محلات قرآنی تهران چگونه شکل می‌گیرد + صوت
کد خبر: 4129034
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
توکلی‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا پاسخ داد:

محلات قرآنی تهران چگونه شکل می‌گیرد + صوت

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه تهران باید یک شهر قرآنی باشد، گفت: تلاش می‌کنیم در ۳۵۳ محله تهران یک مسجد قرآنی در کنار خانه قرآن و عترتِ سرای محلات داشته باشیم و در ادامه از آن جلسات قرآن و مساجد تخصصی حمایت خواهیم کرد.

پرداختن و توجه به فرهنگ اسلامی _ ایرانی در کشور ما امری جدایی‌ناپذیر از قرآن است، چراکه دین و ارزش‌های متعالی جامعه با آموزه‌های قرآنی و مبانی آن گره خورده است و با توجه به این مهم معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران ذیل وظایف خود در بخش توسعه و توزیع محصولات خدمات فرهنگی و اجتماعی، وظیفه توسعه خدمات و برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی را برعهده خود دانسته و یکی از خدمات و وظایف مهم اداره کل فرهنگی این معاونت را ترویج فرهنگ قرآن و معارف اسلامی تعریف کرده است.

از این رو یکی از فعالیت‌هایی که از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران در دوران مختلف با فراز و فرود‌هایی همراه بوده و در برخی دوره‌ها مورد اهتمام قرار داشته است، رسیدگی به موضوعات و فعالیت‌های قرآنی بوده است. این در حالی است که شهرداری تهران در این راستا طی سالیان گذشته با ایجاد شورای عالی قرآن در بالاترین سطح، وظایفی را برای توسعه فعالیت‌های قرآنی تعریف کرده است.

با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید در تهران و به تبع آن تغییر مدیران حوزه‌های فرهنگی و قرآنی شهرداری تهران شاهد تغییراتی در حوزه عملکرد و فعالیت‌های این عرصه بوده‌ایم؛ لذا با توجه به تحولات ساختاری و عملیاتی در این موضوع و تاکید شهرداری تهران به حمایت بیش از پیش از فعالیت‌های قرآنی در شهر و رفع معضلات فرهنگی در این حوزه، خبرنگار ایکنا گفت‌وگویی را با محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این خصوص داشته است که در ادامه می‌خوانید؛


بیشتر بخوانید؛


ایکنا_ فعالیت‌های قرآنی و توجه به این موضوع چه اثری در بهبود عملکرد مدیریت شهری و سبک زندگی شهروندان دارد؟

یکی از موضوعات مهمی که از ابتدای طراحی برای تحول در حوزه فرهنگی و اجتماعی شهر تهران در دوره جدید مدیریت شهری مطرح بود، بحث هویت و سبک زندگی است که در هر دو مورد موضوع زندگی قرآنی و استفاده از مفاهیم و تفاسیر قرآنی مطرح بود.

جامعه اسلامی ما براساس مفاهیم اصلی بنا شده که ریشه در مبانی قرآنی دارد؛ لذا مبنای اصلی ما برای شکل‌دهی مفاهیم اصلی در همه حوزه بایستی کلام الله باشد. امروز وقتی در زندگی مردم وارد می‌شویم و در شکل‌گیری سبک زندگی مردم نظاره می‌کنیم، مواردی که مثل ایثارگری، کمک به یکدیگر، دستگیری از مستضعفین، محبت به پدر و مادر، تربیت فرزند و مانند این موارد وجود دارد، همگی را می‌توان در قرآن کریم پیدا کرد.

محور اصلی سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، توجه به سبک زندگی قرآنی است؛ لذا تمام تلاش ما در این دوره این خواهد بود که شورای عالی قرآن شهرداری تهران به اتفاق تمامی دستگاه‌های قرآنی دست به دست هم دهند و هر آنچه داریم برای تحقق سبک زندگی قرآنی به میدان بیاوریم.

البته مجموعه‌های قرآنی کشور در دستگاه‌های مختلف در این راستا با هم اختلافی ندارند و همه به دنبال این هدف هستند؛ لذا بایستی دست به دست هم دهیم و با توسعه فرهنگ قرآنی در سطح شهر بتوانیم بخش بزرگی از مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی‌مان را درمان کنیم.

ایکنا_ از فعالیت ویژه و شاخص قرآنی در محلات پایتخت در سال جاری بگویید.

امروز در محلات تهران ۳۵۳ سرای محله داریم و در همه سرای محلات موظف کرده‌ایم که‌ یک خانه قرآن و عترت ایجاد شود که این خانه‌های قرآن و عترت محور تلاش‌های قرآنی در محلات خواهند بود. همچنین در ۲۲ منطقه ما شورای عالی قرآن منطقه با ریاست شهردار منطقه شکل خواهد گرفت که فعالیت‌های قرآنی را در ابعاد مختلف حمایت خواهد کرد.

محور این فعالیت‌ها را هم مساجد تخصصی قرآن گذاشته‌ایم. بر این اساس در هر منطقه‌ مساجدی که فعالیت تخصصی پیرامون قرآن دارند و جلسه قرآنی متمرکزی برای اقشار مختلف برگزار می‌کنند شناسایی کرده و از آن جلسات قرآن و مساجد تخصصی حمایت می‌کنیم.

ایکنا- این اقدام در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی صورت گرفته است؟

مقام معظم رهبری فرمودند که از مساجد تخصصی قرآن حمایت کنید و مساجد پایگاه‌های ترویج فرهنگ قرآنی باشند؛ بر همین اساس ما ۳۰۰ مسجد در شهر تهران را نشانه‌گذاری و این حرکت را در تهران آغاز کردیم. امسال، مجدد این ۳۰۰ مسجد را تقویت خواهیم کرد و اگر بتوانیم در سال‌های آینده تلاش می‌کنیم هر محله یک مسجد یعنی در مجموع ۳۵۳ محله تهران در سرای محلات، یک مسجد قرآنی در کنار خانه قرآن و عترت به هم متصل شوند و سرای محله ما به کمک مساجد تخصصی و فضای قرآنی در محله حرکت کند.

ایکنا_ با این نگاه بایستی بودجه فعالیت‌های قرآنی هم افزایش پیدا کند. در این خصوص برنامه‌ای دارید؟

سال 1401 بودجه فعالیت‌های قرآنی شهرداری تهران رشد بسیار خوبی داشت و چند برابر شد و فکر می‌کنم به حدود ۱۲ میلیارد تومان رسید، اما با این حال به این هم اکتفا نخواهیم کرد و اگر نیاز شد شهردار محترم از منابعی که در اختیار خودشان هست، حتما به فعالیت‌های قرآنی کمک خواهد کرد.

عید///مساجد تخصصی قرآن و خانه‌های قرآن و عترت سرای محلات با هم متصل می‌شوند

ایکنا_ تهران را یک شهر قرآنی می‌دانید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، چه دلیلی برای این قرآنی بودن هست و اگر خیر چه کاری باید کرد که به یک شهر قرآنی تبدیل شود؟

تهران باید یک شهر قرآنی باشد. پایتخت جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام شناخته می‌شود و در این راستا و اینکه قرآنی‌تر شود، تلاش زیادی را طلب می‌کند که همه باید پای کارش بیاییم. البته در این راستا کوتاهی و کم‌کاری زیاد داریم و باید جبران کنیم.

کد

گفت‌وگو از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha