عقلانیت در حکمرانی شناخت واقعی توانمندی داخلی و قدرت دشمن است / ضرورت اصلاح ساختار قوه مجریه
کد خبر: 3929183
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
حسین کنعانی مقدم:

عقلانیت در حکمرانی شناخت واقعی توانمندی داخلی و قدرت دشمن است / ضرورت اصلاح ساختار قوه مجریه

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تأکید فراوان قرآن و اسلام بر عقلانیت در تصمیمات و رفتارها، گفت: این توصیه در امر حکومتداری به معنی شناخت صحیح و واقعی قدرت دشمن و تهدیدهای او و تخمین درست قدرت و ظرفیت‌های درونی است تا دچار افراط و تفریط نشویم و قدرت دشمن را چند برابر و قدرت خود را کمتر از میزان واقعی ارزیابی نکنیم.

حسین کنعانی مقدم

رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان اخیر در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح با بیان اینکه مبنای اقتدار در جمهوری اسلامی یک مبنای «عقلانیتی» است، فرمودند: «عقلانیّت به معنای محاسبه‌ درست است؛ محاسبه‌ صحیح و درست و دستگاه محاسباتی سالم؛ عقلانیّت به این معنا است. بعضی‌ها اسم عقل و عقلانیّت را که می‌آورند، منظورشان از عقلانیّت ترسیدن است؛ وقتی می‌گویند عاقل باشید، یعنی بترسید، یعنی منفعل باشید، یعنی از مقابل دشمن فرار کنید! نه، [این درست نیست]؛ ترسوها حق ندارند اسم عقلانیّت را بیاورند...؛ عقلانیّت یعنی محاسبه درست. البتّه دشمن سعی می‌کند عقلانیّت به آن معنای غلط را تلقین کند، بعضی هم نادانسته گاهی حرف‌های دشمن را تکرار می‌کنند.»

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیر کل حزب سبز، درباره سخنان رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه عقلانیت در اقتدار کشور و تلاش برخی برای تحریف معنی عقلانیت گفت: کسانی که از دشمن می‌ترسند، ترس خود را پشت معنای واقعی عقلانیت پنهان می‌کنند و عقلانیت را به انفعال و عقب‌نشینی تعبیر می‌کنند. در حالی که عقلانیت ایجاب کرده و می‌کند که نظام جمهوری اسلامی بر پایه اتکا به خود و نگاه به درون، در حوزه‌های اقتصادی، دفاعی، امنیتی و فرهنگی قوی شود و این افزایش قدرت، توان نظام و کشور را برای ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان بالاتر برده است.

عدم تأمین منافع ملی با راهبرد انفعال و عقب‌نشینی

وی تصریح کرد: تجربه هم نشان داده افرادی که براساس تعبیر انحرافی انفعال، ترس و عقب‌نشینی از عقلانیت عمل کردند نتوانستند گامی در جهت منافع ملی و قدرتمند شدن کشور بردارند. به همین دلیل در اسلام و آموزه‌های قرآنی بر عقلانیت و محاسبه واقع‌بینانه تأکید شده است.

کنعانی مقدم اظهار کرد: این توصیه در امر حکومتداری نیز به معنی شناخت صحیح و واقعی از قدرت دشمن و تهدیدات او و همچنین تخمین درست قدرت و ظرفیت‌های درونی است تا دچار افراط و تفریط نشویم و قدرت دشمن را چند برابر و قدرت خود را کمتر از میزان واقعی ارزیابی نکنیم. قرآن هم می‌فرماید: «وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ»؛ نترسیدن به شرط ایمان در واقع برخاسته از همین عقلانیت و شناخت دقیق توانمندی‌های خود است که باعث می‌شود مسلمانان در مقابل دشمن احساس حقارت و خودکم‌بینی نکنند.

42 سال مقاومت؛ بیانگر ظرفیت‌های عظیم درونی کشور

کنعانی مقدم درباره ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واقعی کشور برای مقابله با تحریم‌ها و فشار حداکثری آمریکا گفت: همین که جمهوری اسلامی 42 سال است در مقابل انواع و اقسام فشارها، تحریم‌ها، تهدیدهای آمریکا ایستاده و مقاومت کرده نشانه آن است که این قدرت هم تاکنون برخاسته از توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های درونی کشور بوده و حمایت خارجی در کار نبوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: کشور ما به لحاظ ظرفیت‌ها، توانایی‌ها، نیروی انسانی، زیرساخت‌ها و منابع یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیاست. در حالی که ملت ما در مقابل این حجم از فشارها، سختی‌ها و تحریم‌های گسترده ایستاده و مقاومت کرده، هر کشور دیگری در مقابل میزان بسیار کمتری از این فشارها قرار می‌گرفت، فرومی‌پاشید و تسلیم دشمن می‌شد و خود این حکایت از قدرت ماست.

جهش اقتصادی؛ تکمیل‌کننده پازل مؤلفه‌های قدرت ملی

وی یادآور شد: اگر این باور در مسئولان نهادینه شود می‌توان فراتر از مقاومت فعال و ایستادگی، رونق و جهش اقتصادی را نیز رقم زد، تا قدرت ملی در همه ابعاد و فراتر از بعد نظامی، امنیتی و سیاسی متبلور شود و دشمن به این نتیجه برسد که اساسا راهکار تحریم و فشار بی‌نتیجه است و آن را باید کنار بگذارد.

کنعانی مقدم درباره راهکارهای داخلی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و بی‌اثر کردن تحریم‌‌ها گفت: برای اداره کشور نیاز به قوای سه‌گانه قوی و حضور فعال مردم در صحنه ذیل هدایت‌های رهبری است. حال اگر هر یک از قوا ضعیف باشند و نتوانند به وظایف خود به درستی عمل کنند و یا مردم حضور و مشارکت فعالی در صحنه نداشته باشند کشور با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

دبیر کل حزب سبز ابراز کرد: لذا اگر ساختار قوا، به ویژه  قوه مجریه، به گونه‌ای باشد که نتواند مشکلات اقتصادی را حل کند قطعا نیاز به اصلاح ساختار در این قوه، در قالب اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام بانکی و اصلاح نظام مالیاتی و سایر اصلاحات ساختاری است. البته باید به یاد داشت هر تغییری منجر به بهبود وضعیت نمی‌شود و مهم آن است که تغییرات و اصلاحات به ویژه در ساختار اجرایی کشور مبتنی بر عقلانیت و واقع‌نگری باشد که اگر اینگونه شود می‌توان از بحران‌های پیش رو عبور کرد.

وی اظهار کرد: در دفاع مقدس هم زمانی که راهبرد دفاعی و جنگی کشور اصلاح شد و فرماندهان اصلی این نبرد تغییر کردند این تغییر به نفع کشور شد و دشمن را به عقب‌نشینی وادار کرد. براین اساس این اصلاح ساختاری نیز در وهله اول نیازمند باور نخبگان  و مسئولان به ضرورت این اصلاحات ساختاری و اجماع بر سر چگونگی انجام این اصلاحات مهم است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha