قاری کویتی بازداشتی در تونس آزاد شد
کد خبر: 4111799
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

قاری کویتی بازداشتی در تونس آزاد شد

مسئولان تونسی شیخ «محمد الرفاعی»، قاری بازداشت‌شده در کویت به اتهام فعالیت دینی بدون مجوز را آزاد کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از الحره، الرفاعی در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده‌اش خبر آزادی خود را اعلام و تأکید کرده در سفارت کویت در تونس است.

در پی آزادی الرفاعی، نمایندگان مجلس و کاربران توئیتر از وزیر خارجه کویت و اعضای سفارت در تونس به دلیل همراهی با خواسته‌های مردم مبنی بر آزادی این قاری کویتی قدردانی کردند.

وی در حال حاضر با ماشین سفارت کویت به منزل یکی از دیپلمات‌های کویتی در تونس برده شده است و این سفارتخانه کارهای بازگشت وی به کشورش را انجام خواهد داد.

ورود وزارت خارجه کویت به پرونده

اين در حالی است كه وزارت خارجه کویت دیروز اعلام کرده بود که پرونده «محمود الرفاعی» قاری بازداشت‌شده این کشور در تونس را پیگیری خواهد کرد.

شیخ سالم عبدالله الصباح، وزیر خارجه کویت اظهار کرد: من شخصاً این مسئله را پیگیری خواهم کرد و سفارت ما در تونس و وکلای سفارت، این قضیه را از اول پیگیری خواهند کرد.

«حمد المطر»، نماینده پارلمان کویت در توئیتی این موضوع را اعلام کرد و گفت: محمود الرفاعی، 6 سال است برای برگزاری دوره‌های حفظ قرآن و تجوید در مرکزی کویتی در تونس که خانه زکات کویت آن را در استان قفصه تونس تأسیس کرده است، به این کشور می‌رود.

به گفته ولید الطاطبایی، نماینده سابق پارلمان کویت در سال 2016 مرکز آماده‌سازی و آموزش «اولاد زید» نیز با سرمایه کویت در تونس تأسیس شده است.

محدودیت‌های آموزش قرآن در تونس

وزارت کشور تونس محدودیت‌هایی را برای مدارس و مراکز قرآنی این کشور ایجاد کرده است و در فوریه 2019، مدرسه قرآنی در شهر «الرقاب» در استان «سیدی بوزید» این کشور را به اتهام فعالیت مشکوک، خشونت علیه کودکان و آموزش افکار افراط‌گرایانه به آنان بست.

در آوریل 2016 نیز وزارت امور دینی و وزارت آموزش تونس حکمی مشترک مبنی بر محدود‌شدن حفظ قرآن در مدارس به تعطیلات تابستان منتشر کردند که جنجال گسترده‌ای در محافل فرهنگی و سیاسی این کشور برانگیخت و این دو وزارتخانه انحراف مدرسه از نقش خود و آموزش افراط‌گرایی به کودکان را دلیل این تصمیم اعلام کردند.

کارشناسان دینی در تونس معتقدند از زمان اشغال تونس توسط فرانسه(1956 تا 1981) تاکنون حفظ قرآن در این کشور متوقف نشده؛ هر چند که در بعضی دوران‌های سیاسی، دچار تنش شده است.

گفتنی است، دستگاه‌های امنیتی تونس محمود الرفاعی را پنج‌شنبه، 8 دی ماه در استان «قفصه» در جنوب این کشور به اتهام تروریستی و فعالیت دینی بدون مجوز بازداشت کردند و این اتهام خشم شخصیت‌های کویتی را برانگیخت.

انتهای پیام
captcha