نخست‌وزیر اسکاتلند: دولت انگلیس فروش سلاح به اسرائیل را متوقف ‌کند
کد خبر: 4201820
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵

نخست‌وزیر اسکاتلند: دولت انگلیس فروش سلاح به اسرائیل را متوقف ‌کند

حمزه یوسف نخست‌وزیر مسلمان اسکاتلند از دولت انگلیس خواست تا فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را متوقف کند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، حمزه یوسف، نخست‌وزیر مسلمان اسکاتلند، از دولت انگلستان خواست تا فروش تسلیحات به رژیم اشغالگر اسرائیل را متوقف کند، زیرا نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه انتقال سلاح و مهمات ممکن است ناقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه باشد.

حمزه یوسف در مصاحبه‌ای با میدل ایست آی تصریح کرد: صحنه‌هایی که در نوار غزه محاصره شده می‌بینیم، جایی که جمعیت 2.3 میلیون نفری با خطر قحطی مواجه هستند، نشان دهنده لزوم تعلیق مجوز صادرات سلاح به اسرائیل است.

یوسف افزود: دولت انگلیس باید تسلیح اسرائیل را متوقف کند. من نمی‌توانم واضح تر از این صحبت کنم و با توجه به صحنه‌های وحشتناکی که شاهد آن بوده‌ایم، بدون شک این صحنه‌ها نشان دهنده نقض قانون انسانی است.

وی ادامه داد: کشتن غیرنظامیان بیگناهی که پرچم‌های سفید را برافراشته‌اند، بمباران اردوگاه‌های آوارگان، بمباران مدارس و این واقعیت که می‌دانیم هزاران زن و کودک بی‌گناه کشته شده‌اند، باعث شده تا این سوال را بپرسیم که چگونه می‌توان اقدام برای تجهیز اسرائیل به سلاح را توجیه کرد؟

بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های صادرات دولتی توسط کمپین مخالفت با تجارت اسلحه  (Caat) - که یک گروه مستقر در انگلستان برای پایان دادن به تجارت جهانی تسلیحات است – اسرائیل از می 2015 مجوزهای صادراتی به ارزش حداقل 472 میلیون پوند (598 میلیون دلار) دریافت کرده است.

بر اساس استانداردهای صادرات تسلیحات دولت انگلیس، در صورتی که مشخص شود خطر آشکاری وجود دارد که از سلاح‌های انگلیسی در چنین تخلفاتی استفاده می‌شود، دولت موظف است مجوز صادرات تسلیحات را تعلیق کند.

یوسف همچنین تاکید کرد: حزب من به این موضوع نگاه خواهد کرد که برای اعمال فشار بیشتر بر دولت انگلیس چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. من نمی‌توانم توجیهی برای تسلیح اسرائیل برای ویران‌گری‌هایی که قبلاً دیده‌ایم بیابم.

در همین راستا، اسپانیا و بلژیک در اوایل ماه جاری، به دلیل تلفات بالای غیرنظامیان در نوار غزه، فروش تسلیحات به رژیم اشغالگر اسرائیل را تعلیق کردند.

انتهای پیام
captcha