راهی جز توجه به فرهنگ دینی برای توسعه و تحول نداریم / در تبلیغ دین عقب هستیم
کد خبر: 3905815
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱

راهی جز توجه به فرهنگ دینی برای توسعه و تحول نداریم / در تبلیغ دین عقب هستیم

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینكه فلسفه خلقت بشر و معنای توجه به حوزه فرهنگ، انسانیت انسان است، گفت: امروز اگر به دنبال توسعه، تحول و اصلاح ساختارها و کاهش آسیب‌ها و برون رفت از مشکلات نابسامان اجتماعی در اطراف و اکناف و جامعه بشری هستیم راهی جز ارج‌گذاری به دین، قلم، خبرنگار و فعالان و كارگزاران عرصه فرهنگ دینی نداریم.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام محمدصادق مهرابی، مدیركل تبلیغات اسلامی فارس ظهر امروز، 31 خردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با یادآوری اینكه اول تیرماه سالروز تأسیس تبلیغات اسلامی به فرمان امام است كه روز تبلیغ نامگذاری شده است، گفت: اساساً فلسفه خلقت بشر و معنای توجه به حوزه فرهنگ، همان انسانیت انسان است.

وی افزود: اگر فلسفه ارسال رسل و انزال كتب را رصد كنیم، ملاحظه خواهیم كرد كه نگاه خلقت و دین به انسان بوده است و حتی خاستگاه فلسفه انقلاب اسلامی نیز توجه به انسانیت انسان و فرهنگ بوده است.

مهرابی تأكید كرد: امروز هم اگر به دنبال توسعه، تحول و اصلاح ساختارها و کاهش آسیب‌ها و برون رفت از مشکلات نابسامان اجتماعی در اطراف و اکناف و جامعه بشری هستیم راهی جز ارج‌گذاری به دین، قلم، خبرنگار و فعالان و كارگزاران عرصه فرهنگ دینی نداریم.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینكه با تأكید بر اینكه هر جا كه فرهنگ دینی را تقویت كرده و بر روی آن سرمایه‌گذاری كردیم، آسیب‌ها كاهش پیدا كرده است، گفت: هر مقدار امروز نگران آسیب‌های اجتماعی در فضای جامعه و خانواده خود هستیم مربوط به جاهایی است که به فرهنگ دینی توجه نشده است یا این حوزه به حاشیه رانده شده است و این یک نگرانی و چالش جدی برای جامعه بشری خواهد بود.

اصول اساسی سازمان تبلیغات اسلامی

وی با یادآوری اینكه سازمان تبلیغات اسلامی دستگاهی زیر نظر مقام معظم رهبری است، سه اصل هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت را اصول مهم این سازمان عنوان كرد و گفت: یك رویكرد جدید نیز حجت‌الاسلام والمسلمین قمی به این سازمان اضافه كردند و آن بحث پیوست خدمات اجتماعی با كار فرهنگی و مردمی‌سازی فرهنگ است كه یكی از ضرورت‌های جدی دستگاه فرهنگی است.

مهرابی همچنین این نكته را یادآور شد كه كار سازمان تبلیغات اسلامی تصدی‌گری نیست بلكه تسهیل‌گری در امر فرهنگ دینی است و گروه‌های هدف این سازمان نیز هیئات مذهبی، كانون‌های فرهنگی، مداحان، بانوان فرهیخته و فعالان قرآنی است كه البته برخی از عملكردهای این سازمان نیز در فضای مجازی است.

وی با تأكید بر اینكه سازمان تبلیغات اسلامی هیچ‌گونه هزینه‌ای به روحانیان برای كار تبلیغ پرداخت نمی‌كند اما بستر را برای حضور طلاب و مبلغان دینی در شهرستان‌های محروم و فاقد روحانی فراهم می‌كند، گفت: ما هیچ درخواستی را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم.

فعالیت 7 هزار هیئت مذهبی

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس در ادامه سخنان خود از فعالیت 7 هزار و 800، 8 هزار كانون مداحان، یك هزار خانه و پایگاه و مؤسسات قرآنی و 300 خانه عالم در سطح استان خبر داد و گفت: همچنین تاكنون 3 هزار و 200 در سامانه بانوان فرهیخته استان ثبت‌نام كرده‌اند.

وی اظهار كرد: یكی از فعالیت‌های ما اعزام گروه‌های جهادی و تبلیغی به مناطق محروم است كه این كار را شب‌های جمعه به‌صورت هفتگی انجام می‌دهیم و مبلغان دینی به مناطقی كه فاقد روحانی هستند اعزام شده و كار تبلیغی را انجام می‌دهند.

