توقع موضع‌‏گیرى دین در هر حوزه از حیات انسان وجود دارد
کد خبر: 4147124
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
آیت‌الله هادوی تهرانی:

توقع موضع‌‏گیرى دین در هر حوزه از حیات انسان وجود دارد

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: در هر حوزه از حیات انسان، خواه فردى و خواه اجتماعى، توقع موضع‌‏گیرى دین و ارائه رهنمود وجود دارد.

مهدی هادوی تهرانیبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، 21 خردادماه در افتتاحیه همایش بین‌المللی «ظرفیت‌شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکردی مقارن» که به همت پژوهشکده فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه اسلام دین خاتم و کامل‌‏ترین دین مُرسَل است، گفت: از این‌رو، در هر حوزه از حیات انسان، خواه فردى و خواه اجتماعى، توقع موضع‌‏گیرى دین و ارائه رهنمود وجود دارد. 

وی افزود: این رهنمودها که در واقع عناصر تشکیل‌دهنده دین محسوب می‌شوند، به دو دسته قابل تقسیم‌ هستند که دسته اول عناصر دینی‌اى هستند که نُمُود جهان‌‏بینى اسلام در یک حوزه‌ خاص، مانند سیاست یا اقتصاد است و نسبت بین آن‌ها و جهان‌‏بینى اسلامى، همان نسبت جزئى به کلى، یا صغرا به کبرا است. 

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: این‌گونه عناصر که از قبیل قضایاى «هست» محسوب می‌شوند، رنگ کلامى ـ فلسفى دارند، مانند سلطه‏‌ تکوینى خداوند در حوزه‌ مباحث سیاسى، یا رازقیّت او در زمینه‏‌ اقتصاد که ما از این عناصر به عنوان «فلسفه» یاد می‌کنیم. 

وی بیان کرد: پس «فلسفه‌ سیاسى اسلام» مجموعه عناصرى از اسلام در حوزه‌ سیاست است که نُمُود جهان‌‏بینى داشته و از جزئیات آن محسوب می‌‏شود.

آیت‌الله هادوی تهرانی در تبیین دسته دوم گفت: دسته دوم، عناصر دینی‌‏ هستند که نتایج جهان‌‏بینى اسلامى، به‌ویژه فلسفه‌ آن یعنى عناصر دسته اول هستند و این عناصر از قبیل قضایاى «باید» هستند و جنبه‌ اعتبارى دارند و به نوبه‌ خود به دو گروه تقسیم می‌‏شوند.

وی بیان کرد: برخى از این عناصر جنبه‌ زیربنا براى بقیه دارند، و به نحوى آن‌ها را تبیین و تعیین می‌کنند و این عناصر یا به صورت اصول و امور مسلم در یک زمینه‌ هستند که از آن به «مبانى» یاد می‌‏کنیم و یا اغراض و مقاصد دین را در یک حوزه‌ مشخص می‌کند که به آن «اهداف» می‌‏گوییم. 

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: مجموعه‌ این مبانى و اهداف، «مکتب» را تشکیل می‌‏دهند، پس «مکتب سیاسى اسلام» همان مجموعه‌ مبانى و اهداف سیاسى اسلام است.

وی در تبیین گروه دوم گفت: بر اساس مبانى موجود در یک زمینه، براى رسیدن به اهداف همان زمینه، مجموعه‌ عناصرى در دین ارائه شده است که از آن به عنوان «نظام» یاد می‌‏شود که در واقع دستگاه نهادهاى جهان‌‏شمول است و بنابراین، ما در هر ساحت از حیات بشر با سه گروه از عناصر جهان‌‏شمول فلسفه، مکتب و نظام، مواجه هستیم که بین آن‌ها ارتباط مستحکم و منطقى وجود دارد.

انتهای پیام
captcha