به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیتالله مهدی هادوی تهرانی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، 21 خردادماه در افتتاحیه همایش بینالمللی «ظرفیتشناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکردی مقارن» که به همت پژوهشکده فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه اسلام دین خاتم و کاملترین دین مُرسَل است، گفت: از اینرو، در هر حوزه از حیات انسان، خواه فردى و خواه اجتماعى، توقع موضعگیرى دین و ارائه رهنمود وجود دارد.
وی افزود: این رهنمودها که در واقع عناصر تشکیلدهنده دین محسوب میشوند، به دو دسته قابل تقسیم هستند که دسته اول عناصر دینیاى هستند که نُمُود جهانبینى اسلام در یک حوزه خاص، مانند سیاست یا اقتصاد است و نسبت بین آنها و جهانبینى اسلامى، همان نسبت جزئى به کلى، یا صغرا به کبرا است.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: اینگونه عناصر که از قبیل قضایاى «هست» محسوب میشوند، رنگ کلامى ـ فلسفى دارند، مانند سلطه تکوینى خداوند در حوزه مباحث سیاسى، یا رازقیّت او در زمینه اقتصاد که ما از این عناصر به عنوان «فلسفه» یاد میکنیم.
وی بیان کرد: پس «فلسفه سیاسى اسلام» مجموعه عناصرى از اسلام در حوزه سیاست است که نُمُود جهانبینى داشته و از جزئیات آن محسوب میشود.
آیتالله هادوی تهرانی در تبیین دسته دوم گفت: دسته دوم، عناصر دینی هستند که نتایج جهانبینى اسلامى، بهویژه فلسفه آن یعنى عناصر دسته اول هستند و این عناصر از قبیل قضایاى «باید» هستند و جنبه اعتبارى دارند و به نوبه خود به دو گروه تقسیم میشوند.
وی بیان کرد: برخى از این عناصر جنبه زیربنا براى بقیه دارند، و به نحوى آنها را تبیین و تعیین میکنند و این عناصر یا به صورت اصول و امور مسلم در یک زمینه هستند که از آن به «مبانى» یاد میکنیم و یا اغراض و مقاصد دین را در یک حوزه مشخص میکند که به آن «اهداف» میگوییم.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: مجموعه این مبانى و اهداف، «مکتب» را تشکیل میدهند، پس «مکتب سیاسى اسلام» همان مجموعه مبانى و اهداف سیاسى اسلام است.
وی در تبیین گروه دوم گفت: بر اساس مبانى موجود در یک زمینه، براى رسیدن به اهداف همان زمینه، مجموعه عناصرى در دین ارائه شده است که از آن به عنوان «نظام» یاد میشود که در واقع دستگاه نهادهاى جهانشمول است و بنابراین، ما در هر ساحت از حیات بشر با سه گروه از عناصر جهانشمول فلسفه، مکتب و نظام، مواجه هستیم که بین آنها ارتباط مستحکم و منطقى وجود دارد.
انتهای پیام