نسخه سوم نرم‌افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) رونمایی شد
کد خبر: 4144382
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸

نسخه سوم نرم‌افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) رونمایی شد

نرم‌افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) حاوی حدود ۱۷۰ عنوان کتاب فارسی در ۳۸۴ جلد از آثار امام(ره) و آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و مجموعه آثار موضوعی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در آن گنجانده شده است امروز هشتم خردادماه رونمایی شد.

امام خمینیبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین رونمایی از مجموعه آثار امام خمینی(ره) مربوط به نسخه جدید(نسخه سوم) نرم‌افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) به ضمیمه آثار شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و مجموعه تبیان امروز، هشتم خردادماه با حضور حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، تولیت حرم امام خمینی(ره) و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و حجت‌الاسلام محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپيوتری علوم اسلامی (نور) در محل حسینیه جماران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام علی کمساری، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) طی سخنانی اظهار کرد: در آستانه سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام راحل(ره) بهترین سلام‌ها را به روح بلند امام(ره) و ارواح طیبه شهدا و کسانی که در راه اعتلای اسلام و اندیشه ناب امام(ره) تلاش کرده و جان‌فشانی کردند، تقدیم می‌کنیم.

وی افزود: در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) دو راهبرد اساسی در حوزه برنامه‌های مؤسسه مدنظر بوده است. راهبرد اول تعامل با همه نهادهای نظام است که باید با نهادهای مخالف دولتی و غیر دولتی تعامل روزافزورن داشته باشيم.

کمساری با بیان اینکه این راهبرد در برنامه پنج ساله‌ای که در مؤسسه تنظیم شد به صورت جدی پیش می‌رود، ادامه داد: تفاهم‌نامه‌های متعددی در این زمینه با نهادهای مختلف برقرار کرده‌ایم و فعالیت‌های فراوانی با سازمان‌های مختلف همچون مرکز نور، سازمان فرهنگ ارتباطات و ...انجام می‌دهیم. سیاست دوم مؤسسه موضوع فراهم کردم زمینه عمومی کردن دستاوردها و فعالیت‌های مؤسسه است تا فضایی فراهم شود که تمامی آحاد مردم بتوانند با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان به این ممکن دست پیدا کنند.

وی تصریح کرد: امروز تقریباً بهره‌گیری از آثار امام(ره) در فضای عمومی سهل و آسان نیست و مؤسسه در نظر دارد تا این امکان را فراهم کند که دانشمندان و محققان بتوانند از این منابع به راحتی استفاده کنند. در دوره جدید با توصیه تولیت مؤسسه بنا بر این شد که شرایط فراهم شود که مردم بتوانند به راحتی از این آثار و منابع استفاده کنند.

کمساری بیان کرد: نسخه سوم نرم‌افزار آثار امام خمینی(ره) برای همین تسهیل‌گری در راستای بهره‌گیری آسان مردم از آثار امام(ره) تهیه شده است. تاکنون تعداد ۲۰۵۰ مقاله در ویکی شیعه و ویکی فقه از اندیشه‌های امام(ره) تولید و بارگذاری شده و ۱۴۰۰ مقاله در حوزه فقه در این دو ویکی تهیه شده است. همچنین، ویکی امام سال گذشته ایجاد شد و این ویکی با ۱۱۲۶۷ صفحه بارگذاری شده که بسیار پربازدید بوده است.

وی اظهار کرد: رونمایی از نسخه سوم نرم‌افزار آثار امام(ره) نیز در راستای همین سیاست ایجاد شده و حدود ۱۷۰ عنوان کتاب فارسی در ۳۸۴ جلد از آثار امام(ره) و آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و مجموعه آثار موضوعی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در آن گنجانده شده است. همچنین، آثار مرحوم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و تبیان‌ نیز در این نرم‌افزار بارگذاری شده است. امروز به توفیق الهی گام‌های خوبی در بخش پژوهشی مؤسسه برداشته شده و امیدواریم به تدریج شاهد برگزاری رونمایی‌های مختلف از اقدامات جدید مؤسسه خواهیم بود. در دوره جدید تلاش شده که نه تنها از مزیت پژوهشی مؤسسه کاسته نشود بلکه بر گستره فعاليت‌ها نیز افزوده شود.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپيوتری علوم اسلامی (نور) نیز در سخنانی اظهار کرد: در باب بزرگی حضرت امام(ره) و اقدامات ایشان به ویژه در چنین جمعی جا دارد که نکته‌ای عرض کنم. بنده در ایام نوجوانی همراه با ابوی در این حسینیه حاضر شدم و آن چیزی که در ذهن من نقش بسته، احساس همراهان پس از اتمام سخنرانی امام(ره) بود که آن‌ها با صدای بلند اشک می‌ریختند.

