نمایش اقتدار در ارس؛ ایران محصورشدنی نیست
کد خبر: 4093489
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
یادداشت

نمایش اقتدار در ارس؛ ایران محصورشدنی نیست

به نمایش درآوردن حجم انبوهی از تجهیزات زرهی، توپخانه‌ای، یگان‌های موشکی، خودروهای پشتیبانی و غیره در رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران نسبت به ثبات و امنیت مرزها و عدم تغییر ژئوپلیتیک منطقه جدیت کامل دارد و با هرگونه اقدامات تهدیدکننده مقابله خواهد کرد.

رزمایش اقتدار سپاه

رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از 25 مهر ماه تا 28 مهر ماه در منطقه عمومی ارس با محوریت قرارگاه عاشورای نیروی زمینی سپاه در دو استان اردبیل و آذربایجان شرقی برگزار شد. سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه هدف از برگزاری این رزمایش را دفاع از مرزهای کشور و پاسخ قاطعانه در برابر هر نوع تهدید عنوان کرد.

گفتنی است «عملیات هلی‌برن چتربازی»، «عملیات تاخت شبانه»، «عملیات رزمی بالگردها»، «عملیات پهپادهای رزمی و انتحاری»، «احداث پل روی رودخانه ارس»، «تصرف و کنترل جاده‌های مواصلاتی»، «تصرف ارتفاعات» و «تخریب هجومی» از بخش‌های مختلف این رزمایش محسوب می‌شوند و همچنین در رزمایش اقتدار نزسا یگان‌ها و رسته‌های تخصصی به صورت ترکیبی سناریوهای امنیتی و دفاعی را تمرین و به اجرا درآوردند.

رزمایشی در واکنش به حضور بیگانگان

پس از جنگ میان ارمنستان و آذربایجان منطقه قفقاز به کریدور مهم و محل دخالت قدرت‌های خارجی تبدیل شده و احتمال هرگونه جابجایی مرزها وجود دارد، همین دلیل جمهوری اسلامی ایران به منظور پیشبرد اقدامات پیشگیرانه و در راستای ارتقای آمادگی رزمی و دفاعی پس از وقوع جنگ میان دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان سه رزمایش مهم و راهبری را در این منطقه برگزار کرده که آخرین آن در مهرماه سال گذشته به صورت مشترک میان نیروی زمینی ارتش و نیروی زمینی سپاه در واکنش به حضور عناصر رژیم صهیونیستی در کشورهای منطقه انجام شد.

پس از شکست ارمنستان از آذربایجان، براساس توافق آتش‌بس «ایروان» پذیرفت آذربایجان از طریق کریدوری تحت عنوان «زنگه‌زور» در جنوب این کشور و نزدیک مرز ایران ارتباط میان جمهوری آذربایجان و منطقه خودمختار نخجوان برقرار شود و همین مسئله موجب نگرانی جمهوری اسلامی شده تا مبادا این کریدور ارتباط زمینی میان ایران و قفقاز را با اخلال روبه‌رو سازد و به همین دلیل است که از زمان وقوع جنگ میان آذربایجان و ارمنستان تا حصول آتش‌بس، جمهوری اسلامی ایران چندین رزمایش برگزار کرده تا از این طریق نگرانی‌های امنیتی و ژئوپلیتیکی خود را ابراز کند.

ویژگی متمایز رزمایش اقتدار

رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه از لحاظ لجستیکی و نفرات به طور قابل توجهی از دو رزمایش قبلی گسترده‌تر و با برخی برنامه‌‎های ابداعی همراه بوده است. درواقع یکی از ویژگی‌های این رزمایش که آن را از دو رزمایش پیشین به ویژه رزمایش مشترک نیروی زمینی سپاه و نیروی زمینی ارتش متمایز کرده، انجام عملیات نصب پل شناور بر روی رودخانه ارس جهت تردد ادوات و تجهیزات نظامی برای نخستین بار است.

انجام این رزمایش برای حفظ ثبات و امنیت مرزهای شمالی و شمال غربی کشور امری مهم و ضروری به شمار می‌رود و برای کشورهای مداخله‌گر و حامیان تغییرات جغرافیایی در منطقه حامل پیام‌‎هایی است و با سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به ایروان و سفر اردوغان به باکو در جریان برگزاری رزمایش مذکور اهمیت آن را چندبرابر کرده است.

به باور کارشناسان و تحلیلگران مسائل دفاعی و امنیتی به نمایش درآوردن حجم انبوهی از تجهیزات زرهی، توپخانه‌ای، یگان‌های موشکی، خودروهای پشتیبانی و غیره نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران نسبت به ثبات و امنیت مرزها و عدم جابجایی تغییر ژئوپلیتیک جدیت کامل دارد و با هرگونه اقدامات تهدیدکننده مقابله خواهد کرد.

استفاده از راکت‌اندازها و موشک‌های نقطه‌زن مجهز به گلوله‌های هوشمند، استفاده از پهپاد انتحاری پرسه‌زن با نام معراج 521 با سه نوع سر جنگی‌ متفاوت با برخورداری از هوش مصنوعی و استفاده از پهپادهای نظارتی و مراقبتی به غنای این رزمایش به طرز قابل توجهی افزوده است.

نگرانی‌های امنیتی ایران

طی ماه‌های گذشته شرایط امنیتی منطقه قفقاز به شدت پیچیده شده و هر لحظه احتمال وقوع درگیری و جنگ دیگری در این منطقه وجود دارد. بازیگران مداخله‌گری همچون آمریکا و ترکیه و نیز رژیم صهیونیستی بر پیچیدگی این شرایط افزوده‌اند و دخالت این بازیگران می‌تواند امنیت منطقه و کشورمان را با خطر مواجه کند.

بازیگران مداخله‌گر در تلاش هستند تا از طریق اخلال در روند ترانزیت، حمل و نقل ریلی و زمینی و نیز دسترسی کشورمان به اروپا، جمهوری اسلامی ایران را محصور سازند، لذا برگزاری چنین رزمایش‌هایی در راستای ارتقای سطح توان دفاعی و بازدارندگی تعریف شده و از زیاده‌خواهی و میل تجزیه‌طلبانه سایر بازیگران خواهد کاست.

یادداشت از سعید امینی

انتهای پیام
captcha