تعجب شرکت‌کنندگان مسابقه عطرالکلام عربستان از کیفیت بالای تلاوت در ایران
کد خبر: 4132772
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵
یونس شاهمرادی بیان کرد:

تعجب شرکت‌کنندگان مسابقه عطرالکلام عربستان از کیفیت بالای تلاوت در ایران

یونس شاهمرادی، دارنده رتبه نخست دومین دوره مسابقات قرآن عطرالکلام عربستان در بدو ورود به ایران، با اشاره به تعجب شرکت‌کنندگان از کیفیت بالای تلاوت در ایران، گفت: بسیاری گمان می‌کردند چون زبان ایرانی‌ها فارسی است حتماً در تلاوت مشکل دارند و نمی‌توانند قرآن بخوانند.

بازگشت یونس شاهمرادی به کشور در میان استقبال گرم فعالان قرآنی؛ طنین کلام وحی در فرودگاه امام

به گزارش خبرنگار ایکنا، فرودگاه امام خمینی(ره) تهران، عوامل این فرودگاه، مسافران و حاضران در آن عصر یکشنبه، 20 فروردین‌ماه با طنین‌انداز شدن کلام وحی و عطر صلوات در فضا غافلگیر شدند تا با نگاه‌هایی از سر کنجکاوی استقبالی متفاوت از یک مسافر را نظاره کنند.

مسافری که طی روزهای اخیر یکی از چهره‌های اصلی فضای مجازی و رسانه‌ای کشور بود، کسی که توانست پس از سال‌ها نام ایران و پرچم مقدس جمهوری اسلامی را در عربستان سعودی بالا نگه دارد تا تلاوت قاری ایرانی در مهد نزول قرآن بیشتر از هر زمان دیگری جلو‌ه‌گری کند.

یونس شاهمرادی، قاری جوان و شایسته کشور و دارنده رتبه اول دومین دوره مسابقات عطرالکلام عربستان عصر امروز در میان استقبال گرم خانواده، دوستان، قرآن آموزانِ مدرسه تلاوت سبیل الرشاد و قاریان نوجوان و جوان کشورمان وارد کشور شد.

دوستانی که دقایق زیادی را به انتظار نشستند تا به محض ورود مسافری که سال‌ها پشت یک رحل مشق عشق کرده بودند، نگاه‌ها و لبخندهایشان در هم گره بخورد و در خیالشان آینده‌ای شبیه به او را برای خود تصویر کنند.

ایرانی‌ها همیشه سعی داشته‌اند لحظات سخت انتظار را با هنرنمایی‌های خود قابل تحمل‌تر کنند، در فرودگاه امام خمینی(ره) هم که این روزها خداحافظی‌های بسیار بیشتری را به خود دیده است تا هم‌آغوشی مسافران از غربت رسیده، قرآن‌آموزان مدرسه تلاوت سبیل‌الرشاد و دوستان و آشنایان یونس شاهمرادی با هم‌خوانی کلام وحی و صلوات بر محمد و آل محمد لحظات زیبایی را برای دیگر مسافران رقم زدند و البته انتظار خود برای رسیدن مسافرشان را قابل تحمل کردند.

در مراسم استقبال از این قاری جوان که شاید یکی از باشکوه‌ترین مراسم‌های استقبال از قاریان و حافظان کشورمان بوده است، علاوه بر دوستان و قران‌آموزان هم‌جلسه‌ای، قاریان بین‌المللی همچون احمد ابوالقاسمی، داوود جعفری و سعید پرویزی نیز حضور داشتند و علاوه بر آن‌ها علی محرابی و منصور کاظمی دو نفر از اساتید اصلی یونس شاهمرادی در جریان یادگیری تلاوت قرآن کریم نیز خود را به فرودگاه امام رسانده بودند تا تا شاگرد روزهای نه چندان دور خود با سرافرازی تمام در آغوش بگیرند.

بازگشت یونس شاهمرادی به کشور در میان استقبال گرم فعالان قرآنی؛ طنین کلام وحی در فرودگاه امام

یونس شاهمرادی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد این مسابقات، گفت: با توجه به اینکه در این مسابقات قاریان بسیاری حضور دارند و هیچ محدودیتی برای حضور شرکت‌کنندگان به لحاظ کمیت وجود ندارد، لذا از سطح بسیار بالایی برخوردار بود.

