هشدار مسئولان عمانی نسبت به افزایش قیمت مواد غذایی در ماه رمضان
کد خبر: 4125643
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵

هشدار مسئولان عمانی نسبت به افزایش قیمت مواد غذایی در ماه رمضان

مسئولان عمانی هشدار دادند برای فروشندگانی که قیمت مواد غذایی را در ماه مبارک رمضان افزایش دهند جریمه‌های سختی را در نظر می‌گیرند.

به گزارش ایکنا به نقل از نشنال، مقامات عمان به خرده فروشان در مورد افزایش قیمت مواد غذایی در ماه رمضان هشدار دادند.

خریداران می‌گویند که تورم در حال حاضر بر بودجه خانواده‌ها تأثیر گذاشته است. در حالی که مغازه‌ها برای ماه رمضان آماده می‌شوند، ساکنان عمان نگرانند که قیمت مواد غذایی در طول ماه روزه‌داری به تبع روند سال‌های گذشته افزایش یابد.

در حالی که صاحبان مغازه‌ها خود را برای سودآورترین ماه سال آماده می‌کنند، مصرف‌کنندگان می‌گویند که با برنامه‌ریزی مردم برای خرید ماه رمضان، قیمت مواد غذایی در حال افزایش است.

سلیم المعشری یکی از شهروندان عمانی می‌گوید: یک کیسه برنج 20 کیلوگرمی امروز برای من 15 ریال [40 دلار] هزینه داشت که معمولاً فقط 11 ریال قیمت دارد. حدود 25 درصد قیمت عادی افزایش یافته است. مغازه‌داران می‌دانند که ما مجبوریم برای ماه رمضان مواد غذایی بیشتری بخریم و به همین دلیل قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

صاحبان مغازه‌ها از افزایش قیمت‌ها دفاع کرده و می‌گویند که هزینه‌های زنجیره تامین در ماه رمضان افزایش پیدا می‌کند.

صالح العرائمی، صاحب مغازه مواد غذایی در الخویر در مسقط، گفت: از آنجایی که خانواده‌ها در ماه رمضان غذای بیشتری مصرف می‌کنند، هزینه حمل و نقل بالا می‌رود زیرا توزیع کنندگان مواد غذایی به وسایل نقلیه سنگین بیشتری نیاز دارند تا مواد غذایی را به مقدار کافی به مغازه‌داران عرضه کنند. هزینه اضافی به ما منتقل می‌شود و ما آن را از مصرف کنندگان دریافت می‌کنیم.

اما شرکت‌های زنجیره تامین مواد غذایی، افزایش هزینه حمل و نقل کالا را قبل از ماه رمضان تکذیب می‌کنند. سلیمان الهجری صاحب شرکت حمل و نقل الهجری می‌گوید: ما هزینه حمل و نقل غذا را در هیچ نقطه‌ای از کشور افزایش ندادیم. برخی صاحبان مغازه‌ حریص هستند و از مصرف کنندگان سوء استفاده می‌کنند زیرا مردم در ماه رمضان غذای بیشتری مصرف می‌کنند. هزینه‌های حمل و نقل ما در طول سال ثابت است.

یکی از مصرف کنندگان پیشنهاد کرده است که دولت مغازه‌دارانی را که قیمت‌ها را برای ماه مبارک افزایش می دهند تحت فشار قرار دهد.

احمد السعدی، یکی از ساکنان مسقط، گفت: هر سال ماه رمضان قیمت مواد غذایی افزایش می‌یابد و ما از مسئولان می‌خواهیم قیمت ها را در همه فروشگاه‌ها بررسی کنند تا مطمئن شوند که مغازه‌داران از مصرف‌کنندگان سوء استفاده نمی‌کنند.

کارشناسان می‌گویند تورم، افزایش قیمت مواد غذایی را در ماه رمضان امسال تشدید کرد، اگرچه خرده فروشان همچنان از افزایش تقاضا در روزهای روزه داری برای افزایش قیمت‌ها سود می‌کنند.

تورم مواد غذایی اصلی در سال 2022 در مقایسه با سال قبل 2.3 درصد است. اما خرده فروشان در آستانه ماه رمضان صرفاً به این دلیل که تقاضای مواد غذایی به طور سنتی در این دوره افزایش می‌یابد سود می‌برند.

یکی از مغازه‌داران می‌گوید: اقلام اساسی مانند برنج، آرد، گندم و گوشت بیش از نرخ تورم معمول سالانه افزایش یافته است. خالد النعمانی، صاحب فروشگاه سوپرمارکت الخلیج، به نشنال گفت: شما باید قبل از ماه رمضان، حدود 20 درصد به تورم معمول سالانه که 2.3 درصد است به قیمت‌های عادی اضافه کنید. با این حال، با پایان یافتن ماه رمضان و عید فطر، قیمت‌ها به حالت عادی باز می‌گردد.

سخنگوی وزارت بازرگانی، صنعت و تشویق سرمایه‌گذاری عمان گفت: بازرسی‌ها را از اواسط ماه مارس آغاز می‌کند تا مطمئن شود مغازه‌ها از نیاز مصرف‌کنندگان سوء استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: ما تیمی از بازرسان را در مسقط اعزام می‌کنیم تا مطمئن شویم که قیمت مواد غذایی ثابت است و صاحبان مغازه‌ها هزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان در ماه مبارک افزایش نمی‌دهند.

وی گفت: برای متخلفان 2000 ریال جریمه نقدی در نظر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام
captcha