نقش شبکه امامت در صیانت از جایگاه ولایت فقیه بررسی شد
کد خبر: 4152317
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۵

نقش شبکه امامت در صیانت از جایگاه ولایت فقیه بررسی شد

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی‌های زمامدار جامعه اسلامی در زمان غیبت امام، گفت: جمهوری اسلامی با انتخاب رهبر، بر خط خلافت شرعی حرکت می‌کند.

آیت الله بهشتیبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله احمد بهشتی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری شامگاه دیروز، ۱۲ تیر در همایش «نقش شبکه امامت در صیانت از جایگاه ولایت فقیه»، گفت: آیه «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ» سوره نساء قرآن کریم به ما یادآوری می‌کند که چگونه از خداوند متعال و دستوراتی که در قرآن به واسطه پیامبر اعلام شده است، اطلاعت کنیم.

بهشتی با بیان اینکه بدون هیچ دلیلی باید امر و نهی پیامبر(ص) را اطاعت کرد و این دلیل بر عصمت است، گفت: از آیه «وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ» استنباط می‌کنیم که پیامبر معصوم است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در قرآن کریم اطاعات از والدین واجب آمده است، اظهار کرد: اما شرط اطاعت از والدین این است که اگر بخواهند کاری را انجام دهید که شرک است، نباید اطاعت کنید در صورتی که برای اطاعت خداوند و رسول او در آیات قرآنی شرطی ذکر نشده است.

وی ادامه داد: بنا به گفته ابن‌سینا، پیامبر گرامی اسلام از تمامی جهات تبلیغ امامت را انجام داده چراکه اسلام بدون امامت و رهبری معصوم ناقص است بنابراین پیامبر(ص) این وظیفه را برعهده داشته است.

بهشتی با بیان اینکه ابن سینا برای حاکم اسلامی ملاک‌ها و معیار‌هایی برای دوران غیبت امام معصوم بیان کرده است، تصریح کرد: اعلم‌تر به شریعت اولین مشخصه این فرد است.

بنا به گفته نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، ابن‌سینا این پرسش را که اگر در بین ما خلیفه منصوب پیامبر اکرم(ص) نبود تکلیف چیست؟ به خوبی پاسخ داده است؛ وظیفه امت خواهد بود که زمامدار را انتخاب کند و ملاک‌ها و معیار‌ها را بیان کند که اولین معیار اعرف به شریعت است و از لحاظ اخلاق و فضائل اخلاقی باید برجسته باشد و از لحاظ سیاست، مدیریت باید برازنده بوده و مردم باید انتخاب کنند و انتخاب مردم نیز ضابطه دارد و اگر بر این اساس نباشد، قاعده ندارد.

بهشتی با تأکید بر اینکه ابن‌سینا تمام موارد درخصوص ولی‌فقیه را براساس شرع مشخص کرده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی بر خط خلافت شرعی حرکت می‌کند؛ ابن‌سینا در انتخاب خلیفه معتقد است باید زمامداری به شخص اعقل سپرده شود و مردم فرد سیاست‌مدار، مدیر و مدبر را انتخاب کنند لذا شخص اعلم بدون اعقل باید در اختیار شخص انتخاب شده توسط مردم باشد.

انتهای پیام
captcha