سازمان تبلیغات اسلامی سیاسی نیست

مهرابی با تأكید بر اینكه نگاه سازمان تبلیغات اسلامی سیاسی نیست گفت: با تمام سازمان‌های فرهنگی كه در قالب نظام و انقلاب تعریف می‌شوند، همكاری داشته و از فعالیت‌های آنان حمایت می‌كنیم.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس همچنین در خصوص برنامه‌ریزی این سازمان در گام دوم انقلاب نیز گفت: باید آموزش گام دوم به‌عنوان آموزش ضمن تعریف شود و سازمان تبلیغات اسلامی آمادگی كامل برای اعزام استاد و تأمین محتوای آموزشی گام دوم انقلاب برای تمام ادوار استان با هزینه‌های خود سازمان دارد.  

وی با بیان اینكه از سال گذشته حركت‌هایی در زمینه گام دوم انقلاب آغاز كردیم، گفت: یكی از سیاست‌های گام دوم مردمی كردن حوزه تبلیغ بود كه در این راستا در هفته گذشته با كمك خیران به 7 هزار و 500 كمك مؤمنانه اهدا كردیم.

فراهم‌سازی اصول بیانیه گام دوم انقلاب

مهرابی با یادآوری بخش‌هایی از بیانیه گام دوم انقلاب گفت: بیانیه گام دوم انقلاب دارای سه اصل اساسی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است كه هر كدام از این‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی دارند و مهم‌ترین دستگاهی كه می‌تواند بستر این سه اصل را فراهم كند، سازمان تبلیغات اسلامی است و برنامه ما در عرصه تمدن‌سازی یك برنامه‌ دقیق است كه از مهدكودك‌ها برنامه‌ریزی محتوایی داریم كه نیاز به حمایت دارد.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینكه بسته‌های محتوایی خوبی در بحث خانواده، سبك زندگی، فضای مجازی، ارتباط گیری با جوانان و نوجوانان، ورود به مناطق آسیب‌پذیر و مواجه با مناطق حاشیه‌ای و سكونت‌گاه‌های غیررسمی تهیه كرده‌ایم، گفت: برای این كار نیز 76 امام محله در سطح استان فارس فعال شده است.

فعالیت 76 امام محله در فارس

وی به ارائه توضیحاتی در خصوص طرح «امام محله» و راه‌اندازی پایگاه‌های اجتماعی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی پرداخت و گفت: این طرح جدید سازمان برای استفاده از ظرفیت‌های مبلغان و مجموعه‌های فرهنگی در سطح شهرستان‌هاست و در آن یك مسجد محوری شناسایی شده و امام جماعت آن مسجد را آموزش‌های لازم و تخصصی می‌دهیم و حتی بسته‌هایی نیز در اختیار او قرار می‌دهیم مشروط به اینكه آن مسجد تبدیل به محل رجوع مردم شود و امام جماعت هم كار تسهیل‌گری، ارتباط گیری و رابط بین مردم و مسئولان باشد و اكنون 76 امام محله‌ای در سطح استان فعال شده است.

مهرابی ادامه داد: همچنین در سطح استان 11 پایگاه اجتماعی فعالیت می‌كند كه این پایگاه‌ها خدمات اجتماعی مشابه امام محله‌ای دارند و در آن از ظرفیت‌های مردمی استفاده شده و بین مسئولان و مردم ارتباط ایجاد می‌شود.

همراهی علم و دین در ایام كرونا

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس در ادامه سخنان خود به فعالیت‌های مجموعه‌های ذیل این سازمان در ایام شیوع كرونا اشاره كرد و گفت: همان كسانی كه دین را در مقابل علم قرار می‌دادند و می‌خواستند دوگانگی بین علم و دین را ایجاد كنند، وقتی بحث كرونا پیش آمد همراهی علم و دین و در كنار هم بودن علم و دین و خوشامدگویی دین به علم را مشاهده كردند چنانچه فعالیت 7 هزار و 800 هیئت مذهبی، 7 هزار مسجد، 8 هزار مداح و غیره در ایام شیوع كرونا تعطیل شد و همه این‌ها برای صحه گذاشتن به نگاه تخصصی علمی بود.

وی در عین حال این نكته را یادآور شد كه تعطیلی مساجد و هیئات مذهبی برای رعایت فاصله اجتماعی بود وگرنه درب‌های مساجد باز بودند زیرا تبدیل به قرارگاه‌هایی برای تولید ماسك و مواد ضدعفونی‌كننده شده بودند و همچنین هیئات مذهبی نیز فعالیت‌های خود را در فضای مجازی دنبال می‌كردند ضمن اینكه روضه‌های مجازی  و منبرهای مجازی نیز طی این ایام راه‌اندازی شدند.

مهرابی همچنین به فعالیت‌های طلاب در ایام كرونا اشاره كرد و گفت: تنها استانی كه اولین فوتی كرونا را با احترام تحویل گرفت و به خانواده آن‌ها آرامش داد و آن را مانند یك میت معمولی غسل داد و كفن كرد و طلاب بر روی جنازه او نماز خواندند، استان فارس بود كه این كار توسط طلاب جهادی انجام شد.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس بیان كرد: در بحث تداوم فعالیت‌های این مراكز ما تابع سیاست ستاد كرونا هستیم و هرچه دستور دهند آن‌ها را انجام خواهیم داد.

