از تأکید مقتدی صدر بر لزوم بی‌طرفی حشد الشعبی تا رایزنی‌های ائتلاف فتح
کد خبر: 4075966
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۸
آخرین تحولات عراق؛

از تأکید مقتدی صدر بر لزوم بی‌طرفی حشد الشعبی تا رایزنی‌های ائتلاف فتح

تحولات در صحنه سیاسی عراق با سرعت در جریان است؛ امروز مقتدی صدر رهبر جریان صدر در توییتی خواستار بی‌طرفی حشد الشعبی در مجادلات سیاسی این کشور شد. از سوی دیگر ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری رایزنی‌ها برای خروج این کشور از بن‌بست سیاسی را تشدید کرده و احتمال دیدار وی با مقتدا صدر برای حل بحران وجود دارد.

مقتدی صدربه گزارش ایکنا؛ مقتدی صدر، رهبر جریان صدر اظهار کرد: کسانی هستند که بر وحدت و عدم ایجاد چند دستگی در بیت شیعی تأکید دارند، این امر بسیار حائز اهمیت است اما بر کسی پوشیده نیست که وحدت و اتحاد باید مبتنی بر ضوابط همسو با قوانین دینی و احکام شرعی و هنجارهای اجتماعی متعارف باشد.

درخواست صدر برای بیطرفی حشد الشعبی

مقتدی صدر در توئیتی نوشت: وحدت در بیت شیعی امری پراهمیت است اگر مبتنی بر حب وطن، کنار گذاشتن سرسپردگی، اصلاحات واقعی، دوری از فساد و فاسدان و خشونت و ظلم باشد چرا که عراق پایتخت نخست تشیع است به این معنا که دیگران باید به عراق رجوع کنند نه اینکه ما تابع دیگران باشیم.

رهبر جریان صدر افزود: حائز اهمیت است که این موضوع مهم را مورد غفلت قرار ندهیم و در کمال صراحت بگوییم، اگر اکنون دو گروه جریان صدر و چارچوب هماهنگی وجود دارد بدین معنا نیست که برادران‌‌مان در حشد الشعبی طرفدار یکی از این گروه‌ها هستند.

وی گفت: مجاهدان حشد الشعبی در آرا و نظرات به ما خاندان صدر نزدیک‌تر هستند و اغلب آنها در تقلید و دیگر امور به دو شهید صدر مراجعه می‌کنند. آنها همانطور که برای وطن‌شان فداکاری کردند اکنون هم آمادگی کامل برای دفاع از اصلاحات و حقیقت مطلق دارند، من از شجاعت و اخلاص آنها اطلاع کامل دارم. این مجاهدان از عراق و برای عراق هستند.

پیش از این، «فالح الفیاض»، رئیس سازمان الحشد الشعبی در سخنانی گفته بود حشد تصمیم گرفته که به هیچ وجه در بحران کنونی یک طرف سیاسی نباشد، وی تأکید کرد که این سازمان بخشی از تشکیلات امنیتی و نیروی مهمی برای دفاع از عراق است و وجود آن تضمینی برای جلوگیری از فروپاشی این کشور به شمار می‌آید.

السودانی همچنان گزینه چارچوب هماهنگی است

از سوی دیگر رئیس سازمان حشد شعبی عراق امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد، چارچوب هماهنگی هنوز بر سر موضع‌گیری خود بوده و از محمد شیاع السودانی، کاندیدای خود برای ریاست کابینه آتی عراق حمایت می‌کند.

فالح الفیاض اظهار کرد: برگزاری دوباره انتخابات پارلمانی دیگر مسئله ویژه جریان صدر نیست و پیش از این بسیاری از گروه‌های چارچوب هماهنگی نیز خواستار برگزاری مجدد این انتخابات شده بودند و می‌توان درباره این مسئله با هدف توافق درباره جزئیات آن گفتگو کرد.

رئیس سازمان حشد شعبی عراق با اشاره به اینکه چارچوب هماهنگی هنوز موضع‌گیری رسمی خود را درباره برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمان اتخاذ نکرده است، گفت: برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی به دیگر تشکل‌ها و ائتلاف‌ها نیز مربوط می‌شود.

وی افزود: حضور گروه‌های مردمی در ساختمان پارلمان مسئله‌ای عادی نیست و ما آن را یک وضعیت موقت در نظر می‌گیریم که می‌توان آن را پشت سر گذاشت.

الفیاض در ادامه گفت: پیشنهادهای رهبر جریان صدر برای حل بحران را می‌توان با هدف رسیدن به موضع‌گیری‌های مشترکی درباره آنها بررسی کرد.

رئیس سازمان حشد شعبی عراق افزود: انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در صورتی راه‌حل خواهد بود که تمامی فراکسیون‌ها و گروه‌های سیاسی دیگر با آن موافق باشند چراکه کابینه فعلی کابینه موقت بوده و برگزاری مجدد انتخابات از اختیارات آن نیست.