ترویج اندیشه‌ها و سیره عملی امام خمینی(ره)

وی افزود: علیرغم زحمات فراوانی که تاکنون کشیده شده همچنان وظیفه سنگینی در قبال ترویج اندیشه‌ها و ارائه سیره عملی و منش ایشان در جامعه‌ داریم. مرکز نور به دنبال تسهیل دسترسی محققان به منابع و متون و توسعه علوم اسلامی است تا بتواند اندیشه‌های جهان تشیع را در اختیار محققان قرار دهد.

بهرامی گفت: امروز بزرگانی وجود دارند که آثار ایشان به صورت دیجیتال عرضه نشده و آثار آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. امروز بسیاری از محققان به دنبال دریافت منابع دیجیتالی از آثار بزرگان هستند. امروز آثار تولید شده در مرکز نور مورد استفاده مجموعه حوزه و مجموعه‌های علمی داخلی و خارجی قرار گرفته است.

وی افزود: بخش قابل توجهی از دانشگاه‌هایی که رشته‌های شرق شناسی و شیعه شناسی دارند امروز مطالعات خود را از بانک‌های دیجیتال انجام می‌دهند. ما اسلام ناب را از زبان امام(ره) و افراد پیرامون ایشان مانند رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌شناسیم. لذا به دنبال این هستیم که بتوانیم دین خود را به امام(ره) ادا کرده و بتوانیم آثار ایشان را به بهترین نحو به عموم مردم ارائه کنیم.

حجت‌الاسلام بهرامی بیان کرد: امروز به توفیق الهی با همکاری مؤسسه‌ تنظیم و نشر آثار امام(ره) این امکان فراهم شد که سومین نسخه نرم‌افزاری آثار امام(ره) را عرضه کنیم. تغییرات جدیدی که از آثار امام(ره) منتشر شده در این مجموعه موجود است. همچنین، اندیشه‌های حضرت امام(ره) در موارد ویژه به همراه مجموعه تبیان و آثار شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در رشته‌های مختلف فلسفه، علم، اخلاق،تفسیر، سیاست و ... نیز در این نسخه آمده و در بانک‌های اطلاعاتی مؤسسه و مرکز نور نیز گنجانده شده است.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام اکبر راشدی‌نیا‌، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپيوتری علوم اسلامی (نور) نیز در سخنانی بیان کرد: ابن عربی در یکی از ابواب فتوحات آورده که نفوس قویه وقتی در جایی حضور دارند، این نفس قوی اثری در آن مکان ایجاد می‌کند که تا ابد در آن مکان حضور دارد. حسینیه جماران نیز متأثر از وجود آن انسان الهی است که همگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: مجموعه آثار امام(ره) از مجموعه‌های شخصیت‌محور مرکز است. آثار قبلی مرکز بر محور آثار موضوعی، علمی و فقهی بود و از زمانی به این نتیجه رسیدیم که به آثار شخصیت‌ها بپردازیم که اولین شخصیت مدنظر حضرت امام(ره) بود. زمانی که این آثار تولید شد برخی اعتراض کردند که زمانی که آثار موضوعی هستند، آثار شخصیت‌ها چه فوایدی دارد.

امام(ره) شخصیت جامع‌الاطرافی بودند

حجت‌الاسلام راشدی‌نیا بیان کرد: امام(ره) شخصیت جامع‌الاطرافی بودند که آثار فراوانی در حوزه‌های مختلف فلسفی، فقهی، تفسیر و ... دارند. اگر نرم‌افزارهایی مانند آثار امام(ره) در دسترس باشد، دوستان ایشان می‌توانند به خوبی آرای ایشان را ترویج کرده و دشمنان نیز نمی‌توانند به اهداف خود در تخریب شخصیت امام(ره) بپردازند.

وی ادامه داد: برخی فقط به یکی از آثار امام(ره) استناد کرده و دیگر آثار امام(ره) را نمی‌شناسند. امام(ره) مبنا و معیار انقلاب اسلامی است. معیار هر حرکتی و سیاستی حضرت امام(ره) است که صورت این معیار نیز در آثار امام(ره) وجود دارد. برای اینکه بدانیم آنچه از امام(ره) رسیده است، صحیح است، باید به آثار ایشان مراجعه کنیم.

