هایپرسونیک؛ قاتل پیشرفته‎‌ترین سامانه‌های ضدموشکی و اهداف متحرک
کد خبر: 4098808
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
یادداشت

هایپرسونیک؛ قاتل پیشرفته‎‌ترین سامانه‌های ضدموشکی و اهداف متحرک

سامانه موشکی هایپرسونیک را باید قاتل سامانه‌های ضدموشکی دانست، زیرا به دلیل اینکه مسیر حرکتشان قابل پیش‌بینی نیست و مدام در حال تغییر است، رادار‌ها و سامانه‌های پدافند موشکی نمی‌توانند آن را رهگیری کنند.

هایپرسونیک؛ قاتل پیشرفته‎‌ترین سامانه‌های ضدموشکی و اهداف متحرک

هفته‌ای که گذشت هفته‌ای پر از اخبار خوش و مهم از دستاوردهای صنعت نظامی کشور بود. در این هفته پرتاب ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰»، موشک «صیاد ۴B» و افزایش برد سامانه پدافندی باور ۳۷۳ به ۳۰۰ کیلومتر را شاهد بودیم و در نهایت انتشار خبری به نقل از سردار حاجی‌‎زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران مبنی بر دستیابی ایران به فناوری ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. هایپرسونیک به نوعی مکمل صنعت موشکی کشومان محسوب می‌شود که موجب خوشحالی ملی و بهت و حیرت کشور‌های خارجی به ویژه دشمنان ایران اسلامی شده است.

سیستم موشکی هایپرسونیک را باید در زمره موشک‌های مافوق صوت دسته‌بندی کرد که می‌تواند پنج تا ۱۰ برابر سرعت صوت به حرکت درآید، البته تا لحظه نگارش این گزارش اطلاعات دقیقی از حداکثر سرعت پیشران هایپرسونیک ایرانی اعلام نشده و به احتمال بسیار زیاد به محض رونمایی از این موشک طی روز‌های آینده اطلاعات دقیق‌تر از سرعت آن اعلام خواهد شد، اما می‌توان با استناد به سخن فرمانده هوافضای سپاه که گفته بود «این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و تا ده‌ها سال آینده فناوری پیدا نخواهد شد که بتواند با آن مقابله کند» از برد و سرعت بالای این موشک مافوق صوت گمانه‌زنی کرد.

موشکی برای جو و خارج از جو

موشک هایپرسونیک ساخت ایران این توانایی را دارد که در جو و خارج از جو به حرکت درآید و یکی دیگر از دلایل تأییدکننده برد بسیار بالای این موشک، همین ویژگی است. موشک‌های مافوق صوت در ارتفاعی پایین‌تر از اتمسفر پرواز می‌کنند و سریع‌تر به اهداف مشخص‌شده می‌رسند.

رسماً جمهوری اسلامی ایران با تولید موشک هایپرسونیک به باشگاه دارندگان این نوع موشک پیوسته است و نام کشورمان در کنار کشورهایی، چون آمریکا، روسیه، چین و هند به چشم می‌خورد.

موشک هایپرسونیک به طرز قابل توجهی قدرت بازدارندگی، دفاعی و در صورت نیاز قدرت تهاجمی کشورمان را افزایش می‌دهد. بسیاری از کشور‌های حاشیه خلیج فارس آمادگی دارند میلیون‌ها دلار بابت خرید موشک‌های مافوق صوت پرداخت کنند، اما هیچ‌یک از کشور‌های دارنده فناوری ساخت موشک هایپرسونیک به خاطر حفظ توازن قدرت و برخورداری از دست برتر در امور نظامی حاضر به فروش چنین موشکی نیستند.

موشک هایپرسونیک قدرت نظامی ایران را در منطقه ناامن و آشوب‌زده خاورمیانه به طور چشم‌گیری افزایش خواهد داد و می‌تواند به ابزاری بازدارنده در برابر تهدیدات منطقه‌ای تبدیل شود.

با توجه به فناوری پیچیده و سرعت مافوق صوت هایپرسونیک، به احتمال بسیار زیاد سوخت این موشک از نوع جامد خواهد بود و این نوع سوخت، هایپرسونیک ایرانی را به یکی از سلاح‌های کارآمد جهان تبدیل خواهد کرد.

قابلیت‌های تاکتیکی هایپرسونیک

این موشک ساخت داخل از قابلیت‌‎های تاکتیکی همچون هدف قرار دادن اهداف متحرک مانند ناو جنگی، سامانه‌های پدافندی و موشکی برخوردار است. سامانه موشکی هایپرسونیک را باید قاتل سامانه‌های ضدموشکی دانست، زیرا به دلیل اینکه مسیر حرکت قابل پیش‌بینی ندارند، رادار‌ها و سامانه‌های پدافند موشکی نمی‌توانند آن را رهگیری کنند و اگر احیاناً رهگیری شود، این رهگیری با تأخیر همراه خواهد بود و مقابله با آن بسیار مشکل است.

به طور کلی موشک‌های مافوق صوت توانایی پیمودن ۲ تا ۸ کیلومتر در ثانیه را دارند و از قابلیت تغییر مسیر برخوردار هستند و همین ویژگی سبب شده تا رهگیری موشک‌های مافوق صوت امری بسیار دشوار باشد و تا به امروز سرنگونی هایپرسونیک‌ها به چالشی برای قدرت‌‎های نظامی جهان مانند آمریکا تبدیل شده است.

یادداشت از سعید امینی

انتهای پیام
captcha