وی تأکید کرد: ساختار حاکمیت در عراق توافقی است و نمی‌توان موضع‌گیری یک طرف خاص را پذیرفت و ما زمانی پیشنهادهای حل بحران را بررسی خواهیم کرد که به صورت واقع‌بینانه‌ای تنظیم شوند.

الفیاض ادامه داد: کابینه فعلی کابینه موقت است و اختیاراتی برای برگزاری انتخابات ندارد و فکر نمی‌کنم ادامه فعالیت‌های کابینه فعلی برای انجام کارهای مربوط به مرحله آتی و آمادگی برای انتخابات به نفع باشد.

رئیس سازمان حشد شعبی عراق درباره گفت‌وگو با مقتدا صدر نیز گفت: چارچوب هماهنگی هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح را مأمور رایزنی با صدر کرد و چارچوب هماهنگی ابتکار عمل مصطفی الکاظمی برای حل این بحران را ستود اما این طرح به توافق دیگر گروه‌ها نیاز دارد.

وی با اشاره به احتمال توافق درباره تشکیل کابینه جدیدی که شرایط را برای انتخابات آتی و عبور از بحران فراهم کند، گفت: انتخابات پارلمانی اخیر موجب مشکلات متعددی شد و ما باید از تکرارشدن آنها در انتخابات آتی جلوگیری کنیم.

درخواست انحلال پارلمان

جعفر الموسوی از رهبران جنبش صدر عراق امروز(پنج شنبه) از مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور خواست در راستای اجرای دعوت مقتدی صدر برای برگزاری انتخابات زودهنگام، پارلمان را منحل کند به این امید که بحران سیاسی تشدید شده در این کشور پایان یابد.

الموسوی از الکاظمی خواست طبق قانون اساسی عراقِ درخواست انحلال مجلس را به ریاست جمهوری ارائه و به برگزاری انتخابات زودهنگام حداکثر ظرف مدت ۶۰ روز از تاریخ انحلال پارلمان دعوت کند.

براساس قانون اساسی عراق، پارلمان با موافقت اکثریت مطلق و براساس درخواست یک سوم اعضای آن و یا درخواست نخست وزیر و موافقت ریاست جمهوری می‌تواند منحل شود.

جریان صدر با کسب ۷۳ کرسی از  ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق، برنده انتخابات پارلمانی قبلی این کشور شده بود که در اکتبر سال گذشته برگزار شد.

حمایت ائتلاف فتح از انتخابات زودهنگام

رئیس ائتلاف فتح عراق حمایت خود را از برگزاری انتخابات زودهنگامی که رئیس جریان صدر عراق خواستار آن شده، اعلام کرد.

هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، از برگزاری انتخابات زودهنگامی که مقتدی صدر، رئیس جریان صدر عراق خواستار آن شده است، حمایت می‌کند. العامری اظهار کرد: انتخابات قبلی شبهات و مخالفت‌های زیادی داشت.

رئیس ائتلاف فتح عراق گفت: این مسئله نیازمند گفت‌وگویی ملی و فراگیر با هدف تعیین تاریخ، سازوکار و مستلزمات برگزاری آن است، همچنین باید بسترهای لازم برای برگزاری انتخاباتی آزاد، شفاف و درست که اعتماد مردم به روند سیاسی را بازگرداند، فراهم شود.

پیش‌تر یک منبع در چارچوب هماهنگی شیعیان عراق چهارشنبه در گفت‌گو با شبکه خبری روسیا الیوم فاش کرده بود، هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح مأمور مذاکره با صدر شده است.

دیدار هادی العامری با نماینده سازمان ملل

«هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح با «جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق درباره تحولات سیاسی این کشور رایزنی کرد.

 در این دیدار که در دفتر العامری برگزار شد، دو طرف درباره آخرین تحولات عراق، راهکارهای حل بن بست سیاسی کنونی و لزوم تداوم گفت‌وگوها و تفاهمات برای رسیدن به نتایج واقع‌گرایانه و مقبول براساس چارچوب‌های قانون اساسی تبادل نظر کردند.

در این دیدار همچنین درباره بمباران ترکیه و تعرضات این کشور به مرزهای عراق گفت و گو شد.

از سوی دیگر، پلاسخارت بر لزوم ثبات اوضاع سیاسی عراق و دستیابی به راهکارهای مشترک و مورد رضایت همه طرف‌ها تأکید کرد.

همچنین ائتلاف فتح اعلام کرد نشست مشترک هادی العامری رئیس این ائتلاف و مقتدی صدر بعید نیست و ممکن است به زودی آنها در یک نشست مشترک به رایزنی بپردازند. این ائتلاف اعلام کرد هم‌اکنون بین این دو نفر پیام‌هایی رد و بدل می‌شود.  

انتهای پیام
captcha