حجت‌الاسلام راشدی‌نیا با بیان اینکه نرم‌افزار تولیدی که امروز رونمایی می‌شود باید هر چند سال یک‌بار به روزرسانی شود، گفت: تمامی مطالب گنجانده شده در این نرم‌افزار برچسب‌گذاری شده است. این امکان وجود دارد که علاقه‌مندان در این نرم‌افزار هر آنچه از آثار امام(ره) را که می‌خواهند به خوبی جست‌‌وجو کنند.
وی تصریح کرد: جست‌وجویی که در این نرم‌افزار قرار دارد هوشمند است و علاقه‌مندان می‌توانند به راحتی به موضوع مورد نظر دست پیدا کنند. همچینن، همین نرم‌افزار در سامانه‌ای به نام ابر نور قرار گرفته و خارج‌نشینان می‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند. امروز بیش از نیمی از کاربران سامانه نورلایب از خارج‌نشینان هستند که آمار قابل قبولی است.

در ادامه و پس از برگزاری مراسم رونمایی از نرم‌افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره)، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، تولیت حرم امام(ره) طی سخنانی بیان کرد: امروز در آستانه ولادت امام رضا(ع) و روز مبارک میلاد ایشان هستیم که این مجموعه رونمایی می‌شود. امروز تقریباً کسی نیست که در حدود سن ما بوده و بخواهد تحقیق و مطالعه کند و از مجموعه مرکز نور بی‌نیاز باشد.

وی افزود: حیف است پیش از هر چیزی در حسینیه جماران یاد امام(ره)، فرزندان ایشان و شهدای گرامی نکنیم. در مواجهه با فضای مجازی خیلی‌ها همان مواجهه‌ای را به خرج می‌دهند که اوایل که بلندگو آمده بود، برخی مقدسان آن را به عنوان بوق شیطان تحریم کرده بودند. این‌ها واقعیت‌هایی است که خوب و بد وجود دارد و ما امکان نفی آن را نداریم. وقتی واقعیتی خود را به ما تحمیل می‌کند باید آن واقعیت را مدیریت کنیم.

استفاده بهینه از فضای مجازی

وی افزود: فضای عمومی که امروز تحت عنوان فضای مجازی وجود دارد، واقعیت دنیای ماست و خوب یا بد بودن آن چندان مهم نیست و بخواهیم و نخواهیم وجود دارد و ستیز با این واقعیت سر به صخره کوفتن است. بنده معتقدم مجموعه نور شاید از این جهت ارزشمند بود که خیلی زود فهمید باید از بستر مجازی استفاده کرد.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی اظهار کرد: این فضای مجازی دارای فواید و ضررهایی است که شاید توانسته برخی سبک زندگی‌ها را تغییر داده باشد. اما فواید زیادی نیز دارد و بستری است که باید از آن استفاده کرد و محاسنی دارد که همان‌گونه که به تعبیری در روایت اهل بیت آمده است که کلام ما را برای مردم بگویید، می‌توان از آن به خوبی بهره برد.

وی تصریح کرد: امروز خوب و بد در این حوزه معنا ندارد و نباید خود را گرفتار بحث‌های بیهوده در این حوزه کنیم. امروز باید بنگریم که راهکار حفظ هویت و فرهنگ در این حوزه چیست. لذا متدینان و انقلابی‌ها باید آینده‌پژوهی کنند و بدانند که با نفی و تقابل همیشه عقب سر قافله تمدن می‌دویم و عقب مانده‌ایم.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی بیان کرد: یکی از کارهایی که مرکز نور باید انجام دهد این است که وارد اپلیکیشن‌ها شود تا مردم به راحتی از آن استفاده کنند‌. البته کار بسیار ارزشمندی شده است. نکته بعدی همت دوستان در استفاده از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی است. اینجا باید به شدت از بسیاری از نهادهای فرهنگی کشور گلایه کرد که نسبت به بحث امام(ره) کم‌توجهی می‌کنند، در حالی که بحث شخص مطرح نیست بلکه بحث هویت جمهوری اسلامی است.

وی تصریح کرد: امام(ره) در بستر انقلاب حکم قرآن را در بستر دین دارد. هر چیزی با بنیان مرصوص انقلاب در تضاد بود باید کنار برود که این عین بحثی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر آن تأکید دارند. لذا باید همه همت کنند تا در این زمینه گام بردارند. امروز کار خوبی از سوی مؤسسه و مرکز نور انجام شده که امیدواریم از سوی نهادهای مختلف نیز پیگیری شود.

انتهای پیام
captcha