌ها برای انحراف معنی عقلانیت گفت: عقلانیت تفاوت بسیار زیادی با ترس و فرار از دشمن دارد. عقلانیت در معنای دقیق به مفهوم بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در کشور و برخورداری از راهبردهای عالمانه برای تحقق اهداف است و دنبال کردن چنین عقلانیتی می‌تواند کشورهای مستقل را به اوج قدرت خود برساند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: جمهوری اسلامی هم ثابت کرده این چنین عقلانیتی توانسته کشور را از بحران‌های بسیار خطرناکی عبور دهد و ایران را به سطح قابل قبولی به لحاظ دفاعی، امنیتی و تأمین منافع ملی برساند.

جستجوی حل مشکلات داخلی در خارج به دور از عقلانیت است

صدرالحسینی درباره پشتوانه عقلانی مسئله حل مشکلات بر مبنای توانمندی‌های درونی و گره نزدن مسائل داخلی به تحولات خارجی گفت: این موضوعی است که اثبات شده است. در مسئله برجام جمهوری اسلامی با آمریکایی‌ها مذاکره کرد، اما مذاکره و گفت‌وگو نتوانست به حل مشکلات بینجامد. متأسفانه نگاهی در کشور شکل گرفت که می‌توان با مذاکره مشکلات کشور را حل کرد و بیگانگان در مسیر توسعه با ایران همکاری می‌کنند. اما تجربه نشان داد، سازش هزینه بیشتری برای کشور دارد، در حالی که مقاومت متکی بر عقلانیت دینی به قطع و یقین می‌تواند کشور را از پیچ‌های تاریخی عبور دهد.

وی در پایان بیان کرد: عقلانیت متکی بر دین می‌تواند جمهوری اسلامی را در مسیر توسعه همه‌جانبه کمک کند و نباید علیرغم شیطنت‌ها و توطئه‌های بیگانگان، امیدی به رفع مشکلات در خارج از مرزها داشت. البته این به معنای نفی مراودات و تعاملات سیاسی و اقتصادی با همه کشورها به جز یکی دو کشور نیست، اما بحث بر این است که نباید امیدی به خارج از مرزها و تحولات یک کشور خاص برای حل مشکلات کشور داشت و این امر قطعاً از عقلانیت مطلوب و واقعی به دور است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha