تعدد مراکز اعزام به نفع تبلیغ است / 30 هزار مسجد بدون روحانی
کد خبر: 3905912
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
معاون تبلیغ حوزه:

تعدد مراکز اعزام به نفع تبلیغ است / 30 هزار مسجد بدون روحانی

معاون تبلیغ حوزه علمیه با بیان اینکه حذف این معاونت از فرایند اعزام سبب شده که در مناسبت‌ها مبلغان کمتری اعزام شوند، اظهار کرد: از کل مساجد کشور حداقل 30 هزار مسجد فاقد روحانی و مبلغ‌اند و این امر خلأ بزرگی است که نتوانسته‌ایم مبلغان را در حد نیروی اداری یعنی با حداقل حقوق تأمین کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نبوی معاون تبلیغ حوزه علمیهحجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نبوی، معاون تبلیغ حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی با بیان اینکه تبلیغ دو وجه داخلی و بین‌المللی و روحانی و غیرروحانی دارد، گفت: در بعد بین‌المللی، گرایش به تفکرات دینی و اسلامی به ویژه شیعی در کشورهای مختلف رو به افزایش است و شاید یکی از علل آن ایستادگی ایران در طول 40 سال در برابر توطئه‌های جهانی باشد.

وی با بیان اینکه هشت سال جنگ بر کشور تحمیل شد و ایران با بیشتر کشورهای دنیا مقابله کرد، افزود: امروز با وجود همه تهدیدها و دشمنی دشمنان ایران تبدیل به قدرت موشکی و نظامی شده و کشور مستقلی در دنیا محسوب می‌شود که برای خودش تصمیم می‌گیرد. عین‌الاسد را مورد هدف قرار می‌دهد و رسماً مسئولیت آن را هم می‌پذیرد و با وجود تهدید انگلیس، کشتی این کشور را توقیف می‌کند.

قدرت حاکمیت تفکر دینی

نبوی اظهار کرد: این واقعیات برای دنیا مهم است؛ بزرگترین کشورهای اروپایی مانند انگلیس، آلمان و ... در برابر آمریکا مستقل نیستند و تجربه برجام این موضوع را نشان داد، ولی ایران خودش تصمیم گرفته و اجرا می‌کند و این روحیه برای کشورهای دنیا جذاب و این قدرت ناشی از حاکمیت تفکر دینی در ایران است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه با اشاره به وضعیت تبلیغ در داخل کشور، تصریح کرد: این همه ماهواره و فضای مجازی علیه ایران برنامه پخش می‌کنند و ایادی آن‌ها هم در داخل مشغول همکاری و از رسانه‌های فوق‌العاده دروغگو برخوردار هستند و سیطره رسانه‌ای دارند؛ وقتی عین‌الاسد مورد هدف قرار گرفت، ترامپ می‌گفت که هیچ اتفاقی نیفتاده و خبری نشده است، ولی وقتی مجروحان‌شان را به برخی کشورهای دیگر بردند، بالاخره بعد از یک ماه اعلام شد که بیش از صد مجروح داشته است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی باید از دین و انقلاب اسلامی دفاع کنیم، افزود: تحریم‌ها و شیطنت‌های سیاسی و اقتصادی سبب فشار به مردم و وضعیت بد اقتصادی می‌شود و مردم هم از چشم روحانیت می‌بینند، در برخی موارد هم مفاسدی وجود دارد که برخورد خوبی از سوی قوه قضائیه صورت می‌گیرد، ولی باعث نومیدی و ناراحتی مردم می‌شوند؛ دشمنان هم کاستی‌ها را به نظام نسبت می‌دهند تا مردم را بدبین کنند.

فعالیت 3350 مبلغ در نقاط محروم

نبوی با تأکید بر اینکه تمرکز رسانه‌ای دشمن بر روی همین موضوع قرار دارد، اظهار کرد: با همه این مسائل روحانیون در حد توان به وظیفه تبلیغی خود عمل می‌کنند؛ الان معاونت تبلیغ حوزه 3 هزار  و 350 روحانی در نقاط محروم کشور دارد که با خانواده خودشان به نقاط محروم رفته‌اند و تلاش می‌کنند تا به شبهات پاسخ دهند و مردم را در برابر توطئه‌ها حفظ کنند.

نبوی با بیان اینکه در وضعیت داخلی مشکلاتی وجود دارد که تبلیغ را مشکل می‌کند، ولی همچنان شاهد پیروزی‌هایی هستیم، ادامه داد: الان ببینید در این روزها، آمریکا چه وضعیتی دارد؛ اگر در ایران هر اتفاق کوچکی بیفتد بوق و کرنا می‌کنند، ولی چندین روز است که آمریکا شاهد درگیری و زد و خورد و کشته شدن و مجروح شدن مردم است، ولی صدای رسانه‌های معاند نظام و انقلاب درنمی‌آید. این حوادث پرده از چهره ننگین آمریکا برداشته که کمک به تبلیغ است.

معاون تبلیغ حوزه در پاسخ به اینکه در شبکه تبلیغ کشور موازی‌کاری وجود دارد که باعث آسیب است، تصریح کرد: قبلاً معاونت تبلیغ حوزه اعزام مبلغ داشت و در مناسبت‌ها و ایام مختلف مبلغانی را به نقاط گوناگون می‌فرستاد، ولی بعد از مدتی گفته شد که فقط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه و سازمان تبلیغات باید این کار را انجام دهند.

تعدد مراکز اعزام به نفع تبلیغ است

نبوی افزود: حذف معاونت تبلیغ حوزه از فرایند اعزام سبب شده تا در مناسبت‌ها حتی 8 هزار نفر هم اعزام نشوند؛ به نظر بنده این گونه فعالیت‌های موازی به نفع اعزام و تبلیغ بود؛ زیرا باعث ایجاد رقابت می‌شد؛ قبلاً حدود 17 هزار مبلغ اعزام می‌شد، ولی الان در برخی مناسبت‌ها، شش هزار مبلغ اعزام می‌شوند و گاهی به ده هزار هم می‌رسد. لذا تبلیغ ضربه خورد. در موازی‌کاری ممکن بود از بین 17 هزار  مبلغ ده تا 15 نفر هم اعزام تکراری باشد، ولی همان مدیریت می‌شد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه با تأکید بر اینکه جلوگیری از موازی‌کاری خسارت بزرگی به تبلیغ زده است، در پاسخ به اینکه در بحث محتوای تبلیغ به نظر می‌رسد کم‌توجهی به قرآن و احکام شرعی صورت می‌گیرد، چه چاره‌ای برای رفع این کار اندیشیده شده است؟ بیان کرد: ما 3 هزار و 350 مبلغ ثابت در کل کشور داریم که برخی حدود 20 سال در یک منطقه تبلیغ می‌کنند؛ همچنین 6 هزار مدرسه امین در کشور داریم؛ پیشنهاد ما اجرای طرح ثقلین بوده که شامل تبلیغ قرآن و احادیث و ادعیه است. در بحث قرآن هم بر روی مباحث فنی مانند تجوید و صوت و هم بر روی مفاهیم و تفسیر کار می‌شود.

برپایی جلسات تفسیر با حضور بیش از 3 هزار مبلغ

وی افزود: همه مبلغان حداقل در هفته یک یا دو جلسه تفسیر دارند؛ البته بخشی هم احکام است، کسانی که به تبلیغ می‌روند رساله ده مرجع به آن‌ها داده و چند وقت یکبار از مبلغان آزمون گرفته می‌شود که در ارتقای آنان مؤثر است؛ همچنین باید یک جلد تفسیر قرآن مطالعه و آزمون بدهند؛ بنابراین امور آموزشی در حال انجام و بخش جدی آن مربوط به قرآن است.

نبوی بیان کرد: 70 تا 80 هزار مسجد در کشور داریم که حداقل 30 هزار مسجد فاقد روحانی و مبلغ‌اند؛ این خلأ بزرگی است و نتوانسته‌ایم مبلغان را در حد نیروی کاملاً عادی اداری یعنی با حداقل حقوق تأمین کنیم؛ این افراد از قم با زن و فرزند به نقاط مختلف می‌روند و با حقوق متوسط یک میلیون و 400 هزار تومان معیشت خود را با سختی اداره می‌کنند، در حالی که روز و شب و تعطیل و غیرتعطیل هم ندارند.

انتهای پیام
captcha