زنی که چهره ارتباطات را در قطر تغییر داد
کد خبر: 4139228
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷

زنی که چهره ارتباطات را در قطر تغییر داد

حصه الجابر بعد از رسیدن به پست وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات قطر آزادسازی بازار مخابرات این کشور را رهبری و به نوعی عصر انتخاب و رقابت را در صنعت مخابرات قطر آغاز کرد.

حصه الجابر (Hessa Al Jaber)، مهندس و چهره برجسته دانشگاهی قطری

به گزارش ایکنا، حضور و فعالیت زنان در مناصب بالای کشوری در خاورمیانه قدمت و سابقه زیادی ندارد. با این همه بسیاری از زنان مسلمان در کشورهای منطقه غرب آسیا به دلیل دسترسی بهتر به منابع آموزشی و تغییرات اجتماعی توانسته‌اند به مدارج بالایی در دانشگاه و حتی در دولت برسند.

از سوی دیگر، تغییر نگاه حاکمیتی در بسیاری از کشورهای منطقه که رشد و توسعه جوامع خود را منوط بر حضور بالای هر دو جنس در جامعه و استفاده از قابلیت‌ها و توانمندی زنان دانسته‌اند، باعث شده که شاهد نسل جدیدی از زنان مسلمان باشیم که در کنار پایبندی به سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی موفقیت‌های قابل توجهی کسب کرده‌اند.

قطر از جمله کشورهای منطقه غرب آسیا است که تغییر نگرش حاکمان آن برای توسعه کشور نتیجه بخش بوده و این کشور دیگر صرفاً متکی به درآمدهای نفتی نیست. حاکمان و سیاست‌گذاران قطری به خوبی دریافته‌اند که توسعه کشور در دنیای کنونی بیش از هر چیز نیازمند استفاده کامل از سرمایه انسانی است.

حضور زنان در رده‌های بالای مدیریتی در قطر مقوله چندان گسترده‌ای نیست با این همه یکی از زنان قطری توانسته سنت‌شکنی کرده و در بالاترین رده‌های مدیریت دولت قطر حضور داشته باشد.

موفقیت بزرگی برای زنان قطری

حصه الجابر (Hessa Al Jaber)، مهندس و چهره برجسته دانشگاهی قطری یکی از معدود زنانی است که در دولت قطر موفق به حضور در بالاترین رده‌های مدیریتی و به اولین وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در قطر پس از تشکیل کابینه جدید شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در سال 2013 تبدیل شد.

حصه الجابر

الجابر در سال 1959 در دوحه قطر متولد و در سال 1981 از دانشگاه کویت با مدرک لیسانس مهندسی عمران فارغ‌التحصیل شد. او در سال 1986 مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر را از دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن دی سی ایالات متحده آمریکا گرفت و دکترای خود را در 1990 در همین دانشگاه دریافت کرد. الجابر از سال 1990 تا 1997 به عنوان استادیار در دانشگاه قطر خدمت کرد و از سال 1997 تا 2000 کرسی علوم کامپیوتر در دانشگاه قطر را بر عهده داشت.

او از سال 2005 تا 2013 به عنوان مدیر برنامه و مشاور فناوری اطلاعات در Ooredoo خدمت کرد و از سال 2005 تا 2013 سمت دبیرکلی شورای عالی فناوری اطلاعات و ارتباطات را بر عهده داشت.

اما بزرگترین اتفاق زندگی الجابر در سال 2013 رقم خورد. در این سال الجابر با فرمان امیر قطر تبدیل به اولین وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در قطر شد تا دوران تازه‌ای در زندگی کاری وی به عنوان یک زن مسلمان رقم بخورد.

نگاهی به زندگی زنی که چهره ارتباطات را در قطر تغییر داد

الجابر در دوران تصدی خود، آزادسازی بازار مخابرات قطر را رهبری کرد و به نوعی عصر انتخاب و رقابت را در صنعت مخابرات این کشور آغاز کرد. او پیشگام نوسازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات قطر بود و این کار با اقداماتی از جمله تأسیس شبکه پهن باند ملی قطر، شرکت ماهواره‌ای اشیل ست قطر(Eshailsat- Qatar Satellite Company)، و مالومتیا ـ ارائه‌دهنده پیشرو خدمات فناوری و راه حل‌های حرفه‌ای در قطر انجام داد. او در ساده‌سازی فرآیندها برای شفاف‌تر کردن دولت با طرح‌های دولت الکترونیک نقش داشت.

الجابر با ایجاد مرکز فناوری کمکی قطر (MADA)، ابتکارات متعددی را برای تبدیل قطر به جامعه‌ای فراگیرتر از طریق ICT رهبری کرده است که افراد دارای معلولیت را در قطر توانمند می‌کند و در ساده‌سازی فرآیندها برای شفاف‌تر کردن دولت نقش مؤثری داشته که با ابتکارات دولت الکترونیک قابل دسترسی است.

نگاه رو به جلو به ارتباطات در قطر

الجابر در سال 2012 و در اجلاس ارتباط عربی(Connect Arab Summit) در دوحه قطر طی سخنانی گفت: «هدف ما تا سال 2015 باید این باشد که هیچ کس از دسترسی به هر شکلی از ارتباطات دیجیتال محروم نشود و همه بخشی از وب متصل منطقه‌ای و جهانی باشند. جهان عرب از نظر توسعه عقب است و ما این را می‌دانیم. اما، این را هم می‌دانیم که عزم خود را برای جهش چندین دهه از مراحل رشد داریم. در واقع، دلگرم‌کننده است که برخی کشورها در جهان عرب در حال حاضر از نظر ارتباط کلی در بین 30 کشور برتر جهان قرار دارند و در عین حال ناامید‌کننده است که سایر کشورهای عربی به شدت از نظر آمادگی شبکه، حتی در رابطه با موقعیت اقتصادی خود، عقب مانده‌اند.»

تجليل از خدمات حصه الجابر در حوزه فناوری ارتباطات

فهرست افتخارات الجابر شگفت‌انگیز است. الجابر به دلیل خدمات خود، در 24 دسامبر 2008 از سوی وزارت کشور قطر به عنوان «شخصیت ملی سال» به منظور قدردانی از چهره‌های کلیدی قطری که در آن سال سهم قابل توجهی داشتند، تجلیل شد. در سال 2012 نیز از سوی Arabian Business به عنوان سی‌امین زن قدرتمند عرب انتخاب شد.

در سال 2013، او در فهرست 500 عرب قدرتمند جهان در مجله Arabian Business و در فهرست 100 زن قدرتمند عرب در سال 2013 در رتبه 20 قرار گرفت.

علاوه بر این، وب‌سایت Mashable، که اخبار رسانه‌های اجتماعی جهانی را پوشش می‌دهد، او را در میان هشت زن مؤثر در زمینه فناوری در سراسر جهان در طول دهه 2000 معرفی کرد.

انتهای پیام
captcha