وی افزود: این رقابت‌ها شبیه مسابقات ایران یا مالزی و یا هر مسابقه بین‌المللی دیگری نیست که فقط قرائت تحقیق باشد، در این مسابقات هم قرائت تحقیق و هم قرائت ترتیل را شاهد بودیم و همه می‌دانیم در قرائت ترتیل کشورهایی همچون عربستان و مراکش از سطح بسیار بالایی برخودار هستند، همین موضوع کار را سخت کرده بود چرا که در ترتیل قاری راحت‌تر است.

شاهمرادی در ادامه در مورد نحوه حضور خود در این مسابقات بیان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته سیدجاسم موسوی در این مسابقات شرکت کرده و رتبه چهارم را به دست آورده بود، من هم تصمیم گرفتم شرکت کنم و خدا را شاکرم که حضوری موفقیت‌آمیز داشتم. در این مسابقات قاریان دیگری از ایران هم حضور داشتند.

دارنده رتبه اول مسابقات قرآن عطرالکلام عربستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که تلاوت شما چه ویژگی‌هایی داشت که توانست رتبه اول را در عربستان به دست بیاورد، گفت: قبل از هر چیز لطف خدا بود و در ادامه به قول قرآنی‌ها استاد رفعت کار خودش را کرد. با توجه به اینکه به سبک محمد رفعت تلاوت داشتم، احساس می‌کنم این سبک تلاوت اثر خودش را گذاشت.

شاهمرادی در ادامه در مورد مراحل مختلف این مسابقات، تصریح کرد: این مسابقات در مجموع هفت مرحله داشت که سه مرحله در ایران و به صورت مجازی و چهار مرحله هم در کشور عربستان برگزار شد. رقابت هم به این صورت بود که هر قاری سه تلاوت انجام می‌داد و اگر پذیرفته می‌شد به مرحله حضوری راه می‌یافت.

این قاری جوان اظهار کرد: پس از برگزاری مراحل مجازی 52 نفر به مرحله حضوری راه پیدا کردند. از بین این تعداد یک رقابت مقدماتی که پخش تلویزیونی نداشت، برگزار شد تا 32 نفر به مرحله بعد که مرحله یک هشتم نهایی بود، راه پیدا کنند. در ادامه مرحله نیمه نهایی و نهایی برگزار شد که این سه مرحله دارای پخش تلویزیونی بودند.

دارنده رتبه اول دومین دوره مسابقات قرآن عطرالکلام عربستان در پاسخ به سؤالی در مورد زمان دریافت جایزه این مسابقات و بازخوردی که در فضای مجازی کشورمان داشته است، گفت: با توجه به اینکه بانک‌های ایرانی در تحریم هستند، دریافت جایزه مقداری با مشکل همراه خواهد بود ولی به هر صورت در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

بازگشت یونس شاهمرادی به کشور در میان استقبال گرم فعالان قرآنی؛ طنین کلام وحی در فرودگاه امام

وی در مورد برنامه‌های خود برای بعد از این مسابقات نیز گفت: هنوز به نتیجه قطعی برای حضور در مسابقات در آینده نرسیده‌ام، فرصت زیادی باقی مانده است تا در مورد این موضوعات فکر کنم، باید دید چه پیش می‌آید.

شاهمرادی همچنین در مورد استقبال گسترده‌ای که از او به عمل آمده است، گفت: فکر نمی‌کردم مسابقات عربستان تا این اندازه برای قرآن‌آموزان جذابیت داشته باشد، این مسابقات یکی از سخت‌ترین مسابقات دنیا هست و تا جایی که اطلاع دارم در ایران تنها آقای شاکرنژاد توانسته است رتبه اول را کسب کند و برای همین بازخورد قابل توجهی در فضای مجازی پیدا کرد.

این قاری جوان کشورمان در ادامه در پاسخ به این سؤال که برخی گمان می‌کنند کسب رتبه اول از سوی یونس شاهمرادی ناشی از بهبود روابط سیاسی دو کشور است، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم و شاید تأثیرگذار بوده باشد. 


