نرم‌افزار جامع اصول فقه 3 با حضور آیت‌الله آملی لاریجانی رونمایی می‌شود
کد خبر: 4178790
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

نرم‌افزار جامع اصول فقه 3 با حضور آیت‌الله آملی لاریجانی رونمایی می‌شود

مراسم رونمایی از نرم‌افزار جامع اصول فقه3 روز پنجشنبه 11 آبان ماه با حضور آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت در مرکز نور در قم برگزار خواهد شد.

ارسال/  نرم‌افزار جامع اصول فقه 3 رونمایی می‌شودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال‌الدین بختیاری؛ مدیر علمی گروه فقه و اصول مرکز کامپیوتری نور، 8 آبان ماه در نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار جامع اصول فقه 3 با بیان اینکه مراسم رونمایی از این نرم‌افزار روز پنجشنبه، 11 آبان ماه با سخنرانی آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در قم برگزار خواهد شد، گفت: این نرم‌افزار همانطور که از نام آن پیداست سومین نرم‌افزار در این عرصه محسوب می‌شود و قبل از این که به صورت سی‌دی تولید شود به صورت دیسک در سالیان قبل تولید شده بود.

وی افزود: اولین نرم‌افزاری که تولید شد با نام نورالاصول منتشر شد و حاوی حدود 200 کتاب اصولی بود ولی بسیاری از امکانات امروزی را نداشت گرچه در همان موقع هم با استقبال بسیار خوبی مواجه شد زیرا در آن دوره هنوز طلاب خیلی از کتب را در اختیار نداشتند که بخواهند مطالعه کنند و این اثر نقش مهمی در تسهیل تحقیقات اصولی داشت.

بختیاری با بیان اینکه دوستان به فکر توسعه این کار در مرکز نور افتادند لذا نرم‌افزار اصول 2 با حدود 411 کتاب تولید شد، اضافه کرد: البته این کتب همگی از شیعه بود و کتب اهل سنت در آن وجود نداشت لذا با قابلیت بیشتری تولید شد یعنی اصول کفایه با شروح نوشته بر آن همراه شد در حالی که در نسخه اول فقط کتب اصولی وجود داشت همچنین جست‌وجوهای آن هم پیشرفته شد و امکان مقایسه میان برخی کتب هم ایجاد شد.

مدیر علمی گروه فقه و اصول مرکز کامپیوتری نور تصریح کرد: در مرحله بعد تصمیم بر این گرفته شد که در اصول فقه توسعه جدی‌تری ایجاد شود لذا مباحث علم اصول از مرحله کتابخانه به مرحله پژوهش ارتقا یافت یعنی در کنار اینکه کتابخانه غنی در اختیار محققان و کاربران قرار بگیرد در کنار آن کارهای پژوهشی هم صورت بگیرد لذا سراغ نمودارهای درختی رفتیم.

وی اضافه کرد: مجموعه کتب اصولی ملاحظه شد و در قالب درختواره در این نرم‌افزار ارائه شد تا کاربران مباحث را به راحتی بتوانند براساس ترتیب منطقی در اختیار داشته باشند و جایگاه مطالب مورد نیاز را پیدا کنند؛ این درختواره شامل 15 کتاب اصولی مانند رسائل و کفایه شیخ انصاری، کتب علمای ثلاثه، میرزای نائینی و آخوند خراسانی و آیات عظام امام خمینی، خویی و شهید صدر و ... است.

بختیاری با بیان اینکه این نمودار بسیار مفید و جذاب است، اظهار کرد: این مجموعه وقتی در اختیار محققان قرار بگیرد تمجید خواهند کرد البته ما مدعی بی اشکال بودن آن نیستیم و در مراحل بعد اصلاحات انجام می‌شود و به بالندگی بیشتری می‌رسد. این نرم‌افزار نمایه‌های مکمل هم دارد چون در قالب درختواه قرار نگرفته است و با عنوان نمایه مکمل در نرم‌افزار گنجانده شده است.

وی اضافه کرد: در قسمت کتابخانه با توجه به اهمیت آن تصمیم گرفتیم درختواره و کتابخانه هر دو در یک نرم‌افزار قرار بگیرد و از هم جدا نشوند؛ از کارهای مهم ما در بحث کتابخانه این است که اولا کتب اصولی را چند برابر کرده‌ایم زیرا در نرم‌افزار قبلی 400 کتاب وجود داشت ولی در این نرم‌افزار بیش از هزار و صد کتاب قرار داده شده است و 223 عنوان از این کتب هم کتب اصولی اهل سنت است زیرا علم اصول در بین مذاهب اهل سنت و شیعه رواج داشته است و چه بسا اهل سنت زودتر از شیعه وارد مباحث علم اصول شدند.

بختیاری ادامه داد: قسمتی هم در نرم‌افزار برای توضیح سایر بخش‌ها قرار داده شده است تا کاربر و مخاطب را راهنمایی کند البته سی‌دی‌های آموزشی هم در نرم‌افزار وجود دارد که کاربر از قبل می‌تواند آموزش‌ها را به صورت فیلم ملاحظه کنند.

انتهای پیام
captcha