در تبلیغ دین عقب هستیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه هنوز مخاطبان زیادی وجود دارند كه ما نتوانستیم با آنان ارتباط برقرار كنیم، گفت: در برخی از نقاط پهنای اینترنت حضور دارد اما مبلغ دینی ما حضور ندارد لذا در تبلیغات عقب هستیم و امروز نقاط مختلفی در استان داریم كه نقاط كور تبلیغ هستند و این یك خلأ است كه باید جبران شود.

مهرابی با تصریح اینكه سازمان برای این مشكل برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دارد البته نیاز به خرد جمعی و حمایت جدی دولت هم دارد، به اولویت‌های این سازمان در سال جاری اشاره كرد و گفت: در سال جاری اولویت سازمان تبلیغات اسلامی مطالبه‌گری در حوزه عدالت است كه گروه‌های هدف ما بلندگوی مردم در مطالبه‌گری و مبارزه با فساد هستند.

تلاش برای مردمی كردن تبلیغ

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس، یكی دیگر از رویكردهای جدی این سازمان را مردمی كردن تبلیغ برشمرد و گفت: به دنبال گسترش تبلیغ چهره به چهره به خصوص در میان خانواده‌ها هستیم و البته در بحث خانواده نیز تفاهم‌نامه‌ای با مركز مشاوره نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشكی شیراز و بهار نیكو انعقاد كردیم.

وی فعالیت در 7 شهرستانی كه جدیداً به آمار شهرستان‌های فارس اضافه شده است را از دیگر برنامه‌های جدی سازمان تبلیغات اسلامی در سال جاری دانست و گفت: در جاهایی كه نمی‌توانیم اداره ایجاد كنیم، پایگاه اجتماعی یا كانون فرهنگی راه‌اندازی خواهیم كرد.

مهرابی با بیان اینكه فضای مجازی یكی از اولویت‌های سازمان تبلیغات اسلامی است اما متولی آن نیستیم ولی به‌عنوان یك دستگاه همراه فرهنگی به آن ورود كردیم، گفت: حوزه‌های رویکردی ما حوزه‌های مردمی و در کنار مردم است و ما قائل به سازمان تبلیغات اداری نیستیم  بلكه تلاش می‌كنیم تا در خطر هم كنار مردم باشیم چنانچه در شرایط شیوع كرونا و سیل فروردین سال گذشته نیز چنین كاری انجام دادیم و اصولاً سازمان تبلیغات اسلامی در بحران‌ها نقش مهمی در آرامش روانی جامعه دارد.

ارائه اطلس دقیق وضعیت فرق و مذاهب در فارس

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس به بحث فرق و مذاهب نیز اشاره كرد و گفت: یكی از فعالیت‌های جدی ما در حوزه فرق و مذاهب است كه می‌توانیم بگوییم یك اطلس دقیق از وضعیت فرق و مذاهب در سراسر استان را می‌توانیم ارائه دهیم البته باید بدانیم كه حوزه فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی در این عرصه پیشگیری است و برای آن نیز دوره‌های مختلف تربیت مربی تعریف كردیم از جمله تربیت بهائیت، عرفا و غیره و حتی اعتقاد داریم بیش از آنكه فرقه‌ها را بشناسیم باید شیعه را بشناسیم لذا دوره تربیت مربی شیعه‌شناسی نیز تعریف كردمی.

وی با بیان اینكه در حوزه فرق و مذاهب نیاز به هیچ استادی از بیرون از استان نداریم و در هر حوزه‌ای از فعالیت‌های فرق می‌توانیم استاد بومی اعزام كنیم كه پاسخگوی نیازها و ضرورت‌های حوزه نظری است، گفت: در این راستا با دستگاه‌های امنیتی نیز ارتباط نزدیكی داریم البته كار ما در این حوزه پیشگیری و آموزش مستبصرین است.

مهرابی همچنین گفت: نكته‌ای كه باید بدان توجه كنیم این است كه برخی از فرق در كشورمان فرقه نیستند بلكه فتنه هستند یك جریان به‌عنوان فرقه ورود پیدا كرده است اما سر از اسرائیل درمی‌آورد البته فعالیت ادیان الهی در كشورمان آزاد است ولی با فرقه‌ای كه بخواهد تبدیل به فتنه در باورهای دینی شود باید مقابله شوند زیرا این‌ها نه فرقه نه نحله هستند بلكه جریان‌هایی هستند كه باید با آن‌ها برخورد شود.

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس در ادامه یكی از ارکان جهش تولید را کار فرهنگی دانست و گفت: اگر کار فرهنگی نشد جهش تولید رخ نمی‌دهد و فرهنگ‌سازی است که می‌تواند توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد تا وقتی که جهش در عرصه فرهنگ رخ ندهد، مسلماً جهش تولید هم محقق نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha