میزان موفقیت معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در حوزه قرآن
کد خبر: 4113035
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
یادداشت

میزان موفقیت معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در حوزه قرآن

مدیر مؤسسه قرآنی تسنیم لنجان معتقد است: یکی از موضوعات مغفول مانده، نبود نظارت کامل و کافی بر عملکرد معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در حوزه قرآن و عترت است.

کانون قرآن و عترتیکی از موضوعات مغفول‌مانده، عدم نظارت کامل و کافی بر روی عملکرد معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در حوزه قرآن و عترت است. در بسیاری از دانشگاه‌ها حتی به این موضوع پرداخته نمی‌شود چه برسد به اینکه جایگاهی داشته باشد و بخواهیم آن را نقد و بررسی کنیم.

فعالیت‌های بسیاری در واحد قرآن و عترت زیر نظر این معاونت قرار دارد و در بسیاری از دانشگاه‌ها حتی یک تبلیغ هم در حوزه قرآن از این معاونت شاهد نیستیم چه برسد به این که بخواهند برنامه‌ریزی و راهبری کنند و یک خروجی هم انتظار داشته باشیم.

در دانشگاه‌های غیر دولتی و حتی دولتی باید بررسی شود که چه نگاه و برنامه راهبردی برای این موضوع پیش‌بینی شده است. بعضاً آمارهایی از برگزاری مسابقات و جشنواره‌های قرآن و عترت یا با اسامی مشابه دیگر ارائه می‌شود، اما آیا این موضوع نشان‌دهنده رشد فعالیت‌های قرآنی است؟

نمونه‌ای از شرح وظایف یک کانون قرآنی دانشگاهی

به عنوان نمونه شرح وظایف و برنامه‌های کانون قرآن و عترت یکی از دانشگاه‌های غیر دولتی کشور ارائه کردم: «قال رسول الله(ص): إِنِّی تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَيْتِی إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً». کانون قرآن و عترت یک مجموعه دانشگاهی است که وظیفه نهادینه کردن فعالیت‌های قرآنی را در کل فضای دانشگاه در بخش‌های مختلف بر عهده دارد.

  • برگزاری مسابقات سراسری قرآن و عترت ویژه کارمندان و دانشجویان
  • برگزاری کلاس‌های آموزش تخصصی قرآن کریم در شاخه‌های حفظ، مفاهیم، شرح و تفسیر قرآن، روان‌خوانی و تجوید و صوت و لحن
  • انتشار نشریه‌های قرآنی با مطالب متنوع توسط کانون با همکاری دانشجویان و فعالان قرآنی
  • برگزاری محافل انس با قرآن کریم در محیط‌های دانشگاهی (نمازخانه، خوابگاه و ...) و همچنین در ایام ماه مبارک رمضان با حضور اساتید محترم قرآن کریم و دانشجویان قاری، حافظ و فعال قرآنی
  • فضاسازی‌های قرآنی در دانشگاه با ارائه مطالب ناب و اطلاع‌رسانی در تابلو اعلانات مخصوص‌، فضای مجازی اینترنت و پیامک
  • برگزاری مسابقات و مراسم قرآنی داخلی به مناسبت‌های مختلف
  • برگزاری همایش و نمایشگاه با موضوع قرآن و عترت
  • معرفی روش و سیره پیامبر و اهل بیت(ع) به صورت تخصصی و کاربردی با توجه به نیاز امروز
  • حمایت حافظان قرآنی به صورت تحصیل رایگان حافظان کل قرآن در دانشگاه و دادن هدیه که برای هر جزء حفظ قرآن مبلغ پانصد هزار ریال است.

اگر توجه کنید می‌بینید برنامه‌های خوبی است، ولی در طول ترم گذشته اگر سؤال شود که چه اقدامی از این برنامه‌ها و شرح وظایف انجام شده است به‌صورت سوری یک آمار ارائه می‌شود، ولی واقعیت ندارد. به نظر می‌رسد وزارت علوم باید به‌طور جدی این موضوع را دنبال کند که در معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌‌ها این موضوع فقط رفع تکلیف نباشد وقتی که واحدی وجود دارد و تعاریف قانونی آن شکل گرفته، چرا نظارت بر اجرای آن وجود ندارد؟

یکی از مشکلات ما در حوزه قرآن گزارش نامناسب است که اگر کاری موازی این کار انجام شده به نام قرآن گزارشات ارسال می‌شود. به طور مثال یک جلسه دعای ندبه برگزار شده آمار هم آنجا ثبت شده و اگر یک قرائت قرآن هم اول مراسم بوده به نام محفل انس با قرآن گزارش شده است. این گونه گزارش‌ها باعث شده ما از اصل اجرای فعالیت‌های قرآنی دور شویم و چون یا نیروی متخصص کار نداریم و یا بودجه مناسبی تعریف نکرده‌ایم دنبال گزارش‌های سوری هستیم که رفع تکلیف انجام شود ولی واقعاً این گونه نیست.

به نظر می‌رسد باید معاونت‌های فرهنگی ـ دانشجویی یک نفر به‌طور جداگانه در حوزه فرهنگی داشته باشند که فقط مباحث فرهنگی را پیگیری کند، ولی معمولاً بیشتر واحد فرهنگی به وام‌ها یا موضوعات دیگری می‌پردازند و وقت اجرای فعالیت‌های قرآنی را ندارند و این اوضاع را شاهد هستیم که استقبال از فعالیت قرآنی در دانشگاه‌ها بسیار ضعیف شده و حتی در حد صفر رسیده است.

رضا یاوری، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت تسنیم لنجان»

انتهای پیام
captcha