برنامه تحولی جهاددانشگاهی نیازمند هم‌افزایی مدیران است
کد خبر: 4187730
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی:

برنامه تحولی جهاددانشگاهی نیازمند هم‌افزایی مدیران است

حسن فارسی گفت: هم‌افزایی و اشتراک‌گذاری اطلاعات مدیران در شبکه ملی جهاددانشگاهی در خصوص ارائه راهبرد در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و پشتیبانی در راستای تهیه برنامه تحول این نهاد بسیار تأثیرگذار است.

حسن فارسی، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهیبه گزارش ایکنا از قم، حسن فارسی، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در گردهمایی رؤسای جهاددانشگاهی که از صبح امروز، ۲۲ آذرماه در دانشگاه قم آغاز شده است، ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: جهاددانشگاهی به‌عنوان نهادی با واکنش سریع در عرصه علم و فناوری، لازم است ذیل بیانیه گام دوم انقلاب و با رویکرد تمدن‌سازی، به تحول در ساختار، مأموریت‌ها و راهبردهای خود بیندیشد.

وی با بیان اینکه نقش‌آفرینی جهاددانشگاهی در زمینه‌سازی مشارکت حداکثری در انتخابات حائز اهمیت است و می‌توان گفت هر انتخابات ایران اسلامی شب قدری در نظام اسلامی است، افزود: برای اصلاح، بهسازی و نوآفرینی، نیازمند نقشه راه هستیم و در ترسیم این نقشه راه باید توجه داشته باشیم که جهاددانشگاهی براساس ادبیات متعارف بروکراتیک شکل نگرفته است و مدل خاص خود را دارد و در نتیجه اگر امروز می‌خواهیم برنامه تحول برای این نهاد تدوین کنیم، نباید جهاددانشگاهی را با نگاه‌های تئوریک علم مدیریت و ادبیات بروکراتیک، تقلیل دهیم.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با بیان اینکه هم‌افزایی و اشتراک‌گذاری اطلاعات مدیران در شبکه ملی جهاددانشگاهی در خصوص ارائه راهبرد در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، پشتیبانی در راستای تهیه برنامه تحول این نهاد بسیار تأثیرگذار است، اظهار کرد: این گردهمایی مدیران جهاددانشگاهی، عرصه‌ای برای تهیه سند تحول و چشم‌انداز آینده این نهاد انقلابی است که این مهم در گرو درگیر شدن تمام اجزای جهاددانشگاهی است.

فارسی بر لزوم امیدآفرینی در جامعه تصریح کرد: دستاورد‌های جهاددانشگاهی به‌ویژه اقدامات مرکز درمان ناباروری رویان و وجود شخصیت‌های برجسته‌ای همچون دکتر آشتیانی که خود نمونه‌ بارز امید در جامعه است باید به جامعه منتقل شود.

وی گفت: باید به مدلی از تحول برسیم که در آن مدل، ارزش‌های جهاددانشگاهی نیز به بهترین شکل ممکن نمود داشته باشد و مأموریت‌های این نهاد در عرصه‌های مختلف آموزش، پژوهش و فناوری، فرهنگی و اشتغال و کارآفرینی با نگاه به این ارزش‌ها تعریف شوند.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در تدوین برنامه تحول جهاددانشگاهی به اسناد بالادستی نیز باید توجه ویژه‌ای شود و در رأس آن‌ها نیز، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی قرار دارد، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقشه راه چله دوم انقلاب را با رویکرد تمدن‌سازی ترسیم کرده است. 

وی افزود: در جهاددانشگاهی نیز باید با مشخص کردن نسبت این نهاد با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در مسیر تدوین برنامه تحول، وظایف جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد با واکنش سریع در عرصه علم و فناوری و نهادی از نهادهای تمدن‌ساز، بازآفرینی کنیم.

فارسی با بیان اینکه نوآفرینی و باز کردن مسیر در عرصه‌های جدید و در یک کلام پیشرو بودن، عامل اصلی موفقیت جهاددانشگاهی است و این ویژگی باید حفظ شود، بیان کرد: جهاددانشگاهی زمانی کارهایی را آغاز کرده است که در آن مقطع زمانی نیاز جامعه بوده، ولی امروز نیازهای کشور تغییر کرده است. در این شرایط نیز باید با بررسی دقیق، برخی رویکردها تغییر کند. همچنین در مسیر تدوین برنامه تحول نیازمند نگاه تمدن ‌ازی هستیم و باید فراتر از مرزهای کشور فکر کنیم.

انتهای پیام
captcha