فیلم | گفت‌وگوی ایکنا با «شاهمرادی» در میان استقبال اهالی قرآن


وی همچنین در مورد تعامل برگزارکنندگان و دیگر شرکت‌کنندگان با یک قاری ایرانی در این مسابقات اظهار کرد: مسئولان جز احترام چیز دیگری از خود نشان ندادند، بعد از اینکه اولین تلاوت من پخش شد و داوران خیلی تعریف کرده بودند، مقداری کار سخت شد و برای من حضور در رستوران سخت شده بود چون ظاهراً برای عده‌ای سخت بود که داوران از یک قاری ایرانی تعریف کنند و یک ایرانی بیاید در مسابقات عربستان شرکت کند. ولی رفته رفته در مراحل دوم و سوم که تلاوت‌های دیگری هم انجام دادم، فضا بسیار بهتر شد.

شاهمرادی اظهار کرد: با شرکت‌کنندگان هم تعاملات خوبی داشتم و گاهی تلاوت قاریان ایرانی و از جمله سعید پرویزی را در دورهمی‌ها که پخش می‌کردم همه از کیفیت بالای تلاوت در ایران متعجب بودند، بسیاری گمان می‌کردند چون زبان ایرانی‌ها فارسی است حتماً در تلاوت مشکل دارند و نمی‌توانند قرآن بخوانند اما من وقتی تلاوت قاریان ایرانی را پخش می‌کردم متعجب بودند که چگونه قاریان ایرانی تلاوت قرآن را اینقدر فصیح و روان انجام می‌دهند.

همچنین احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور که برای استقبال از قهرمان قرآنی کشورمان به فرودگاه امام خمینی(ره) آمده بود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: انتظار استقبال شایسته‌تری از این قهرمان قرآنی داشتم. از این حیث که یک ایرانی توانسته است در تلاوت، که رقبای خیلی جدی در دنیا داریم، رتبه اول را به دست بیاورد.

وی افزود: آقای شاهمرادی اولین بار بود که در چنین صحنه‌ای حضور یافته بود و قطعاً اضطراب و ترس شدید می‌توانست باعث شود حتی نتواند تلاوت معمولی هم داشته باشد، اما حالا که این قاری جوان با قدرت رتبه اول را کسب کرده است جای خیلی‌ها در این مراسم خالی بود.

ابوالقاسمی بیان کرد: حتی جای مسئولان وزارت ورزش و جوانان نیز خالی بود، حتماً باید یک ورزشکار رتبه بیاورد تا به استقبال بیایند؟ مگر عنوان آن وزارتخانه وزارت ورزش و جوانان نیست؟ یک جوان ممکن است ورزشکار و یا ممکن است قاری باشد. قبل از این هم دیده بودیم که وقتی یک قاری از مسابقات جهانی بر می‌گشت و کسی به استقبال نمی‌آمد و اطلاع نداشتن را بهانه می‌کردند اما اول شدن یونس شاهمرادی در کشور به اندازه کافی بازتاب داده شد. اگر کسی قصد داشت این عنوان را بزرگ بشمارد و احترامی قائل شود، به استقبال می‌آمد اما متأسف هستم آنگونه که دلمان می‌خواست، اتفاق نیفتاد.

این قاری بین‌المللی در پایان در مورد تأثیر این رتبه‌ها در شناخت تلاوت ایران در دنیا بیان کرد: این رتبه‌ها در شناخت تلاوت ایران بسیار اثرگذار است، اولاً خیلی از مردم کشورمان اطلاع پیدا کردند که یک قاری ایرانی در مسابقات عربستان توانسته است رتبه اول را کسب کند. ثانیاً کشوری که مدعی است و کشورهای اسلامی دیگری هم ناظر این مسابقات بوده و آن را رصد می‌کردند در جریان نتایج این رویداد قرار گرفته‌اند و این یک پیروزی بزرگ برای تلاوت ایران است. بعد از این همه سال که تشیع را به کم کاری در حوزه قرآن محکوم می‌کردند، در چنین شرایطی، به نوعی این اتهامات مرتفع می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha